Stad en land...

Recensie Stad en land…: 50 voorleesverhalen over mens en natuur in Nederland

De serie verhalen van Arend van Dam & Alex de Wolf is geweldig! Vooral voor de middenbouw schrijven ze prachtige verhalen. Stad en land… is (voor nu) het laatste deel in de serie Lang geleden…

Ik heb bijna alle boeken uit de serie en vind het eerste deel, Lang geleden… nog steeds het beste. Maar dat kan ook komen omdat ik van geschiedenis houd. Alle boeken zijn geschreven voor jonge kinderen. Precies voor die leeftijd waarop ze voor het eerst geschiedenis en aardrijkskunde krijgen, zo rond groep 5. De verhalen uit dit boek lenen zich uiteraard heel goed om voor te lezen bij het vak natuur.

Stad en land…

Stad en land… is een voorleesboek voor iedereen die de natuur in ons land wil ontdekken en leren kennen: van de eigen achtertuin tot het diepste puntje van het bos. Wat is bijvoorbeeld het wildste dier van ons land? Wat is de meest getelde vogel? Wat is het oudste bos? Het antwoord op deze en andere vragen vind je in de 50 verhalen over de natuur in deze bundel. Van de oersoep tot de dinosaurus en van prachtige uitvindingen tot de zonnebloemen van Vincent van Gogh. De ene keer bekeken met een historische blik, de andere keer met een hedendaagse.

Stad en land...

De verhalen zijn echt voor kinderen geschreven. Het leest makkelijk weg en de schrijver probeert zo veel mogelijk aan te sluiten bij hun belevingswereld. Je kruipt vaak als het ware in de huid van de hoofdpersonen en bekijkt het met een blik hoe het gebeurd zou kunnen zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle verhalen gelezen heb, al kwam ik een heel eind. Na een aantal verhalen achter elkaar heb je er even genoeg gelezen. Er staat namelijk best wat informatie in en dat kan je erna niet meer verwerken. Het is wel een heel fijn boek om af en toe eens erbij te pakken of te gebruiken als je een les geeft met een onderwerp dat aansluit bij een van de verhalen. Ik heb wel zeker nieuwe dingen geleerd, bijvoorbeeld dat er veel Nederlandse uitvinders waren. Een ervan, Willem Kolff, heeft de eerste kunstnier en kunsthart ontworpen.

Een aanrader om vanaf groep 5 op je boekenplank te hebben staan!

• Uitgever: van Holkema & Warendorf
  • Nederlandstalig