(Door Judith) Programmeren is één van de onderdelen van de 21st century skills. Ik vind het best moeilijk om hier in de klas mee aan de slag te gaan, want hoe kun je leerlingen leren om te programmeren? En toen ontdekte ik de Ozobot. 

Ik heb een tweedaagse cursus 21st century skills mogen volgen en ben hierdoor in aanraking gekomen met verschillende manieren van programmeren zoals osmo-coding, de Bee-Bot, Makey Makey, en natuurlijk ook verschillende robots. Ik als volwassene vond deze robots al super interessant en bedacht me dat mijn leerlingen dit dan ook leuk zouden vinden. Ik was daarom ook zeer blij met de mogelijkheid van TJMsupplies om een Ozobot te mogen reviewen.

Lees ook: LEREN PROGRAMMEREN MET OSMO CODING

Wat is de Ozobot?

Ozobot

De Ozobot is een kleine robot, ongeveer net zo groot als een pingpong balletje. De Ozobot kan vier kleuren herkennen: rood, groen, blauw en zwart en herkent het verschil tussen wit en zwart. Hierdoor kan de Ozobot een zwarte lijn (van ongeveer 0,5 cm dik) volgen die je tekent op wit papier. Iedere kleurcode staat voor een bepaald commando, zo kan je de snelheid veranderen en de Ozobot laten draaien. Ook kun je verschillende app’s downloaden (zowel iOs als Android!), zoals Ozodraw, OzoLuck, OzoPath en OzoGroove. Hiermee kun je de Ozobot ook laten lopen, dansen en bewegen.

Lees ook: TIPS VOOR MAKEY MAKEY IN DE KLAS

Wat kun je in de klas doen met een Ozobot?

Ozobot

De Ozobot werkt heel gemakkelijk en je kunt leerlingen snel duidelijk maken wat het robotje doet, zodat ze zelf kunnen ontdekken wat zij er mee kunnen doen. Van de website heb ik de bijbehorende codes geprint en gelamineerd, zodat de leerlingen deze codes kunnen zien en gebruiken. Een Ozobot kost ongeveer 70 euro per stuk. Hierdoor is het lastig om alle leerlingen tegelijk met een Ozobot te laten werken. Ik heb er daarom voor gekozen om de Ozobot op twee manieren te gebruiken in de klas:

1. Tijdens circuitopdrachten is de Ozobot één van de onderdelen. In een groepje van vier gaan de leerlingen aan de slag met het programmeren van een route voor de Ozobot. Hierbij krijgen de leerlingen van mij een bepaalde opdracht mee. Wanneer de route klaar is gaan we kijken of de Ozobot de route kan volgen. De leerlingen vinden het leuk wanneer het lukt, maar ook valt direct op wanneer er te slordig gewerkt is en er sprake is van te dikke of te dunne lijnen. De Ozobot kan de route dan niet volgen.

Ozobot

2. Daarnaast heb ik de Ozobot ingezet als beloningsopdracht. In onze klas werken we met een beloningssysteem. Wanneer de leerlingen een bepaald aantal stempels hebben behaald mogen ze een beloningskaartje trekken. Eén van deze kaartjes is het kaartje ‘programmeur’. Met dit kaartje mag een leerling een kwartier programmeren.

Lees ook: TIPS OM TE WERKEN MET DE BEE-BOT

Reactie van een leerling

‘Ik vind Ozobot leuk om mee te programmeren en ik vind het ook bijzonder dat zoiets bestaat. Ik vind het leuk om te tekenen en om creatieve dingen te doen en dat kan je ook met Ozobot. Je kunt lijnen als wegen maken en codes gebruiken, dat vind ik best wel cool. Je kunt ook tekenen en codes gebruiken, het kan ook op een iPad maar ik vind het leuker om het op papier te doen. Er staan codes op een codeblad in het Engels hoe je de codes kunt gebruiken, maar ik vind het wel moeilijk wat die Engelse woorden betekenen. En ik vind het ook moeilijk om de juiste dikte van de lijnen te maken en dat de lijnen niet de dicht bij elkaar staan.’