Recensie en doetips: Monstertuin!

Monstertuin! van Amy Sparkes en Sara Ogilvie, vertaald door Jesse Goossens, is een grappig prentenboek op rijm. 

Monstertuin!

Als een jongetje op een dag een brief krijgt dat hij een dag de dierentuin mag runnen, lijkt het alsof een mooie droom is uitgekomen. Maar dan blijkt de dierentuin bewoond te worden door woeste monsters… Kan hij in zijn eentje een hele monstertuin leiden?

Wat vind ik?

Kleuters smullen ervan, monsters! Ze kunnen zich goed identificeren met het jongetje dat de monstertuin mag leiden.
Het boek is erg grappig. Fantastisch dat het op rijm gezet is, voor kleuters extra fijn! Mijn klas zal ook dit boek weer fantastisch vinden.
Het boek is goed vertaald door Jesse Goossens. Extra moeilijk om het ook weer op rijm te maken.
De illustraties spreken de kinderen in kleuterleeftijd meteen aan, vooral de monsters zien er gevaarlijk, maar ook grappig uit.

Tips

1. Monsters ontwerpen

Laat de kinderen een monster ontwerpen op papier. De monsters hebben allerlei gekke namen, zoals Wurgelguik. Laat de kinderen ook namen voor de monsters bedenken en deze opschrijven bij hun monster.
Laat de kinderen een monster maken van kosteloos materiaal of papier mache.

2. Alliteraties

De monster krijgen een alliteratie van hun verzorger, zoals Woeste Wurgelguik. Kunnen de kinderen nog meer alliteraties verzinnen voor de monsters? Bijvoorbeels: Wilde Wurgelguik.

3. Rijmen

Pak het boek erbij en laat de kinderen een zin veranderen door er een ander rijmwoord voor in de plaats te zetten. Bijvoorbeeld: Hongerig gleed zijn tong door zijn bek, maar ik lachte en zei: ‘Je hebt een gekke vlek!’ of ‘Je kletst uit je nek!’

4. Dagschema

Bepaal met elkaar hoe de dag van het jongetje eruit ziet in de monstertuin. Maak kaarten met hoe laat de monsters gevoerd moeten worden, een kaart met hoe laat het jongetje pauze heeft en wanneer zijn dag eindigt. Hang samen de dag in de goede volgorde op.