Het is mooi om materiaal in de klas te hebben staan waar de kinderen veel kanten mee op kunnen. Dat lukt zeker met de brievenbus. Vooral als je van verhalend ontwerpen houdt in je klas, is de brievenbus een aanrader. Hier lees je de review van de brievenbus in de klas. 

Review brievenbus

Review Brievenbus in de klas

Ontwikkelaar van de brievenbus

Bettina van Involved & Connected heeft de brievenbus ontwikkeld. Deze is dan ook op haar site te koop. Bettina bedenkt het concept van, in dit geval, lesmateriaal en verkoopt het concept aan marktpartijen. En zodoende is deze leuke brievenbus op de markt. Haar doel is om mensen met elkaar in verbinding te brengen.

Hoe werkt het

De brievenbus ontvang je in een in elkaar zet pakket. Het kost even wat tijd, maar dan zit de brievenbus wel heel stevig in elkaar.

Brievenbus in de klas

Aan de voorkant zitten twee gleuven voor de post. Aan de onderkant een knop om te draaien op welke dag de post is geweest. Dit is aan gegeven met cijfers. Zo wordt het tellen ook bevorderd.
Aan de achterkant van de brievenbus zit een slot met een echte houten sleutel. Er zit een deurtje in waar je de post eruit kunt halen.

brievenbus achterkant
Er zitten beschrijfbare kaarten bij die tijdens verschillende thema’s gebruikt kunnen worden.

Ervaring in de klas

Bij binnenkomst zagen de kinderen de brievenbus al staan. Het is aardig groot, dus ik kon het niet verstoppen ;). Ze werden er meteen toe getrokken. Vooral het deurtje aan de achterkant bleek interessant. Want zou er al iets in zitten?
In de kring haalde ik een brief uit de brievenbus. Ik kon vertellen hoe post versturen werkt. Omdat de kinderen de brievenbus goed konden zien, waren ze meteen vol aandacht. Want wat komt daaruit? En hoe werkt het apparaat?
Een van de leerlingen had al snel de draaiknop gevonden. We praatten over waar dat voor zou zijn. Een leerling kwam met de dagen van de week. Een andere leerling kwam met het antwoord dat je daar kon zien hoeveel brieven er in de brievenbus zitten. Dat kan natuurlijk ook!
We gaan er komend schooljaar nog veel plezier aan beleven denk ik.

Thema’s introduceren

De brievenbuskaarten zijn prachtig om je thema te introduceren in de klas. Laat de kaart zien en vraag wat erop staat. Kunnen de kinderen raden welk thema er komt?

Als je van verhalend ontwerpen houdt, kun je je thema starten met een brief. Hierin introduceer je het thema door middel van bijvoorbeeld een figuur, of een dier. Die stuurt gedurende je thema steeds brieven, die je natuurlijk mooi in de brievenbus kunt doen.

De brievenbus is natuurlijk helemaal mooi in te zetten bij het thema Post. Laat de kinderen postbode spelen en de brieven/kaarten rond brengen door de hele school. Leer de kinderen het verschil in post dichtbij en ver weg. Laat de kinderen bijvoorbeeld post voor in de klas in het linkervak en post voor verder in de school in het rechtervak neer leggen.

Actualiteiten in de klas

Je kunt ook inspelen op de actualiteiten in de klas. Zo kun je een geboortekaartje neer zetten als een leerling een broertje of zusje heeft gekregen. Of een kerstkaart als het bijna kerst is.
Je kunt goed ingaan op de belevingswereld van de kinderen. Stel vragen, zoals: heb jij ook een kerstkaart gekregen? Naar wie stuur je kerstkaarten? Hoe maak je een kerstkaart? Etc.

Andere doeleinden

De strips op de brievenbus zijn ook beschrijfbaar met whiteboardstiften. Je kunt er allerlei activiteiten mee doen.
Je kunt woorden schrijven of letters die de kinderen na schrijven en in de brievenbus stoppen. Je kunt er sommetjes op maken. Schrijf een getal op en laat de kinderen zoveel rondjes tekenen op een papier en dat in de brievenbus stoppen. Zet de letter van de week erop en laat de kinderen tekeningen maken op papier wat met die letter begint en dat in de brievenbus doen. Of laat ze allerlei platte items verzamelen met die letter die ze in de brievenbus doen.

Tip voor de eerste schoolweek!

Vraag de kinderen om na de vakantie een ansichtkaart van hun vakantie adres (mag natuurlijk ook eigen stad of dorp zijn) mee te brengen, laat deze voorzien van  de naam van de leerling.
Alle kaarten gaan dan na de vakantie in”de brievenbus”. Je haalt één voor één de kaarten eruit en vraagt van wie de kaart is en degene van wie de kaart is mag kort vertellen over zijn of haar vakantie.

Ik ben enthousiast en ik denk dat we de brievenbus met veel plezier in het komende schooljaar gaan gebruiken. Hoe zou jij de brievenbus inzetten?