Recensie: Op zoek naar de schat

Recensie: Op zoek naar de schat

(Door Sharona) Hoe krijg je een springerige, energieke 3,5 jarige rustig zittend op haar stoel? Vraag het Illusionist Aires Hovens die met zijn magische kindervoorstelling : Op zoek naar de schat, mijn enthousiaste, energieke peuter wist te boeien.

De voorstelling in een notendop

Aires heeft een schatkaart gevonden en is op zoek naar de schat. De schatkaart leidt hem naar een oude tovenaar, die hem als leerling leert toveren. Met natuurlijk de hulp van de kinderen uit het publiek! Lukt het Aires om de tovenaar tevreden te stellen en op deze wijze een schat te verdienen?

Binnenkomst

Dochterlief kon bij deze voorstelling meteen merken wat het voordeel is van een papa in een rolstoel (jaja, die zijn er zeker ook!), je zit met je neus overal bovenop zo vooraan. Super leuk, want daardoor kun je het decor goed bekijken, zie je stiekem achter de coulissen een lichtstreepje van een deur open gaan en je hebt ook nog eens de vrijheid om met je stoelverhoger (ze moest er echt een, want die andere hadden het ook!) eens lekker onder je stoel te gaan zitten. Tja het blijft een energieke peuter, natuurlijk.

Het decor nodigt in ieder geval uit tot verwondering en gesprekjes. Vooral over de tovenaar, want wanneer komt hij nu eens? Volgens dochterlief was hij druk en was het niet zeker dat hij kwam… Maar niet zo erg, ze kon nog wel even door kletsen over de flesjes die wonderbaarlijk recht in een scheve kast blijven staan. Of een grote kookpot waar de rook uit komt. Genoeg te zien dus.

Aires

En dan komt uiteindelijk de tovenaar op. Tenminste we zien een jongen met een schatkaart verdwaald rondlopen. Ojee…. zou hij wat hulp kunnen gebruiken? De kinderen uit de zaal beginnen meteen enthousiast te roepen. Iets waar Aires leuk op in speelt. Vanaf het begin tot het eind betrekt hij zijn publiek bij de voorstelling. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat hij in verschillende animatieteams zijn loopbaan als entertainer is begonnen. Maar desondanks deze jarenlange ervaring zie je (als ouder zijnde, met je neus op de voorste rij en getraind op lichaamstaal ontcijferen) spanning bij hem. Heel stiekem zie ik van een paar trucs zijn geheim, maar wees gerust…. ik ga ze niet verklappen! Je kunt aan alles merken dat deze show zijn grote droom is die uitkomt. Een droom die hij wil laten groeien, want Aires zou graag met zijn kindervoorstelling door Nederland toeren.

Invloeden

Je ziet in de voorstelling dat de Aires zich samen met zijn team (Rick van Riel als decorbouwer en Petra Kagchelland als regisseuse) hebben laten inspireren door bekende tovenaars. Het zwaard in de steen (welke hij er alleen met een toverdrank uitkrijgt)  is afkomstig van Merlijn (King Arthur) en de scene waarbij hij zijn toverstaf kiest kan zo door Harry Potter zijn uitgevoerd.

Wat vonden wij ervan?

Onze peuter heeft echt genoten en heeft het er dagen later nog over gehad. De voorstelling heeft zeker indruk op haar achter gelaten. Maar dat was ook wel zichtbaar aan haar op de manier waarop ze zat te kijken. Ze ging mee de tovenaarswereld in.  De voorstelling is zeker ook leuk voor ouders, al is het maar om achter het geheim te komen om van 1 fles (wijn) er in een handomdraai  8 te kunnen maken! Mocht je dat geheim niet willen ontdekken, dan heeft het stuk voldoende humor.

Leeftijd

De aangegeven leeftijdsindicatie is 4 t/m 10 jaar.  En oké, nu moet ik eerst dus eerlijk toegeven dat ik wederom weer eens niet luister naar adviesleeftijden. Tja, dan zou  3,5 toch net iets te jong zijn, zou je denken. Niets is minder waar. Ze was van begin tot eind geboeid en vond het allemaal reuze interessant.  En doordat de voorstelling ong. 45 minuten duurt, was het qua tijdsspanne ook precies lang genoeg voor haar.

Ik vraag me alleen af of kinderen t/m 10 het ook leuk vinden. Achter ons zaten wat oudere kinderen en zij doorzagen de illusies (en vonden dat helaas ook leuk om te delen met de rest van de zaal). Ik zou dus zeker niet met oudere kinderen gaan.

Schooluitje

Als je als school op zoek bent naar een interactieve voorstelling, die kinderen van begin tot eind weet te boeien, dan zou ik zeker deze voorstelling aanraden. Let wel, voor groep 1 t/m 4.

Het decor zou prima passen in een gymzaal, waarbij je de onderbouw kinderen trakteert op 3 kwartier verwondering en verbazing.