Rustige start in de klas

Rustige start in de klas

Tranquilo, tranquilo, tranquilo. Waarom hebben wij dat woord niet in het Nederlands. Anyway, kalm aan dus. Met jezelf, met de kinderen, met je collega’s. Zorg voor een rustige start in de klas, fijn voor iedereen.

Een aantal jaar geleden ging ik aan het begin van het jaar vol gas. Als Max Verstappen bij een pitstop stond ik met ronkende motor te wachten tot ik een spurt kon maken. Vol energie en springend dat ik er weer zo’n zin in had. Met 110%, wat zeg ik 200% stond ik bij de deur om de kinderen te verwelkomen in hun eerste schoolweek. De eerste gouden week propte ik bomvol mooie en belangrijke groepsvormingslessen. De methodes volgde ik van a tot z, want dat hoort zo. O wee dat ik eens een les zou vergeten, of zou veranderen. O nee, die methodemakers hebben het zo bedoeld! Aan het einde van de eerste schoolweek stortte ik dan helemaal in en kon ik mijn weekend schoonvegen. Van de ouders van de kinderen kreeg ik ook terug dat ze zo moe waren na de eerste week. Hallo Maike, het is voor iedereen weer wennen! Om te beginnen al die prikkels weer… Dat moest dus anders.

Rustige start in de klas

De kinderen en jij zullen weer moeten wennen aan vroeg opstaan, alle prikkels in de klas, het ritme, alles. Maak hier dus genoeg ruimte voor.

Bekijk ook het blog over zo relaxed mogelijk het schooljaar doorkomen.

Verwacht niet teveel

Verwacht nog niet teveel van de kinderen. Sowieso zijn bij sommige jaargroepen de overgangen enorm, zoals van groep 2 naar groep 3, maar ook van groep 3 naar groep 4 kan het best pittig zijn voor de kinderen. Zorg dus voor een rustige start. Speel nog veel met ze in groep 3 bijvoorbeeld, leer nog niet meteen de regels van het in het schrift schrijven aan in groep 4. Probeer een soepele overgang te maken. Ruim veel tijd in voor het gesprek met de kinderen. Zit ook weer niet tijdenlang in de kring, want daar hebben ze de concentratie niet voor, maar kies een vakantiekring. En plan wat vaker een kring door de week heen.

Matig de prikkels

Bij de kleuters gooide ik niet meteen alle hoeken open. En ook het materiaal in de hoeken zelf hield ik minimaal. Dat is ook handig voor het inoefenen van de regels, want die lijken ze na zo’n vakantie ook wel een beetje vergeten ;). Maar ook in de hogere groepen kun je je lokaal nog wat “kaal” laten, ik noem het liever rustig.

Rustig programma

Houd je planning rustig. Zorg voor veel tijd voor de overgangen en het oefenen van de regels in de klas. Denk ook aan het oefenen van bijvoorbeeld het opruimen, de looproutes, uitdelen, etc. Voor tips kun je kijken in het boek Teach like a Champion 3.0, bekijk het hier,  waar het ook draait om snelheid in routines.

De methode?

Ik ben een voorstander van de methode gebruiken als bron, maar zelf de lessen zo ombouwen dat het bij je klas en het doel past. Leer een doel per keer aan, pas EDI toe en neem dus niet de hele les klakkeloos over. Mijn ervaring in groep 3 is dat de lessen ook veel te lang waren en daardoor de leestijd (essentieel!) te weinig werd naar mijn zin. Dus durf je les aan te passen.

Groepsvorming

Zo belangrijk in die eerste weken! Zorg ervoor dat je de kinderen leert kennen, maar ook onderling is het belangrijk om een goede band te krijgen. Hier heb je het hele jaar profijt van. Niet alleen vanwege een goede sfeer, maar het bevordert ook de concentratie en de werkhouding van de kinderen, lees er hier meer over.

Kalm aan!

Oftewel, doe rustig en kalm aan. Stel niet te hoge eisen aan jezelf en aan de kinderen die eerste weken. Dan komt het sowieso goed.

Er staat een affiliate link in dit blog.