Ik ben fan van de illustraties van Jonny Duddle. Zo maakte hij al de boeken Piraten in de straat en Het piratenmaal. Nu heeft hij ook de Gigantosaurus gemaakt. Een fantastisch (en eng) boek over dinosaurussen. 

Het piratenmaalPiraten in de straat

Beide prachtige boeken vol grapjes. Nu is er een nieuw boek uit met een heel ander onderwerp; dinosaurussen! Een aansprekend thema voor elk kind. Hier vind je mijn recensie en (les)tips om met het boek aan de slag te gaan voor kinderen van de onderbouw van de basisschool, kleuters en groep 3.Gigantosaurus

 

 

 

 Gigantosaurus, het verhaal

Vier dinokinderen spelen in de dinotijd spoorzoekertje. Hun ouders waarschuwen voor de Gigantosaurus, die de kinderen wel eens zou kunnen opeten. Een van de kinderen biedt aan om op de uitkijk te staan. Steeds na een paar minuten roept hij dat de Gigantosaurus eraan komt. Daan, de dino die op de uitkijk staat, laat de andere dinokinderen trappen in zijn grapjes. Het blijken steeds vriendelijke dinosaurussen te zijn die niemand kwaad doen.
Totdat de dinokinderen niet meer in de grapjes van Daan trappen. Ze laten Daan achter op zijn uitkijkplek. Maar nu is het wel degelijk de Gigantosaurus! De dinokinderen zijn bang dat Daan verslonden is door de Gigantosaurus. Gelukkig kon hij zich verstoppen en is iedereen gered.

Extraatjes

Achterin het boek vind je de dinosaurussen uit het boek met hun namen. Deze dinosaurussen hebben echt bestaan. De Gigantosaurus is een verzinsel van de auteur. Hij lijkt wel op de Giganotosaurus, die nog groter was dan de Tyrannosaurus Rex.

De omslag van het boek omvat twee mooie posters. Een van de Gigantosaurus met de dinokinderen en een geschiedenisposter met de tijden waarin de dino’s leefden.

Geschiedenis poster tijdlijn dino

Gigantosaurus poster

Wat vind ik

Wat een spannend verhaal! De kinderen hangen aan je lippen als je dit boek voorleest. De boeken van Jonny Duddle zijn enigszins gruwelijk, maar gelukkig loopt dit verhaal goed af.
Met een dinoboek scoor je altijd in de klas en thuis, kinderen vinden het machtig interessant. Het past goed binnen een uitgewerkt thema over Dinosaurussen. De illustraties zijn heel helder en gedetailleerd. De gezichtsuitdrukkingen van de kinderen zijn erg sprekend en grappig. Het boek is goed vertaald door Bette Westera. Veel van het boek is op rijm, ze heeft de rijmpjes goed vertaald. Een aanrader voor in de boekenkast!
Het is een pittig verhaal. Het boek is dus vooral geschikt voor de oudste kleuters of de kinderen van groep 3.

Tips voor de verwerking

De posters

  • Hang de poster met de Gigantosaurus op aan de muur. Hang het hoog op, zodat de kinderen goed zien dat de dinosaurus heel groot is. Hang er een wit vel papier naast, van de poster tot de grond. Laat de kinderen naast de poster staan. Teken af hoe groot ze zijn. Wie is er groter? Zij of de Gigantosaurus?
  • Praat met de kinderen over hoe groot de Gigantosaurus geweest moet zijn. Waarmee kun je het vergelijken? Met hoeveel auto’s bijvoorbeeld? Of hoeveel mensen op elkaar?
  • Bedenk een nieuwe naam voor de Gigantosaurus en hang deze boven de poster.
  • Praat met de kinderen over de dinotijd. Hoe lang is dat geleden? Je kunt praten over vroeger, bijvoorbeeld over wat er nog niet was wat er nu wel is. Zo kun je ook over de dinotijd vertellen. Er waren ten slotte nog geen mensen, geen huizen, etc.

Het boek

Taal

Praat met de kinderen over het boek.
Vragen die je kunt stellen:

1. Wat zou jij als eerste doen als je een dino was?
2. Wat is een goede verstopplek voor de dinokinderen en waarom?
3. Wat zou jij als uitkijkplek kiezen en waarom?
4. Hoe weet Daan dat de Gigantosaurus eraan komt?
5. Wat zou jij doen als de Gigantosaurus achter jou aan ging?

Rekenen
  • Daan roept al na enkele minuten dat de dino eraan komt. Wat is eigenlijk een minuut? Laat de kinderen een minuut ervaren door ze vragen een minuut stil te staan. Laat de tijd zien met een stopwatch.
    Bedenk samen met de kinderen allerlei dingen die je in een minuut kunt doen. Probeer deze dingen uit. Lukt het ook in een minuut?
  • Tel de dinosaurussen uit het boek. Hoeveel verschillende dino’s komen erin voor?
  • Praat over de vormen en de kleuren van de dino’s.
Tekenen

De kinderen tekenen zelf een dinosaurus. Praat met de kinderen over de dino’s. Praat over de begrippen en dus over de kenmerken van de dino’s: dun-dik, kort-lang, groot-klein, mooi-lelijk, etc.

Knutselen
  • Knutsel een dino van kosteloos materiaal. Laat de kinderen deze verven. Praat ook hier over de begrippen. Welke kinderen hebben een dinokind gemaakt en wie een volwassen dino. Hoe kun je dat zien?
  • Knutsel een vulkaan die echt kan spuiten. Een beschrijving van deze proef vind je op leukvoorkids.nl.
Muziek

Er komen veel geluiden van de dino’s voor in het boek. Doe de geluiden uit het boek na. Bedenk met de kinderen hoe ze de klanken kunnen reproduceren. Componeer samen met de kinderen een muziekstuk met de geluiden. Je kunt tekeningetjes van de geluiden maken, zodat de kinderen het muziekstuk ook zelf kunnen volgen en spelen.

Nog meer dino’s?

Kijk voor meer leuke tips bij het blog over het fantastische boek Dinosaurussen van Jozua Douglas.

Thema Dinosaurussen (les)tips voor de onderbouw van de basisschool

Werkbladen Dinosaurussen voor kleuters en groep 3

Bekijk of koop Gigantosaurus.

Spreek je ook wel eens Engels (in de klas)? Je kunt het boek ook in het Engels bestellen.
Gigantosaurus in het Engels