De kinderen van juf Kiet

Review De kinderen van juf Kiet

Een perfect uitje voor in de kerstvakantie; naar de bioscoop. Gelukkig draaide De kinderen van juf Kiet nog. Wat een prachtige film die aanzet tot denken.

De kinderen van juf Kiet

De kinderen van juf Kiet zijn nog maar net in Nederland. Veel van de kinderen in haar klas zijn gevlucht uit oorlogslanden. Zo heeft ze veel kinderen uit Syrië in de klas. Met strenge, maar ook liefdevolle hand geeft juf Kiet de kinderen een goede start in Nederland. Alleen observerend, zonder commentaar of interviews, volgen Petra en Peter Lataster een jaar lang vier leerlingen in de klas van juf Kiet.
Juf Kiet had maar twee eisen: de kinderen mochten geen last hebben van de camera en het moest over de kinderen gaan, niet over haar. Dat is wat mij betreft heel goed gelukt.

KIET-TRAILER_NL_STmix from Peter Lataster on Vimeo.

Allereerst vind ik het prachtig dat er op ooghoogte van de kinderen is gefilmd. Je ziet wat je als ouder of leerkracht in de klas nooit te zien krijgt. Zeker als de kinderen hun eigen taal spreken waar de leerkracht niets van verstaat.

Je ziet duidelijk alle facetten van het lesgeven. Hoe ongelooflijk ingewikkeld en hoe ontzettend mooi het vak van de leerkracht is. Vooral in dit geval, bij het lesgeven aan kinderen die net in Nederland zijn. Ze verstaan nog geen woord Nederlands en nemen veel bagage mee uit hun nog maar korte leventje. Oorlog, geweld en de vreselijke tocht, vaak in kleine bootjes, naar ons land.

Kinderen willen gezien worden

Kinderen willen maar een ding: gezien worden. Juf Kiet ziet de kinderen echt. Met de hele kleine woordenschat van de kinderen komt ze er wel achter waar de boosheid en frustratie van de kinderen vandaan komt. Ze laat ze voelen dat ze er mogen zijn en spreekt haar waardering uit. Ze weet wat ze van de kinderen wil, geeft dat duidelijk aan en geeft ze de aandacht die ze nodig hebben.

Vragen

Het roept ook vragen op. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom de kinderen meteen beginnen met leren lezen en rekenen. Wat is de reden voor die keuze om ze niet alleen de Nederlandse taal aan te bieden? En wanneer stromen de kinderen in het reguliere onderwijs? Het lijkt mij dat ze meer taal leren als ze ook veel met Nederlandse kinderen in aanraking komen. Nu moeten de kinderen Nederlands praten in de klas, maar leren het wellicht verkeerd van elkaar.

In gesprek

Ik denk dat het een goede film is voor iedereen om te kijken. Om te laten zien hoe ingewikkeld het beroep is, maar ook hoeveel mooie dingen je van de kinderen terug krijgt. Het is een prachtige film om over in gesprek te gaan met beleidsmakers en leerkrachten. Wat willen we voor de kinderen en hoe willen we met ze omgaan? En hoe willen de kinderen zelf behandeld worden? Ze echt zien, dat is wat mij betreft het belangrijkste.

Zelf kijken

Wil je De kinderen van juf Kiet ook gaan zien? Op de site van De kinderen van juf Kiet zie je de bioscopen waar de film nog draait. Je kunt het ook streamen via Filmthuis.