Tante Truus trouwt

Recensie: Tante Truus trouwt (boek)

(Door Linda) Toen Maike vroeg of er iemand een recensie wilde schrijven over ‘Tante Truus trouwt’ werd ik enthousiast. Er zijn immers (te) weinig boeken waarin homoseksualiteit in begrijpelijke (kinder-)taal voorkomt.

Seksuele voorlichting

Bij ons op school (zmlk; zowel de s.o. als v.s.o-afdeling) staat voor alle leerlingen ‘seksuele opvoeding’ op het lesprogramma. Bij de heel jonge kinderen is het dan meer gericht op het lichaamsbesef (wie ben ik, hoe heten mijn lichaamsonderdelen en wat vind ik wel/niet fijn) en hoe ouder de leerlingen worden als ook hoe hoger niveau de leerlingen hebben gaat dit over naar kennis over zoenen, veilig vrijen, hoe ontstaan baby’s, verschillende samenlevingsvormen als ook over seksuele weerbaarheid.

Tante Truus trouwt

Tante Truus trouwt

Het verhaal gaat over Pien, zij mag het bruidsmeisje zijn wanneer tante Truus gaat trouwen met haar lieve vriendin Marjon. Diverse aspecten rondom een huwelijk tussen twee personen wordt besproken: van een uitnodiging ontvangen, bruidskleding kiezen, naar de kapper gaan, het huwelijk bij de trouwambtenaar, het ringen mogen dragen, maar ook van samen kinderen krijgen. Er staat niet in hoe dat dan bij twee vrouwen gaat, maar wel dat het kindje dan gewoon twee mama’s heeft die heel veel van hem/haar houden.

Het boek ziet er roze uit en de afbeeldingen in het boek zijn ook zeer meisjesachtig. Dit tot grote enthousiasme van de 4 meiden in mijn klas! De jongens in mijn klas (pubers) vonden het geen mooi boek en reageerden in het begin: “oh nee, een meisjesboek. Juf moet ik hierbij zitten?” De inhoud boeide hen echter wel. Tijdens het verhaal werd er regelmatig spontaan gereageerd, vaak niet eens over het feit dat twee vrouwen gingen trouwen maar wel over de moeilijke woorden. De teksten zijn op rijm, soms wat gekunsteld.

De bewoordingen in het boek zijn niet eenvoudig en soms wil het verhaal nogal afdwalen naar een bijzaak. Bijvoorbeeld als Pien denkt dat de toga van de ambtenaar op een slabber lijkt. Door de vele afdwalingen is het niet zo geschikt om het aan kinderen met een relatief korte tijdsspanning voor te lezen. Ik zou een volgende keer in ieder geval delen uit het verhaal weglaten.

Trouwen voor de wet

Achterin het boek staan feiten voor de volwassenen m.b.t. homoseksualiteit, bijvoorbeeld vanaf wanneer twee personen van hetzelfde geslacht in Nederland met elkaar mogen trouwen en ook hoe het wettelijk geregeld is wanneer deze twee personen samen een kind willen krijgen en/of adopteren. Een mooie aanvulling.

Het is een boek dat ik zeker op de boekenplank in mijn klas zal zetten en vaker gebruiken zal wanneer ik het huwelijk en/of homoseksualiteit bespreekbaar wil maken. Als ik naar het type onderwijs kijk, waar ik werk dan is het alleen geschikt voor de leerlingen die cognitief functioneren vanaf groep 4. Op basisscholen kun je het wellicht ook bij iets jongere kinderen gebruiken. Het is dus niet alleen te gebruiken wanneer je het over homoseksualiteit of lesbiennes wilt hebben, maar ook wanneer je het gewoon over trouwen hebben wilt. Een huwelijksdag wordt hier nauwkeurig in beschreven.

Dit schreven twee leerlingen uit mijn klas op tijdens de verwerking van de les:
Renzo, 14 jaar: Tante truus trouwt. Ons klas geeft een leuk boek. Je leert over twee vrouen gaan trouwen. En het is niet raar om twee mannen of vrouwen. En ooit ga je zelf trouwen met een man of een man of een vrouw. Pien mag de trouw ringen geef aan de bruit.
Tim 13 jaar: De juf heeft een boek over 2 vrouwen die trouwen gelezen. Het ging over lesbie (is 2 vrouwen op elkaar) Homo (is op 2 manen) Hetero ( is een man op een vrouw) Wij zaten in de kring het was een leuk en interessant boek.

Linda van Elst
Leerkracht zmlk Mikado, vso

Ter info: