De meerderheid van de vrouwen stopt tijdens de zwangerschap met sporten. Vaak zijn ze bang voor vervelende gevolgen en zit de (inmiddels) grote buik in de weg. Toch is sporten tijdens je zwangerschap wel degelijk een goed idee! Zowel jij als je ongeboren kindje profiteren van een gezonde portie lichaamsbeweging. Ik heb dit ook heel lang volgehouden in mijn zwangerschap. Het is natuurlijk wel van belang dat je voor de juiste activiteiten kiest. Wij hebben de 5 beste zwangerschapssporten voor jou op een rijtje gezet!

Sporten die je tijdens de zwangerschap kunt doen

1. Yoga

Yoga helpt je niet alleen om te relaxen, maar versterkt tevens je spieren en verlicht rugpijn. Bovendien heeft deze sport nog een ander groot voordeel. Wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat yoga tevens bijdraagt aan een kortere en prettigere bevalling. Je kunt het beste kiezen voor prenatale lessen, deze zijn minder zwaar en focussen vooral op het vinden van voldoende rust. Want zeg nu zelf, je zwangere periode kan best stressvol zijn! Let wel op dat je niet op je rug gaat liggen na het eerste trimester. Ik heb zelf ook zwangerschapsyoga gedaan. Naast dat het goed is voor je lijf, is het ook een rustpuntje voor jezelf. Een mooi moment om even contact te maken met het baby’tje in je buik.

2. Zwemmen

Deze sport is zonder twijfel één van de beste fysieke activiteiten voor je lichaam. Zwemmen gaat vervelende zwangerschapskwaaltjes zoals gezwollen enkels tegen en is bovendien ook erg goed voor je gewrichten. In het water hoef je je tevens geen zorgen te maken over de extra kilo’s die je met je meezeult. Lekker zweven en je zo licht als een veertje voelen!

Zelf mocht ik bij mijn eerste zwangerschap juist niet meer zwemmen. Ik had last van mijn bekken en die geef je met de schoolslag telkens een klap. Ik heb dit opgevangen door te gaan fitnessen en de oefeningen te doen die wel lukten. Als je geen last van je bekken hebt, is zwemmen de ultieme sport die je tijdens je zwangerschap kunt doen.

Lees ook: KIND VOORBEREIDEN OP DE ZWANGERSCHAP

3. Wandelen

Buiten of op een loopband, het kan allebei. Wandelen helpt bij het versterken van je spieren en heeft tevens een positieve invloed op je humeur. Bovendien is wandelen een van de weinige sportactiviteiten waarbij je niets verkeerd kunt doen. Er zijn diverse telefoon accessoires en apps die je wandeling zelfs nog wat leuker of intenser maken. Denk aan een activity tracker of een wandelapp. Dus trek je sportschoenen aan en ga lekker aan de wandel!

Dit heb ik tot het einde van de zwangerschap volgehouden. Al was het stukje naar de gastouder op het laatst al genoeg ;). Ik was dan ook 40 + 5 toen ik beviel van onze tweede.

4. Fietsen

Fietsen kan natuurlijk net als wandelen nooit kwaad. Een ultieme manier om jezelf en je hartslag een boost te geven, zonder dat je je gewrichten belast. Fietsen op een hometrainer is een veilige keuze. Doordat het apparaat stilstaat op de grond ervaar je geen hobbels en kun je rustig doortrappen. Ben je toch wel van plan om een stukje buiten te fietsen? Dan is een telefoonhouder voor op de fiets een absolute must. Je kunt hiermee ongerust muziek luisteren of handsfree bellen, zonder dat je je ogen van de weg hoeft te halen.

5. Aerobics

Aerobics kun je zowel in als uit het water beoefenen. Deze sport versterkt niet alleen je spieren, maar geeft bovendien een boost aan je hart en longen. Nog meer goed nieuws: tijdens het beoefenen van deze sport komt er endorfine vrij, waardoor een goed humeur gegarandeerd is. Tijdens je zwangerschap kun je het beste kiezen voor minder zware lessen. Zo heb je bijvoorbeeld speciale zwangerschaps aerobic. Hierdoor leg je de lat niet te hoog. Ook kun je kiezen voor fitness, zodat je de oefeningen doet die je nog kunt doen. Ben je bang dat de lessen je erg zwaar vallen met je babybuik en je daardoor niet gemotiveerd blijft? Een hoesje ontwerpen met een inspirerende quote zorgt ervoor dat je iedere dag weer aan je doel herinnerd wordt.

Lees ook: JUF MAIKE MET ZWANGERSCHAPSVERLOF

Zo zie je maar, sporten tijdens je zwangerschap is wel degelijk mogelijk, zolang je maar niet te hard van stapel loopt. Luister naar je lichaam en stop ook zodra je pijn ervaart. Daarnaast is het van belang om voldoende te blijven drinken. Niet alleen om jouw lichaam te hydrateren, maar ook dat van je foetus. Last but not least, geniet van dit moment!

Dit is een #jufmaikeadd

Afbeelding: Shutterstock

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren