Sneeuw, wat een fantastisch festijn voor de kinderen!

Gisteren was de eerste sneeuw-pret-dag. Ik schreef erover op de website van de school waar ik werk:

Wat een pracht op het plein! Er lag sneeuw en het was mooi weer. De kinderen hebben volop sneeuwpret gehad.

Er werden eerst bergen sneeuw gemaakt. Daar werden poppen, honden, beren, vulkanen en piramides van gemaakt. Er werd gerold met de ballen, er werd gemeten welke de grootste berg was, volop leermomenten met behulp van sneeuw. We namen natuurlijk ook wat sneeuw mee naar binnen om te kijken naar het smeltproces.

Meten, wegen, tellen, spoorzoeken, het kwam allemaal aan bod tijdens deze eerste sneeuwdag. De kinderen vonden het prachtig en hadden volop plezier.

Sneeuw-pret-dag 2

Vandaag lag er nog een dikker pak. Tijdens het spelen/werken zagen de kinderen al dat een andere groep fantastisch grote ballen aan het maken waren. Meteen kwamen ze zelf op het idee om een sneeuwpop te maken.
We hebben eerst een ontzettend grote bal gerold.

Beweging, krachtmeting, rollen, meten en wegen, ook hier kwamen allerlei begrippen aan bod.

Twee leerlingen kwamen op het idee om wat overgebleven pepernoten te gebruiken als mond van de sneeuwpop.

Het was nog een hele klus om de ene sneeuwbal op de andere te krijgen. Tillen en rollen was het devies van de kleuters. Ze hebben uitstekend geholpen!

Met behulp van de voordeursleutel maakten we gaten voor de ogen, de neus en de mond. Een leerling zette zijn muts op het hoofd en mijn sjaal moest er ook aan geloven.

Terug in de klas hebben we het gebeuren uitgebreid besproken. De leerlingen vertelden wat ze hadden gedaan en ook vooral hoe. Taal, woordenschat en rekenbegrippen kwamen uitgebreid ter sprake.

Met behulp van de glasplaat van Gynzy hebben we nog wat reken- en woordenschatactiviteiten met de sneeuwpop besproken. De kinderen wilden ook een ingekleurde sneeuwpop, ze mochten zelf de attributen en de kleuren benoemen. Zie hier het resultaat:

Het waren twee fantastische, gezellige, leuke, maar vooral leerzame dagen!