Ik merkte dat ik iets wilde doen met de stemvolumes in de klas. Ik zocht en vond wel wat mooie geluidsmeters online, maar was nog niet tevreden met de tekst en de illustraties. Ik heb kaarten gemaakt met de stemvolumes voor de onder-, midden en bovenbouw. 

Waarom stemvolumes?

Kleuters zijn vaak luidruchtig in de klas, dit komt voort uit enthousiasme. Toch wil ik de kinderen die in een kleine kring bij me werken ook goed verstaan. Ook in de hogere groepen is het handig om aan te geven hoe je wil dat de kinderen praten. Overleggen in een groepje doe je met een andere stem dan als je de beurt krijgt en je het antwoord moet geven. De stem volumes maken de geluidniveaus inzichtelijk voor de kinderen. Je kunt er ook snel op wijzen. ‘Weten jullie nog?’…

De stemvolumes

stemvolume alleen tekst

stemvolume-alleen-tekst

Stemvolume illustraties

stemvolume-illustraties-2

stemvolumes illustraties pinkstem

stemvolume-illustraties pinkstem

 

Hoe in te zetten

Leer de kinderen de stem volumes aan.
Geef zelf voorbeelden:

0 = helemaal stil
‘Ik kan een potlood horen vallen.’
1 = fluisteren met je buurman of buurvrouw
‘Ik kan je dus niet horen.’
2 = zachtjes overleggen in een groepje
‘Ik hoor je wel, maar versta niet wat je zegt.’
3 = praten
‘Je praat goed hardop als je een beurt krijgt.’
4 = duidelijk en hardop praten als je iets presenteert
‘Denk aan hoe ik jullie uitleg geef. Met volume presenteer je tijdens je spreekbeurt.’
5 = buiten stem
‘Deze stem is heel hard en alleen voor buiten.’

Je kunt de klas stil leggen en aanwijzen welk stem volume je nu hoort en welke je op dit moment wilt.
Als de kinderen de stem volumes goed weten, kun je ook over gaan op de getallen. Dan hoef je het niet meer uit te leggen, maar geef je met je vingers aan op welk stem volume je wilt dat er gewerkt wordt.

Je kunt het volume ook uit de kinderen zelf laten komen. Vraag hen dan op welk cijfer ze nu graag willen praten in de klas.