Taken: wat is al gelukt?

Taken: wat is al gelukt?

Vroeger had ik overal to do lijstjes liggen. Ik dacht dat ik dan overzicht had op wat ik moest doen. Maar het bleek dat het veelal dezelfde taken waren en het werd juist chaos in mijn hoofd. Want er kwamen alleen maar taken bij en er ging amper wat af. Later leerde ik kijken naar wat er al gelukt was van mijn taken. Veel fijner en het geeft me meer overzicht.

Er lagen wel tien to do lijstjes op mijn bureau. Of ik had een groot vel papier waar ik alle taken opschreef. De lijst werd alleen maar langer en er ging weinig vanaf. Chaos en stress in mijn hoofd. In workshops die ik geef zie ik het ook: de leerkracht maakt elke dag een to do lijst voor die dag. Daar staan heel veel dezelfde taken op dus, elke dag. Beetje zonde van de tijd van het opschrijven, dat kan anders.

Taken

Ik maak een planning voor mijn tijd na de schooldag met de kinderen. Daar komen vaak dezelfde zaken in terug, zoals een kwartiertje ruimte om ouders te bellen en de leerlingenadministratie invullen voor die dag. Hier zet ik ook pauze in, heel belangrijk om weer productief verder te kunnen werken! Ik zet dit bij mijn planning voor de kinderen van die dag. Dus de lessen en daaronder mijn planning voor de middag. Daardoor kan ik ook veel beter nee zeggen tegen taken die tussendoor komen, of taken verplaatsen. Ik weet wat prioriteit heeft en ik heb goed overzicht op mijn taken.

Wil je ook leren om je taken te prioriteren? Kijk dan naar de cursus Werkdrukverlichting

Braindump

Soms zitten er zoveel taken in mijn hoofd dat ik geen ordening meer kan aanbrengen. Dan loop ik letterlijk vijf minuten door mijn lokaal met pen en papier (of een app, kom ik zo op) in mijn hand. Ik schrijf alle taken op die ik tegenkom. Ik doe ze niet meteen, zoals ik voorheen altijd deed en als kip zonder kop door mijn lokaal ging. Maar ik schrijf ze op om ze later te prioriteren.

Taken bij elkaar

Ik gebruik een app om al mijn taken handig bij elkaar te zetten, Things. Die is gekoppeld met mijn MacBook via mijn iPhone. Ik hoor veel leerkrachten over Trello. Hier kun je met meerdere mensen tegelijk in werken, zo kun je alle taken voor je commissies bij elkaar zetten bijvoorbeeld. Als ik een taak bedenk, zet ik die onder de map today. Vervolgens bedenk ik of die prioriteit heeft en zet ik het later eventueel in de juiste map, zoals oudergesprekken, kerstcommissie, of overdracht nieuw schooljaar. Dan hoef je het niet meteen te doen, maar heb je het wel uit je hoofd, omdat het in een lijstje staat. Zo heb je ook geen losse briefjes meer, maar alles netjes geordend in een vaste lijst. De taken kun je ook afvinken en dan verdwijnen ze.

Ta da lijstje

Heb je wel eens gehoord van het ta da lijstje? Hierop schrijf je juist alles wat je gedaan hebt die dag. Je viert zogezegd alles wat je al hebt afgerond, lees er hier meer over. Dit werkt wel eens fijn om weer overzicht te krijgen, want je zal zien: je hebt meer gedaan dan je denkt! Bij het account van @jufinger zie je nog wel eens haar ta da lijstjes voorbij komen.

Taken gelukt

Ik gebruik ook een planner om mijn taken op te schrijven. Die vink ik dan af en doet voelt ook lekker :).