Lucien, je bent me d'r eendje!
Lucien, je bent me d'r eendje!

Recensie: Lucien, je bent me d’r eendje!

(Door Yvonne) Altijd leuk om post te krijgen en dan ook nog een boek, helemaal geweldig! Ik mocht het boek Lucien, je bent me d’r eendje! van Debbie Hesseling lezen en ik vertel
graag in deze recensie wat ik, en de peuters, ervan vonden.

Eerste indruk: Lucien, je bent me d’r eendje!

Bij het uitpakken werd ik al blij. De titel op de voorkant verklapt, voor de voorlezer, al iets waar het verhaal over zal gaan. De omslag van het boek voelt grappig aan. Het hondje op de voorkant is gedrukt in een reliëf. Ook de letters kun je voelen. Dit maakt je al meteen nieuwsgierig om het boek open te maken. De bladzijdes in het boek zijn van mooi dik papier. Er is gebruik gemaakt van 2 verschillende lettertypes , hierdoor komt de tekst speels over. Het hondje komt door de eenvoudige tekeningen heel lief over. Ik wil ook een Lucien!

Ik nam het boek mee naar de peuterspeelzaal, maar had op die ochtend geen tijd om het aan een groepje peuters voor te lezen dus ik zette het in onze kast. De dinsdag erop was ik van plan het alsnog in de middaggroep, de 3 plussers, voor te lezen. Op dinsdag kwam ik weer in de klas en mijn collega gaf aan dat ze een boek in de kast had zien staan. Ze had al gedacht dat het van mij was, had het al bekeken en was erg enthousiast!

Voorlezen aan de peuters

In de middag ging ik met een groepje peuters het boek lezen. De omslag moest meteen door iedereen gevoeld worden. Grappig, gek en mooi waren de kreten die vielen. Ze waren erg nieuwsgierig naar het hondje op de voorkant. Ook het eendje op de voorkant en de vele eendjes aan de binnenzijde van de omslag riepen vragen op. Dat de titel al naar een eendje verwijst, snapten mijn peuters niet maar dat was niet erg.

Ik begon het boek voor te lezen. De tekst is op rijm en ondanks de moeilijke woorden (voor peuters) vonden mijn 3 jarigen het leuk om naar te luisteren. Wel besprak ik na elke bladzijde even wat er op de tekening te zien is en vertelde ik kort wat ik net had voorgelezen. Ook stelde ik vragen over wat er op de bladzijde gebeurde. De peuters gingen graag in op mijn vragen en vertelden over hun eigen hondje, echt of knuffel dat maakte niet uit. De clue van het verhaal was wat moeilijk voor de peuters maar iets oudere kinderen zullen hem wel snappen. Gelukkig konden ze na een kleine toelichting van mij wel lachen om het einde. En ik ook!

Lucien, je bent me d'r eendje

Conclusie

Een leuk boek, met een verrassende twist, om voor te lezen aan kinderen van 3,5 jaar en ouder.