Door Shanon. De kinderboekenweek 2020 komt er al weer gauw aan. Naast alle prentenboeken, informatieve boeken en zelfleesboeken, hierbij ook een aantal spellen die aansluiten bij de Kinderboekenweek 2020.

Spellen Kinderboekenweek 2020

Spel memory KBW 2020:

Bij de memory is het de bedoeling dat de leerlingen de juiste plaatjes bij elkaar zoeken. Knip de kaartjes uit en lamineer ze. Leg de kaartjes ondersteboven door elkaar op de tafel. Laat de leerlingen vervolgens de juiste plaatjes bij elkaar zoeken.

Memory KBW

Download

Spel memory woorden-plaatje KBW 2020:

Bij de memory (woorden-plaatje) is het de bedoeling dat de leerlingen het plaatje bij het juiste woord zoeken. De woorden zijn overeenkomstig met veelvoorkomende zeedieren. Knip de kaartjes uit en lamineer ze. Leg de kaartjes ondersteboven door elkaar op de tafel. Laat de leerlingen vervolgens de juiste plaatjes bij elkaar zoeken. Het is daarnaast ook mogelijk om te werken met twee rijen. Een rij met woorden en een rij met plaatjes. Laat de leerlingen de woorden en plaatjes bij elkaar matchen.

Memory woord

Download

Bingospel KBW 2020:

Knip alle losse kaartjes uit en stop deze in een bak of een doos. Geef elke leerling een bingokaart. Er zijn zes verschillende versies bingokaarten. De bingokaarten kunnen gekopieerd worden.

Strooi vervolgens de kaartjes door elkaar over de tafel en trek één kaart. Wanneer je de kaart hebt getrokken benoem je het voorwerp of de personage uit de tijd van de ridders en kastelen. Vervolgens laat je de kaart aan de leerlingen zien. De leerlingen met de afbeelding op hun bingokaart, strepen het plaatje door. Er zijn verschillende varianten van bingo mogelijk. Bijvoorbeeld bij een rij, een diagonale rij of een volle kaart. Bij een afgesproken volle bingokaart, roept de leerling “bingo”. De leerkracht controleert vervolgens of de bingokaart op de juiste wijze is afgestreept. Eventueel kan er gewerkt worden met prijsjes, een liedje zingen of een andere beloning.

Om het bingospel lastiger te maken, is het mogelijk om enkel het personage of het voorwerp uit de tijd van de ridders en de kastelen te benoemen. Hierdoor worden de leerlingen gestimuleerd om zelf een beeld bij het woord te plakken. De leerlingen strepen vervolgens het plaatje op de bingokaart door waar zij de naam van hebben gehoord. Er zijn verschillende varianten van bingo mogelijk. Bijvoorbeeld bij een rij, een diagonale rij of een volle kaart. Bij een afgesproken volle bingokaart, roept de leerling ” Bingo”. De leerkracht controleert vervolgens of de bingokaart op de juiste wijze is afgestreept. Eventueel kan er gewerkt worden met prijsjes, een liedje zingen of een andere beloning.

Bingo

Download

Meer informatie over de kinderboekenweek 2020?