Een stressvolle periode: de rapportgesprekken. Maak er een ontspannen, efficient en leerrijk gesprek van. Hier vind je tips voor een goed rapportgesprek. Heb je ook een tip? Schrijf ‘m in een reactie, tweet of mail ‘m naar mij.

  1. Maak het gezellig in je klas. Ruim de boel op. Leg een kleedje over de tafel met rapporten. Zet wat glazen en een kan water neer. Zet een schaaltje met wat snoep neer. De ouders zullen de fijne sfeer in je klas waarderen.
  2. Zorg dat er veel werkjes in de klas hangen van de kinderen. Wijs de ouders erop, laat ze zien wat hun kind gemaakt heeft. Dit werkt ook goed als opening van het gesprek.
  3. Begin met iets positiefs over het kind. De ouders voelen zich op hun gemak en staan open voor het gesprek.
  4. Geef in het begin het doel aan van het gesprek.
  5. Maak er een gesprek van, in plaats van een eenrichtingsverkeer-gesprek. Vraag de ouders naar het kind: hoe komt het thuis uit school? Vertelt het over school? Is het vrolijk? Moe? Etc.
  6. Vraag of de ouders het kind ook zo herkennen. Wat laat hij of zij thuis zien? Zijn er overeenkomsten en verschillen?
  7. Overleg waar je samen aan gaat werken. Waar ga je naar toe met de leerling?
  8. Vraag naar de vragen van de ouders.
  9. Altijd een lastige: houd de tijd in de gaten. Eigenlijk tijd te kort? Maak meteen een nieuwe afspraak.
Van Ria Mencke (twitter: @JufRiaMencke) kreeg ik de volgende goede tips
  1. Maak aan het einde van het schooljaar een foto-album met foto’s van activiteiten het afgelopen jaar. Dit geeft een mooi tijdsbeeld van het hele jaar. De fotoboeken liggen in de hal; ook werkjes, producten met naam. Ouders kunnen deze bekijken voor ze binnenkomen.
  2. Ik laat de kinderen vooraf een kleine tentoonstelling maken. Wat wil je aan papa en mama laten zien? Met hun naambordje erbij.
    Dit kan zijn: laatst gemaakte knutsel, bouwwerk, lievelingsprentenboek in de leeshoek, leuk ” moeilijk” spelletje op digibord of pc.
  3.  Als de ouders binnenkomen, loop je eerst even met ze door de klas: de tentoonstelling van hun kind opzoeken en bewonderen. Vooral voor nieuwe ouders is dit fijn. Even feeling krijgen met het wereldje van hun kleuter.
  4. Ook kunnen ouders even wachten om het koffiekamertje. Vrijwilliger schenkt dan een kopje. Is vaak erg gezellig en kan een band kweken, betrokkenheid. De schoolbel geeft het wisselen aan.
  5. Volgende dag vertel je de kinderen nog even hoe mooi iedereen alles vond. Trotse papa’s en mama’s. Samen opruimen.
  6. De eerste bespreking, na een maand onderwijs, is tijdens een huisbezoek. Heel waardevol.
Van Kleuterleerkracht (Twitter: @mijnhartje45) kreeg ik de volgende bruikbare tips:
  1. Geef een structuurkader: vertellen hoe je je gesprek gaat doen: bijv. hoe is ‘t kind in de klas? Daarna de prestaties/kwaliteiten/aandachtspunten.
  2. Geef het tijdskader vooraf aan: We hebben 10 minuten rapportgesprekken
  3. Op de gang (tijdens het wachten) een cd-speler met kinderliedjes.
  4. Ouders bij binnenkomst een hand geven en welkom heten. Even een kort praatje maken om het ijs te breken.
  5. Denk aan integriteit kader. Niet over andere leerlingen en collega’s praten. Zowel voor jezelf als voor ouders die je ontvangt.
  6.  Zorg voor een goed geventileerde ruimte met prettige zitplaatsen
  7.  Na ‘t gesprek afsluiten, mee lopen naar de deur
  8. Afspraken vast leggen op papier
  9. Groeikansen van het kind bespreken en hoe de ouders kunnen bijdragen hieraan thuis.
  10.  Bij ‘t wachten op de gang de werkjesmappen/tekeningschriften leggen.

Van @juffie (Nanc) kreeg ik de volgende tips:

1. Open het gesprek met een positieve uitspraak over het kind.
2. Schiet niet meteen in de verdediging bij kritische ouders.
3. Maak samen duidelijke afspraken en schrijf deze op. Evalueer deze afspraken.
4. Luister goed naar de ouder.
5. Je kunt het rapport met de leerling voor bespreken. Geef het dan mee aan de leerling. Laat de ouders het tijdens het gesprek weer mee naar school nemen. Dan komen de ouders met gerichte vragen.

Van Juf Marita (twitter: @Marita2308) kreeg ik ook de tip om de werkboeken van de kinderen op de gang neer te leggen. De ouders kunnen deze vast in kijken als ze op de gang wachten op hun gesprek.
Van @ScSabine de volgende tip: bereid je gesprek heel goed voor, liefst schriftelijk. Helpt als ouders lastige vragen stellen.

Van Anneke: Ik heb een cursus moeilijke gesprekken voeren gevolgd, en daar heb ik zoveel aan gehad. Ik denk dat dit zeker ook voor de beginnende leerkracht haast een must is. Want zelfs met zoveel ervaring blijven dit soort gesprekken heel lastig.

Een leuk formulier om van te voren in te vullen is:

Schermafbeelding 2013-02-05 om 21.01.56Opsteker formulier aan en van ouders

In dit formulier kunnen de kinderen tekenen of schrijven waarom ze hun vader of moeder zo lief vinden. Wat doen ze waardoor je ze zo lief vindt? De ouder kan complimenten over zijn of haar kind opschrijven. Succes gegarandeerd! Ouders en kinderen vinden het leuk om te lezen en om te krijgen! De term opsteker komt uit de Vreedzame School. 

 

 

 

Heb je zelf nog tips voor het gesprek? Schrijf ze in een reactie, mail naar info@jufmaike.nl of tweet naar @jufmaike.