Rekenkast in de klas

Rekenkast in de klas

Door Suzan. Hoe zorg je er voor dat je goed onderwijs biedt met betekenisvolle en leerzame materialen? Richt straks aan het begin van het nieuwe schooljaar meteen een rekenkast in de klas in voor een optimale rekentijd en ontwikkeling.

De afgelopen jaren ben ik leerkracht (geweest) van groep 1/2, groep 3, groep 5 en groep 6. In al deze groepen werk ik met kieskasten. Ik heb een rekenkast, taalkast, spellingkast en SEO kast in mijn klas. Elke kast heeft een inhoud van aantrekkelijke doelgerichte materialen die regelmatig (per thema of doel) worden ververst.

Met deze materialen uit het volgende artikel kun je gemakkelijk de rekenkast in de klas inrichten, om zo voor de kinderen de oefenmaterialen voor het grijpen te hebben.

Een belangrijk punt is het met de kinderen doornemen van de kast voor betrokken en betekenisvol onderwijs. De materialen die je er in zet zul je actief aan moeten bieden, samen een keer spelen en aantrekkelijk moeten presenteren. Maak de kinderen nieuwsgierig, zet de materialen in tijdens de lessen bijvoorbeeld in een circuit of speel mee tijdens de zelfstandig werktijd.

Rekenkast

Rekenkast in de klas

Ik ga de rekenkast voor jullie inrichten met universele activiteiten die je aan kunt passen bij elk leerjaar en bijna elk rekenonderdeel. Via diverse linkjes krijg je materialen aangeleverd die je meteen kunt uitprinten en gebruiken.

Tablet kaart

In elke rekenkast liggen tabletkaarten. Deze maak je snel door op een karton ‘Tabletkaart’  te schrijven of  dit woord uit te printen en te lamineren. Als een kind een tabletkaartje pakt, gaat hij rekenspelletjes doen op de tablet. Je kunt zoveel tabletkaarten in de rekenkast leggen als je wilt. De titels van de websites waarop ze spelletjes kunnen vinden kun je eventueel achter op de kaart noteren of op het whiteboard schrijven. De websites die ik veel gebruik zijn: rekenen-oefenen.nl, redactiesommen.nl  en Squla. Ook laat ik de kinderen werken op Prowise met de diverse oefenmaterialen. Vaak heb je als school een abonnement op een online oefenprogramma of misschien haal je nog tips uit het volgende artikel: Rekenen op iPads.

Spelletjes

Er zijn zoveel rekenspellen te vinden die met rekenen te maken hebben, denk aan simpel ganzenbord, hally gally, regenwormen of die je lekker buiten kunt spelen. Verander de spellen in de rekenkast in de klas regelmatig, laat ze aansluiten bij het doel van het blok waar je mee op dat moment mee bezig bent. Daarnaast zijn er spellen te vinden op de volgende website Rondje rekenspel.

Bekijk hier Halli Galli

Hierbij voeg ik 2 spellen toe die makkelijk te downloaden en te gebruiken zijn

Haaibaai

In het kort: Speler 1 draait een sommenkaartje om. Beide spelers zoeken zo snel mogelijk het kaartje met het antwoord bij deze som op tafel. Wie het eerst het goede antwoord roept en op dat kaartje slaat, mag het sommenkaartje hebben. Andersom kan natuurlijk ook. Je draait het antwoord om en je zoekt de som. Bekijk het hier

Canadees rekenen

In het kort: je hebt een vierkant veld van 25 vakjes of meer. Hierin staan uitkomsten van tafels. Onder de vakjes staan 2 rijen met 4 cijfers. je kiest uit de bovenste rij een cijfer en vermenigvuldigd dit met een cijfer van de onderste rij. De uitkomst zoek je op in het veld en dit vakje markeer je. Hierna is de ander aan de beurt. Deze mag 1 getal van de onderste 2 rijen veranderen en de som oplossen. Het doel is vier vakjes op een rij te veroveren. Bekijk het hier.

Speelkaarten

Met speelkaarten kun je ook enorm variëren. Je verdeelt de stapel over meerdere kinderen. Allen leggen één kaart op tafel. Deze kun je optellen, van een bepaald getal aftrekken, vermenigvuldigen of het totaal delen door het aantal spelers. Wie het goede antwoord geeft krijgt de kaarten. In het volgende artikel van juf Manon vind je nog meer suggesties die je kunt spelen met speelkaarten.

Werkbladen

Sommige kinderen vinden het heerlijk om alleen of samen een werkblad te maken. Ook hierin kun je blijven variëren en zul je per rekenonderdeel/hoofdstuk de inhoud van de rekenkast in de klas moeten vernieuwen. In de shop van deze website vind je geweldige rekenpakketten kleuren op code. Erbij, eraf, afronden, vermenigvuldigen, delen, grote getallen. Voor elke leeftijd en voor de meeste rekenonderdelen is hier wel een aanbod te vinden.

Wat ben ik?

Hiervoor hoef je in de rekenkast ook alleen maar een kaartjes neer te leggen met ‘Wat ben ik?’ er op. Je neemt een getal in je hoofd en de anderen mogen vragen stellen. Je antwoord alleen met ja en nee. Kunnen zij raden welk getal je bent. Voor dit spel hoef je niet in de klas te blijven. Buiten of op een flexplek, je kunt het overal spelen! Dit idee staat uitgewerkt in het volgende artikel waarin ook nog enkele rekentussendoortjes te vinden zijn.

Losse activiteiten met specifieke doelen

Dan zijn er natuurlijk nog allerlei oefeningen te bedenken voor de diverse rekenonderdelen, hier volgt een kleine greep uit de diverse rekenkasten.

Vliegenmeppertje (vermenigvuldigen)

Je schrijft de uitkomsten van een tafel op een blad. Je noemt een som en de kinderen meppen met de vliegenmepper op de uitkomst

Tafelvierkantje (vermenigvuldigen)

Tafelvierkantje is ook een leuk werkblad en moet je met zijn tweeën doen, zoals deze. Verder heb je twee verschillende kleuren potlood nodig en twee dobbelstenen. Je gooit en vermenigvuldigd de ogen. Een van de zijdes van het vakje waar de uitkomst in staat mag je tekenen. Je gooit om en om en wie een vakje dichtmaakt, heeft het vakje veroverd.

Darten (optellen en aftrekken)

Tel je score bij elkaar op.

Doelschieten (optellen en vermenigvuldigen)

Teken cirkels op de muur en schiet een aantal keer met de bal. Tel op of vermenigvuldig de getallen die je hebt geraakt.

Getallen maken met bekertjes (grote getallen, komma getallen)

Draai de bekertjes en spreek het getal uit.

Getallen maken met bekertjes (grote getallen, komma getallen)

Tekenen (meetkunde)

Pak een blad met ruitjes van 1×1 cm. Teken een willekeurig vlak en reken omtrek en oppervlakte uit.

Sommen race (vermenigvuldigen)

Zet 2 kinderen een eind van je af bij een beginpunt. Noem een som, de eerste die het antwoord weet mag een stap vooruit zetten. Na ongeveer 10 stappen is de eerste bij de finish.

Overzichtsposter

Hieronder vind je een overzichtsposter. Aan het begin van elk nieuw blok maakte ik een poster. Hierop staat alles van het blok samengevat op 1 A3. Deze A3 hangt op de rekenkast in de klas en bevat: het doel, rekentermen, een picturale weergave van de sommen, enkele toetsopgaven en de inhoud van de rekenkast. Dit alles om een totaal beeld te geven van wat er de komende periode aan bod zal komen. Voor de meeste kinderen is het fijn om overzicht te hebben van wat hen te doen staat in de komende periode. Hierdoor kunnen ze zich een beeld vormen van het totaal en vallen alle losse onderdelen beter op hun plek.

Poster

Poster

Heel veel plezier ermee en onthoudt dat als je de activiteiten per thema noteert je alles de volgende keren steeds sneller klaar hebt liggen. Misschien is er wel een stagiaire of onderwijsassistent die nieuwe ideeën heeft om te verwerken in de kast. Het inrichten van een kast is een prima uit te besteden werkje. Laat de kinderen ook eens meedenken en misschien kunnen zij de kast wel mee helpen inrichten. Het gaat namelijk om aantrekkelijk en doelgericht onderwijs geven welke zorgt voor een grote betekenisvolle betrokkenheid, laat de kinderen meedenken!

Poster

Poster

Er staat een affiliate link in dit blog