De rekenontwikkeling van kleuters stimuleren zonder aan een methode vast te zitten? Rekenhuis geeft effectieve manieren om instructie te geven op het gebied van de getallen, meten en meetkunde. 

Rekenhuis

Rekenhuis zit in een mooie doos en bevat een handleiding en doelenkaarten. Je kunt het zien als een gereedschapskist. Alle door het SLO opgestelde tussendoelen uit de domeinen getallen, meten en meetkunde zitten erin. Als leerkracht kies je zelf wanneer en hoe je de activiteit horend bij het doel in zet. Je kunt het op je eigen manier en passend bij je groep vormgeven. Je kunt ook spelen met de thema’s en de activiteit hier naar ombouwen.

Rekenhuis

Aansluitend bij kleuters

Je werkt doel- en opbrengsgericht, maar wel op een manier die bij de kleuters past. Dus geen werkjes in het platte vlak, maar activiteiten die ze bijvoorbeeld met hun lijf of hun handen doen.

Lees ook: LEREN REKENEN MET GEZELSCHAPSPEL CARCASSONNE

Materialen

De materialen die je bij de activiteiten kunt gebruiken zijn simpel en makkelijk verkrijgbaar. Waarschijnlijk heb je ze al in de klas liggen.

Doelenkaarten

In de doos zitten 23 doelenkaarten. De grote kaarten kun je in de kring gebruiken. De kleine kaarten zijn zeer geschikt voor op het kiesbord. Op de voorkant van de kaart staat een foto die het doel van de activiteit duidelijk maakt. Op de achterkant van de kaart staat het rekendoel in kindertaal geschreven.

Handleiding

De handleiding leest makkelijk en is heel duidelijk. Het start met het Rekenhuis in het kort en gaat verder naar de leerdoelen en didactisch handelen. Ook worden er kort coöperatieve werkvormen besproken.

De activiteiten

les Rekenhuis

Elke doelenkaart beslaat twee bladzijdes. Ik vind dat prettig overzichtelijk. Niet te veel tekst, maar kort en bondig de activiteit besproken. De doelen voor groepen 1 t/m 3 worden genoemd op de linkerbladzijde. De activiteit zelf lees je aan de rechterkant. Er staan ook tips voor verwerking in de hoeken bij, heel fijn!

Lees ook: 12 KEER LEREND SPELEN MET VINGERPOPPETJES

Kaart 5: vingerpopje

Doortellen vanaf een willekeurig getal in de getalrij

Rekenhuis les

Ik deed de activiteit van kaart 5: doortellen vanaf een willekeurig getal in de telrij. Voor veel kleuters een moeilijk doel om te behalen.
Toevallig had ik twee van de drie poppetjes van de kaart (ik denk dat ze van de Ikea zijn).
De introductie met de schelpen bouwde ik om naar pepernoten vanwege de Sinterklaastijd. Het schildpadje had al wat pepernoten verzameld in een doosje, maar wilde graag weten hoeveel pepernoten hij in totaal had. De tips op de kaart geven je veel gelegenheid om de activiteit aan te passen.

Vingerpoppetje

Vingerpoppetjes werken altijd goed bij kleuters. Zo speelden we met het schildpadje en telden we ondertussen verder vanaf een bepaald getal. Het poppetje kon namelijk de bladzijdes verder tellen. En de kinderen konden als schildpadje ook goed verder tellen.

Wat vind ik?

Ik vond het een hele leuke les. De kinderen waren erg betrokken en leerden spelenderwijs verder tellen. Ik vind het heel fijn dat er tips in staan voor kinderen die er wat meer moeite mee hebben, maar ook voor kinderen die wat meer kunnen. Bij deze les stonden drie tips voor verwerking in de hoeken. Heel fijn, het geeft mij meteen inspiratie en ideeën.
Wij werken op school met weekdoelen. Ik zal zeker regelmatig het Rekenhuis erbij pakken om een doel uit te lichten en de tips voor activiteiten erin mee nemen.
Ik vind het vooral fijn dat er ook veel tips voor samenwerking in staan. Daar leren de kleuters meer van dan in een lange kring op de stoel te zitten en enkel te luisteren.

Je kunt het Rekenhuis bestellen bij de CED-groep.

Banner gesponsord blog