Gisteren mocht ik aanwezig zijn op het Trending Dinner van de Onderwijsdagen. Georganiseerd door SURF en Kennisnet. Het onderwerp van de avond was: ‘Technologie en onderwijs’. Maar wat heb ik nodig? 

Er waren verschillende sprekers tussen de gangen door van het heerlijke diner.
Welkom & opening door Wilfred Rubens, Presentatie Erwin Bleumink: Hoe beïnvloedt technologie het onderwijs van de toekomst? En Presentatie Frans Schouwenburg: Hoe beïnvloedt onderwijs de technologie van de toekomst?

Presentaties

Ze hadden een enigszins triest verhaal te vertellen. Technologie gaat razendsnel, maar het onderwijs beweegt niet snel genoeg mee. De technische kennis die over twintig jaar nodig is wordt nu niet onderwezen binnen het onderwijs.

Natuurlijk, er zijn mooie projecten gaande op scholen, maar die zijn nog meer uitzondering dan regel. Onderwijzers vinden het vaak ‘wel goed zo als het gaat.’ Ons onderwijs is ook goed, maar het kan zeker beter en technologie kan daar een grote rol in spelen.

Welke technologie dan?

We hebben nog niet de juiste technologie in handen. Er zijn initiatieven, kijk maar naar de Steve Jobs scholen, maar ook deze zijn niet succesvol gebleken. Te commercieel, niet de juiste software of ze voldoen niet aan de vraag.

Wat hebben we nodig?

Maar wat hebben we dan nodig in het onderwijs? Wat hebben wij als leerkrachten nodig om ons beroep goed uit te kunnen oefenen en leerlingen te onderwijzen in de technologieën die belangrijk zijn in de toekomst? Wat hebben scholen nodig? En directies?

Vragen bundelen

We moeten als onderwijs onze vragen bundelen om zo een sterke vraag naar de markt te hebben. Dan worden de  technologieën die we nodig hebben vanzelf ontwikkeld.

Wat heb ik nodig?

Aan onze tafel was de vraag al snel aan de Edublogger daar, Dennis de Vink van NieuwKrijt, en aan mij wat wij dan nodig hebben.

We kwamen tot het volgende antwoord:

  • Betere devices in de klas, zoals goed werkende wifi, digiborden en tablets.
  • De tijd om na te denken over technologie, te experimenteren en collega’s te enthousiasmeren. De ideeën hebben we al wel.

Om die tijd te krijgen, moet ik makkelijk vervangen kunnen worden, of dus minder voor de klas staan. En de regeldruk moet aangepakt worden. Daar ga ik graag verder over in gesprek.

Technologiekompas voor het onderwijs

Tijdens de avond werd het Technologiekompas voor het onderwijs uitgedeeld. Dit stuk, geschreven voor schoolleiders, geeft handvatten om kinderen voor te bereiden op nieuwe technologieën met nieuwe technologieën.