Lesgeven als een kampioen, dat wil iedereen toch?! Brenda vertelt over Teach like a champion en de conferentie waar Doug Lemov aanwezig was. 

Waar staat Teach like a champion voor en waar komt het vandaan?
Hier is eerst wat achtergrondinformatie.

De Amerikaan Doug Lemov is de auteur van Teach Like a Champion. Hij bezocht leraren die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken met hun leerlingen. Hij observeerde minutieus wat er in het klaslokaal gebeurde; van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen, van ongevraagd beurten geven tot wachten op een antwoord. De succesvolle werkwijzen van ‘excellente leraren’ vertaalde hij helder naar – ondertussen – 62 praktische technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen.
De CED-Groep bewerkte en vertaalde deze technieken naar de Nederlandse situatie, zodat ze bruikbaar zijn in de dagelijkse lespraktijk van leraren in het basis- en voortgezet onderwijs en in onderdelen van het speciaal onderwijs.

Teach like a champion

Waarom werkt Teach Like a Champion?
• Teach Like a Champion is practice based; gebaseerd op wat goede leerkrachten doen.
• De Teach-technieken zijn bruikbaar in alle voorkomende lessituaties en lesfases en instructiemodellen (ongeacht het vakgebied).
• De Teach-technieken zijn richtinggevend, maar geven voldoende ruimte voor (persoonlijke) accenten.
• De Teach-technieken kunnen worden gebruikt op scholen waar een cultuur centraal staat die zich richt op het bereiken van resultaten.

Deel 1

Bij het eerste deel van TLAC vind je een dvd met divers filmmateriaal terug. Bij het tweede boek krijg je een wachtwoord om op een website filmmateriaal te bekijken. Ook zijn er intussen al vele YouTube filmpjes online, zowel Nederlands als Amerikaans. Hier zie je mooi de technieken toegepast in de praktijk.

2.0

Het tweede boek is tot stand gekomen doordat vele leerkrachten aan de slag zijn gegaan met de technieken. En waar zij ruimte vonden tot verbetering, hebben zij dit ook toegepast. Vele schoolbezoeken en uren filmmateriaal hebben uiteindelijk gezorgd voor dit tweede boek. Zoals Doug zegt; het is een herziene versie, mét uitbreiding.
Ook is er door het CED een transitiegids opgesteld waarin in één oogopslag te zien is waar welke technieken uit deel 1 terug te vinden zijn in deel 2. En uiteraard is ook in een enkele oogopslag te zien welke technieken toegevoegd zijn.

De conferentie

Donut conferentie

De binnenkomst was warm en gezellig: een improvisatiegroep entertainde het publiek dat al wachtend genoot van een kopje koffie of thee met een heerlijke donut. Deze groep heeft een aantal delen in de conferentie verzorgd. Zo hebben ze technieken laten zien; ons interactief laten oefenen en met een grote dosis humor het publiek vermaakt tussen de bedrijven door.
De opening door Theo Magito was zowel in het Nederlands, als in het Engels. Maar de spreekwoorden in het Engels zorgden (uiteraard zorgvuldig gekozen) voor vele lachende onderwijzers. Om als voorbeeld te noemen: ‘helaas pindakaas’, werd letterlijk vertaald als ‘unfortunatly peanutbutter’: hilarisch toch?!

Doug Lemov

Vervolgens hebben we op het puntje van onze stoel gezeten toen Doug Lemov het woord nam. Hij vertelde over de totstandkoming van TLAC, zijn eigen achtergrond en liet divers filmmateriaal zien om zijn verhalen te ondersteunen. Een voorstelling maken van wat je leest gaat echt supersnel als je het in beeld hebt. De tijd vloog voorbij, en voor de pauze moest iedereen een vraag op papier zetten. Door middel van techniek 48; efficiënte routines, werden alle blaadjes in een rap tempo naar voren gebracht. Een simpele techniek, direct te oefenen (routine inslepen) in de praktijk. Er is uitgerekend dat je met zulke simpele routines heel wat uren op jaarbasis aan tijdwinst hebt! En dat alleen maar door slimmer en sneller uit te delen en op te halen.
Na de pauze was er ruimte voor alle vele vragen, en werd de bal ook teruggekaatst. Doug was nieuwsgierig naar onze ervaringen en vroeg ons naar de meest favoriete technieken.

Kunstenaars

Tijdens de presentatie vergeleek Doug leerkrachten met kunstenaars. Zo verfijnde Picasso zijn werk door af te kijken, door te blijven werken aan de finesses van zijn technieken. Je bereikt de top door te zoeken naar nóg betere manieren om les te geven, manieren om je leerlingen te bereiken en hen zichzelf te laten overstijgen. De focus op techniek en het voortdurend bijschaven ervan is de sleutel tot succes!

Tot slot kreeg Doug een écht Nederlandse schoolbel; als dank voor de inspirerende middag.
En ik? Ik heb nog even mijn boek laten signeren ☺️

Gesigneerd boek Teach like a champion 2.0

Wil jij jouw technieken bijschaven? Ben je beginnend leerkracht, of juist niet? Het maakt niet uit, met TLAC kun jij van jezelf een topleraar maken, en je klas laten excelleren!

TEACH like a champion 2.0
Doug Lemov
Uitgeverij: CED groep Rotterdam
Prijs: €39,50