Spaaractie lestips door Lobke. In deze blog wil ik jullie laten zien wat je allemaal met de insectenplaatjes van de Albert Heijn kunt doen (die waarschijnlijk al een paar weken ‘ongebruikt’ op je bureau liggen). 

Zie je bij een nieuwe spaaractie meteen mogelijkheden voor in de klas? Let je bij het winkelen op de verpakking, omdat je meteen ideeën krijgt voor een nieuwe knutselles? Vind je het zonde om spullen weg te gooien omdat het ‘ooit nog van pas kan komen’?

Herkenbaar? Dan ben jij echt zo’n verzameljuf of -meester. Ik denk dat het een beetje in onze aard zit. Zelf heb ik de afgelopen maanden Optimel-potjes gespaard. Waarvoor wist ik nog niet, maar de mama’s van de kinderen uit mijn klas hebben ze nu trots op de kast staan omdat hun kind daarvan een kletspot heeft gemaakt voor moederdag. Dan ben ik tóch weer blij dat ik tijdens het opruimen van de kast bedacht dat het toch zonde zou zijn om ze allemaal weg te gooien, nu ik zolang gespaard had. Ik heb verschillende spaaractie lestips voor je.

Spaaractie lestips

Sorteren/ seriëren

Sorteren op kleur, hoeveelheid, grootte etc. Vraag de kinderen zelf om vergelijkingen te zoeken. Zo bedenken ze de leukste dingen!

Informatie uitwisselen

Geef de kinderen even tijd om de informatie lezen die op de kaartjes staat. De kinderen lopen met hun kaartje door de kring. Als ze elkaar tegenkomen, wisselen ze informatie uit. Wanneer dit juist gebeurt, wisselen ze van kaart en lopen verder naar een ander kind.

Tweetallen/ groepjes maken

Zorg dat je van elke insect genoeg plaatjes in een bak doet. Wil je tweetallen maken, doe dan van elke insect twee kaartjes in een bak. Wil je viertallen of andere groepjes maken, stop dan van elke insect 4 kaartjes in de bak. Laat de kinderen daarna blind een kaartje trekken en zoeken naar hun maatje(s).

Stempelen/ schrijven

Maak woordkaartjes van de insectenplaatjes. Kopieer meerdere insectenplaatjes naar een A4 papier, schrijf de namen van de insecten eronder en lamineer ze. Nu kunnen de kinderen de woordkaartjes naschrijven, nastempelen of natypen. Ik print het daarna vaak uit en dan mogen ze een tekening erbij maken.

Informatief insectenboek

Laat de kinderen één insect uitkiezen, en hiervan meer informatie opzoeken. Daarna kunnen ze een A4 maken met informatie over hun insect. Met een mooie tekening erbij, kun je een informatief insectenboek maken met de hele klas.

Memory

Zelf heb ik een aantal weken geleden twee doosjes met memory-kaartjes gekocht bij de Flying Tiger (zo’n fijne winkel voor hebbedingetjes voor in de klas). Ik heb de kinderen de insecten laten sorteren per paar, en ze mochten de tattoo’s zelf plakken op deze kaartjes. We hebben nu dus zelf memory gemaakt.

Natekenen

Natuurlijk zijn de kaartjes heel mooi om in details na te tekenen. Het kan de kinderen helpen om nog meer foto’s van het insect op te zoeken die ze willen natekenen. Gebruik ook eens een keer ander materiaal dan potloden, zoals stiften, krijt, penselen, ecoline etc.

Welke is weg?

Goed voor het geheugen van de kinderen: leg een aantal kaartjes op een rij en laat de kinderen goed kijken. Daarna haal je één kaartje weg en vraagt de kinderen welke weg is.

Hoe heet dit insect?

Als je woordkaarten hebt gemaakt, is het leuk om de naam van het insect van het plaatje af te knippen. Laat de kinderen dan puzzelen; hoe heet elk insect? Dit lijkt heel lastig, maar al gauw zullen ze logisch gaan nadenken en delen uit het woord gaan herkennen en koppelen.

Raadsels

Leg 3 kaartjes neer, omschrijf één van de insecten en laat de kinderen raden om welk insect het gaat. Leuk om in tweetallen te laten doen, maar ook leuk als tussendoortje in de klas.

Hopelijk hebben jullie weer wat ideeën gekregen om toe te passen in de klas. Ben je op zoek naar meer voorbeelden? Dan kun je op google zoeken op ‘coöperatieve werkvormen met woordkaartjes’, dan krijg je een hele lijst, bijvoorbeeld via Pinterest

Afbeelding van Protasov AN/Shutterstock