Terugblik thuisonderwijs januari

Terugblik thuisonderwijs januari

Door Marjan. Vorige week schreef ik over thuis les krijgen in groep 3 en 4 hebben opgezet deze keer. Ik deel graag onze ervaringen, maar ook die van de kinderen en ouders met jullie. Een terugblik op de eerste week thuisonderwijs tijdens deze tweede lockdown. 

Terugblik thuisonderwijs januari

Opzet thuisonderwijs 

In mijn vorige blog beschreef ik hoe we het thuisonderwijs hadden opgezet deze lockdown. We hadden flink wat aanpassingen gedaan ten opzichte van de eerste keer. Zo hebben we nu onze dag opgedeeld in instructielessen. Groep krijgt alle instructies van 9.00 tot 9.45 uur. Van 10.00 tot 10.20 uur hebben we tijd voor een klassengesprek, zodat de kinderen van onze combinatiegroep elkaar ook nog zien. Van 10.30 tot 11.30 zijn de instructies voor groep 4. Daarna hebben we nog drie keer een kwartier voor kinderen die in een klein groepje of individueel oefenen met ons.

‘s Middags van 13.00 tot 14.00 uur zijn we beschikbaar voor vragen van ouders of kinderen. Daarna zijn we tot 16.30 uur te bereiken via de chat van Teams of via ouderportaal. De uitgebreide opzet lees je hier

Terugblik op de eerste lesdag 

Op de eerste dag was ik vrij, maar ik had mijn duo partner aangeboden om stand by te zijn. Alle kinderen moesten om half 9 hun spullen komen halen. Om tien voor negen kreeg ik vier namen door van kinderen die nog niet waren geweest. Via ouderportaal heb ik contact opgenomen met hun ouders. Om 11 uur was alles geregeld en had iedereen zijn spullen thuis. Enkele kinderen hadden problemen met het vinden van de juiste plek binnen Teams om de lessen te volgen, maar gelukkig kon ik de ouders via ouderportaal helpen om de juiste plek te vinden. Het kostte mij mijn vrije ochtend, maar ik ben erg blij dat ik het heb gedaan. De rest van de week liep namelijk dit deel op rolletjes. In de tussentijd kon mijn duo gewoon de instructies geven en wisten alle kinderen thuis wat de bedoeling was.  

Terugblik op werken in Teams 

Op dinsdag liepen we tegen een onverwacht probleem aan. De kinderen hadden ontdekt hoe je chatgroepen kon aanmaken, kon chatten en videobellen. Dit zorgde voor veel frustratie bij kinderen en hun ouders, want ze konden hun werk niet meer maken. En de ouders dus niet goed thuiswerken. We kregen een screenshot van de inbox van een van de leerlingen, waar tien verschillende items stonden over wie had proberen te bellen of te chatten. Niet fijn dus. 

De oplossing 

Na een kort overleg besloten we de regel in te voeren dat de kinderen onder schooltijd niet meer mogen bellen of chatten met elkaar. Dinsdagavond hebben we hier een bericht over gestuurd naar alle ouders en woensdag heb ik het uitgebreid met de kinderen besproken. Ook heb ik toen gewezen hoe ze zichzelf op ‘niet storen’ kunnen zetten binnen Teams. Dat gaf de kinderen en de ouders meteen veel rust. Kinderen die wel nog een chat stuurden of iemand belden tussen half 9 en 2 uur werden hier meteen op aangesproken door de eigen leerkracht. Dat was erg effectief. 

De tip van ‘niet storen’ werd meteen uitgevoerd, maar toen hadden wij als leerkrachten een probleem. Via deze optie was het voor ons onmogelijk om de kinderen te bereiken. Na een nieuwe handleiding voor de ouders met een uitleg hoe je de optie ‘niet storen’ kunt instellen, maar een uitzondering maakt voor beide leerkrachten van de groep, was het echt goed geregeld 

Terugblik op de lessen

We hebben ons verbaasd over hoe makkelijk en goed de kinderen het online les krijgen hebben opgepakt. En we zijn trots op hoe goed het voor ons zelf al loopt. Even het digibord delen bij de uitleg van een werkblad, jezelf via Teams in de schijnwerper plaatsen bij een uitleg waarbij het belangrijk is om de leerkracht te zien en in het scherm alle leerlingen als dat even kan. Voor de start van de les is het een drukte van jewelste, want iedereen praat tegen iedereen.

Als ik zeg dat we gaan beginnen, zet iedereen meteen de microfoon uit. Als ze iets willen vragen, steken ze hun digitale handje op. We zijn echt trots op hoe goed het is gestart. Alle leerlingen elke dag online op het juiste moment! Het online lesgeven is wel heel intensief en daardoor vermoeiend. Je bent de hele dag tegen een schermpje aan het praten.  

Bewegend en handelend leren 

Tijdens de lessen op school zetten wij veel bewegend en handelend leren in. Nu groep 3 drie kwartier instructie achter elkaar krijgt en groep 4 zelfs een uur, is het belangrijk om even tussendoor iets anders te doen. Bij het flitsen van de letters van groep 3 gaan ze in de klas altijd achter hun stoel staan en springen bij elke letter. Dat hebben we thuis ook gedaan. 

Bij groep 4 maken we tijdens het flitsen van de woorden altijd de beweging die past bij ‘hoofd, schouders, knie en teen’. Dit bleek niet helemaal te lukken vanwege het lezen van de woorden terwijl je je tenen aantikt. De tenen slaan we nu dus even over. Bij de taalles over enkelvoud en meervoud hebben we een beweegspelletje gedaan. Ik zei een zelfstandig naamwoord. Als dat enkelvoud was, moesten ze op de hurken gaan zitten, bij meervoud staan met de armen in de lucht. Dat zag erg grappig uit, want bij enkelvoud zag ik alleen maar lege kamers. 

Klassengesprek groep 3-4 

Tijdens het klassengesprek mochten kinderen iets vertellen. Ook liet ik hier de foto’s van de challenge zien die ik had gekregen via ouderportaal of de chat. Dat stimuleerde andere kinderen om daar ook mee aan de slag te gaan. Deze tijd heb ik ook gebruikt om even te checken hoe het werken ging of we iets moeten aanpassen. De afsluiting was steeds een beweegspelletje. Ik had zes opdrachten op het bord gezet. Een aantal kinderen had thuis een dobbelsteen klaarliggen. Degene die de beurt had, mocht gooien en het nummer zeggen. De opdracht bij dat getal was de beweging die we allemaal moesten maken, bijvoorbeeld 5x een rondje draaien, 5 kikkersprongen maken of 5 keer zo hoog mogelijk springen. De kinderen waren er erg enthousiast over.  

Terugblik op het thuiswerken 

We merkten dat de kinderen over het algemeen voldoende hadden aan de uitleg van ons via Teams. Ook het vragenuurtje werd goed gebruikt. Met enkele leerlingen maakten we afwijkende afspraken. Bijvoorbeeld een jongen die een berichtje stuurt als hij alles klaar heeft. Daarna bellen wij hem en laat hij even alles zien. Dat geeft hem net het steuntje in de rug dat hij nodig heeft. Of het meisje waarbij ik via Gynzy zag dat ze rekenen lastig vond. Ik heb haar even gebeld en we hebben een aantal sommen samen gemaakt.  

Doordat wij de lessen geven zoals we ze ook op school geven, met dezelfde soort verwerking, merken we dat de kinderen het prima oppakken. Ze weten ons ook te vinden als ze nog vragen hebben. En ook geven ze ons complimentjes via Teams; zo lief!  

Terugblik van de ouders

We hebben aardig wat ouders gesproken via Teams, via de chat of via ouderportaal. Over het algemeen zijn ze erg blij met deze werkwijze. Van een ouder kregen we het volgende bericht (met toestemming van de ouders, maar even de naam eruit gehaald):

Even een berichtje over mijn ervaring met het thuiswerken afgelopen week. Het gaat super! De online lessen gaan goed. Het is grappig om mijn zoon ineens als een kikker rond te zien springen of te zien opdrukken. Fijn ook dat er afspraken gemaakt zijn over het bellen van de kinderen onderling. Dat was de eerste twee dagen nogal storend, maar nu geen probleem meer.

De instructie die jullie geven werkt ook goed. Ik hoef daarna nauwelijks nog uit te leggen wat hij moet doen. Onze zoon werkt van 9 tot 12 vrijwel zelfstandig. Daardoor kan ik ook mijn werk doen. Dat gaat veel beter dan bij de eerste lockdown, waarbij we zelf niet aan ons werk toe kwamen als we thuisonderwijs moesten geven. Natuurlijk hoop ik dat de kinderen weer snel naar school kunnen, maar op deze manier kunnen we thuis werken en onderwijs geven best goed combineren. Hopelijk is het voor jullie ook te doen.  

Fijn om te zien dat het gevoel dat wij hadden, ook zo door de ouders en kinderen ervaren wordt. We hebben natuurlijk liever de kinderen gewoon op school, maar in deze situatie vinden we dat het heel goed loopt. 

Hebben jullie ook een terugblik gedaan? Hoe is jullie eerste week verlopen? 

Juf Maike