Sinterklaas komt weer in het land. Een tijd vol gezelligheid, spanning en leuke lessen.
Hier vind je algemene ideeën voor de kleuterklas en groep 3 voor in deze leuke tijd!

HUISHOEK wordt een posthoek

Maak een posthoek van je huishoek. Maak er een schrijfhoek van. Leg er letterstempels en cijferstempels neer. Laat de kinderen brieven naar elkaar schrijven. Gebruik de vreedzame school: laat de kinderen opstekers aan elkaar geven en aan Sint en Piet. Een verlanglijstje kan natuurlijk ook heel goed.

Brievenbus

Maak een brievenbus van een doos. Plak klittenband aan de binnenkant van de brievenbus, zodat je een klep kan maken die ‘echt’ open kan. Zorg voor een postzak waar de kinderen brieven in kunnen doen.

Stuur de tekeningen op.

Laat de kinderen allemaal tekening maken voor Sinterklaas. Doe ze op de post samen met de hele klas. Doe er echte postzegels op. Je weet maar nooit… Ook leuk om een gesprek in de klas te hebben over de post. Je kunt ook een postbus in je klas zetten en de kinderen elkaar briefjes laten sturen.

Wij hebben vorig jaar zowaar post terug gekregen van Sinterklaas! Ontzettend leuk dat het dus wel ergens aankomt en mensen de moeite nemen een brief terug te sturen.

Stempelen

Stempelkaarten die de kinderen kunnen gebruiken bij het maken van hun verlanglijstje.

In het stempelblad van de pieten zie je vijf verschillende pieten met hun naam voorbij komen:

Stempelblad pieten

Verlanglijstje

Laat de kinderen een verlanglijstje maken waarin ze hun cadeautjes sorteren. Dus een vakje met allemaal ballen, een vakje met allemaal poppen, etc. uitgeknipt uit folders van speelgoedwinkels. Je kunt de kinderen een werkblad geven waarop de cadeaus al voorgesorteerd staan:

Werkblad cadeaus sorteren

Of een werkblad waarin de cadeaus nog niet ingevuld zijn:
Werkblad cadeaus sorteren leeg

Je kunt de kinderen ook een blad geven waarin ze zelf het woordje moeten schrijven. In het eerste vakje kan de leerling zelf een plaatje plakken van het cadeau dat hij of zij wil hebben. Kinderen die zelf al woordjes kunnen maken kunnen het werkblad invullen. Ze kunnen ook het lege blad op de computer typen en de cadeautjes op internet opzoeken.

Stempelblad cadeaus leeg

Stempelblad cadeaus

Verlanglijstje stempelen leeg

 Thematafel en schoen zetten

Op de thematafel kun je allerlei spulletjes neerleggen die met Sinterklaas te maken hebben. Boeken, handpoppen, knutsels, wat je wilt. Ik heb zelf wat prentenboeken die ik leuk vind, handpoppen van Sinterklaas, Piet en Amerigo en wat gevouwen bootjes. De bootjes staan voor de reis die Sinterklaas naar Nederland maakt over zee.

Bij de thematafel kun je een open haard neer zetten waar de kinderen schoenen bij kunnen zetten.
Mijn stagiaire, Jasmijne, heeft de open haard gemaakt. Ze heeft het poppenbedje ingepakt met baksteenpapier. Daarop liggen ingepakte blokken als hout. Ze heeft van crepepapier het vuur gemaakt op de blokken. Achteraan staat een schilderij gemaakt door Jasmijne met het vuur geverfd. We hebben er een deurmat bij gelegd waar de schoentjes kunnen staan.

PEPERNOTEN

  • Laat bij het vullen van de schoenen de pieten alle namen van de kinderen maken van pepernoten. Natuurlijk zijn ook een aantal verkeerd gespeld. Je kunt erna een gesprek erover houden. Welke namen waren goed en welke verkeerd? Wat was verkeerd gespeld?
  • Doe pepernoten in de zandtafel. Laat de kinderen daar hun naam van maken. Kijk wat de kinderen met de pepernoten ondernemen, maak daar een vervolg.
  • Laat de kinderen hun naam schrijven met pepernoten. Maak hier een foto van en hang deze op in de klas. Laat de kinderen hun eerste letter van hun naam maken van pepernoten. Hoeveel pepernoten zitten in je letter? En in welke letter zitten de meeste pepernoten?

Chocoladeletters

  • Laat de kinderen hun naam maken van chocoladeletters. Je kunt bijvoorbeeld letters geven als schoencadeautje en er dan eerst een activiteit mee doen, voordat ze opgepeuzeld mogen worden.

Harten

  • Maak harten van pepernoten met de kinderen. Als je grote en kleine maakt, kun je de begrippen weinig en veel, minder en meer en grootste en kleinste voorbij laten komen. Hoeveel pepernoten zitten in de harten?

Schoenen

  • Speel met schoenen. Alle kinderen hebben schoenen aan. Werk met een klein groepje. Alle kinderen doen hun schoenen uit. Je vraagt aan het groepje: hoeveel schoenen hebben we samen aan? Laat de kinderen zelf met oplossingen komen hoe ze erachter kunnen komen. Vraag dan: hoeveel voeten hebben we samen? Je kunt dit uitbreiden door te vragen: hoeveel schoenen hebben Jantje en Pietje dan samen? En hoeveel schoenen? Hoeveel schoenen hebben we als ik er eentje wegpak? En bij twee? En hoeveel als ik er een bij doe? En twee erbij? Etc.
  • Je kunt deze schoenen ook sorteren: op grootte, op kleur, op soort, etc.
  • Hier kun je een werkblad over het sorteren gebruiken. In dit werkblad kunnen de kinderen door middel van knippen en plakken de goede kleur schoenen bij de juiste kleur zoeken.
    Werkblad sorteren schoenen 

 Het huis van Sinterklaas

  • Maak samen met de klas het huis van Sinterklaas. Op www.jufsanne.nl staat een voorbeeld om schoorstenen te bouwen. Je kunt natuurlijk ook het huis nabouwen.
  • Maak het huis van dozen. Laat de kinderen het huis maken met dozen en zelf alle meubels bouwen.
  • Je kunt het huis van Sinterklaas in je poppenhuis maken. Maak met doosjes of wat hout schotten om de kamers van de pieten te maken.

Pakjeskamer

  • Maak van je huishoek een inpakkamer. Laat de kinderen meten en passen hoeveel inpakpapier ze nodig hebben. Ze kunnen ook zelf hun inpakpapier maken. Zet daarvoor stempels en kleurpotloden en grote vellen papier in de huishoek.
  • Laat de kinderen een verlanglijstje maken waarin ze hun cadeautjes sorteren. Dus een vakje met allemaal ballen, een vakje met allemaal poppen, etc. uitgeknipt uit folders van speelgoedwinkels. Je kunt de kinderen een werkblad geven waarop de cadeaus al voorgesorteerd staan:
    Werkblad cadeaus sorteren 

Of een werkblad waarin de cadeaus nog niet ingevuld zijn:
Werkblad cadeaus sorteren leeg

  • Je kunt de kinderen ook een blad geven waarin ze zelf het woordje moeten schrijven. In het eerste vakje kan de leerling zelf een plaatje plakken van het cadeau dat hij of zij wil hebben. Kinderen die zelf al woordjes kunnen maken kunnen het werkblad invullen. Ze kunnen ook het lege blad op de computer typen en de cadeautjes op internet opzoeken.
    Stempelblad cadeaus leeg
    Stempelblad cadeaus 

Pakjesboot

  • Maak met dozen een boot met de klas. Als je een grote boot knutselt, kun je de kinderen ook kleine pakjes laten inpakken en deze in de boot leggen.
  • Je kunt de boot van K’nex maken, zodat er ook schroefjes en wielen nagebootst kunnen worden.
  • Een boot in het platte vlak opgehangen in de klas is ook erg leuk. Laat de kinderen er de figuren en pakjes uitknippen uit tijdschriften of zelf tekenen. Die kunnen dan op de boot geplakt worden.

 Hulpsinterklazen en pieten

  • Laat de kinderen hulpsinterklaas spelen in het speellokaal. Hoe loopt een Sinterklaas? Wat eet hij graag? Wat doet hij graag? Hij beweegt hij? Laat ze dit allemaal tegelijk oefenen. Je doet zelf ook mee.
  • En hoe bewegen de pieten dan? Kunnen de kinderen ook kunstjes net als de pieten?
  • Laat de kinderen een tekening maken van de echte Sinterklaas. Hoe ziet deze eruit?

 Schoenen vullen

  • Maak schoorstenen van de dozen. Laat de kinderen pakjes in de schoorstenen passen. Als je verschillende soorten schoorstenen en verschillende soorten pakjes gebruikt, kunnen de kinderen goed passen en meten.
  • Maak een open haard van dozen en papier. Zet daar schoentjes bij. Laat de kinderen zelf zwarte piet spelen en de schoenen vullen. Welke pakjes passen wel en welke niet?
  • Pak allemaal speelgoed. Pas met de kinderen in hun schoenen of het past als schoencadeau. Bij welke schoen wel en bij welke niet?

 Sinterklaas en de pieten op bezoek in de klas

  • Maak met de kinderen een schatkaart voor de pieten. Hoe kunnen de pieten de school door lopen totdat ze bij de klas zijn? Of maak met de kinderen die dat kunnen een routebeschrijving of kaart van hun huis naar school.
  • Bedenk met de kinderen hoe ze kunnen voorkomen dat de pieten de klas overhoop halen als ze de schoenen komen vullen. Neem de voorzorgmaatregelen (houd je daar een beetje aan, maar haal dan iets anders overhoop).

 Pakjesavond

  • Maak met de kinderen een gedicht of surprise voor hun ouders.
  • Laat de kinderen verlanglijstjes maken door speelgoed uit folders te knippen. Kunnen ze de bedragen ervan ook optellen en dit schrijven naar Sinterklaas. Scheelt hem weer uitrekenen. Kunnen de kinderen de wensen ook zelf al schrijven?
  • Maak met de kinderen een cadeau voor Sinterklaas. Wat zou hij graag voor zijn verjaardag krijgen van de kinderen?

De boot vaart terug

  • Praat met de kinderen over de terugtocht. Hoe kunnen de kinderen hem een fijne terugvaart wensen? Hebben ze hier zelf leuke ideeën voor? Misschien kunnen jullie post naar Sinterklaas in Spanje sturen om te bedanken voor de cadeaus.
  • Maak met de kinderen de route op papier van Nederland naar Spanje. Ze kunnen zelf de terugtocht spelen met Sinterklaas.

Kijk voor meer werkbladen op
Sinterklaas werkbladen voor onderbouw en groep 3