Door Marjan. Onze vakleerkracht gymnastiek opperde twee jaar geleden het idee om met de The Daily Mile te gaan starten. Na twijfelen en het afwegen van voors en tegens besloten we het met onze groep maar eens te gaan proberen. Ben jij ook benieuwd hoe onze ervaringen waren?

The Daily Mile

Wat is dat eigenlijk, The Daily Mile? Zoals de naam al zegt is het een dagelijkse mijl. Op alle dagen dat de kinderen geen gymnastiek hebben, rennen (of lopen) we The Daily Mile. De kinderen zijn dan even lekker in beweging en kunnen daarna fris weer aan het werk in de klas. Toen onze collega dit voorstelde zagen we zeker de voordelen: meer bewegen en even tussendoor ontspannen. We zagen echter ook nadelen. Hoeveel tijd zouden we daar wel niet mee kwijt zijn? Kregen we ons werk dan nog wel af? Was het wel veilig om met de kinderen de straat over te steken en ze zelf rondjes te laten rennen? Aan de andere kant van de struiken ligt namelijk een drukke weg. We besloten het om een proeftijd van zes weken uit te gaan proberen.

De dagelijkse praktijk

We hebben gemeten dat als we van de deur van de school naar een pleintje in de buurt lopen, daar vier rondjes rennen en dan weer terug gaan, we precies een mijl (anderhalve kilometer en the daily mile dus) hebben gelopen. De eerste keer waren de kinderen meteen erg enthousiast. Wij ook, tot we terug in de klas kwamen en we weer met de les moesten starten. Het was zo druk! Het duurde even voordat iedereen weer goed luisterde naar de uitleg.

We besloten om de volgende keer te zorgen dat we van tevoren de lesstof hadden uitgelegd, zodat de kinderen meteen aan de slag konden gaan. Na die aanpassing waren wij ook heel enthousiast! De kinderen vinden het heerlijk om even te rennen en buiten te zijn. Wij merken dat die ontspanning van the daily mile tussendoor zorgt dat er daarna weer met nieuwe energie gewerkt wordt. De kinderen die voorheen hun werk niet afkregen omdat ze gewoonweg ‘op’ waren, krijgen het nu wel af.

Investeren in beweging

Van tevoren was een van onze vragen hoeveel tijd dat wel niet zou gaan kosten. Het antwoord is ongeveer een kwartier. Vanaf het moment dat we de jas aantrekken tot we weer terug zijn in de klas zijn er 15 tot 20 minuten voorbij. Tijd die de kinderen niet gericht met hun leerwerk bezig zijn, maar wel tijd die goed geïnvesteerd wordt. De kinderen zijn na The Daily Mile weer helemaal fris en werken eens zo hard weer verder. Aan de andere kant werkt het ook positief voor het uithoudingsvermogen.

Volgende stappen

In de beginfase van de invoering van The Daily Mile gingen we echt alleen even die rondjes rennen. In de tussentijd zijn er al wat uitbreidingen bij gekomen. Nog steeds staat het rennen of lopen centraal, maar we stoppen er soms wat extra oefeningen in. Zo hebben we de even en oneven getallen geoefend met het springen in hoepels. Gewoon onderweg, tijdens het rennen lagen wat hoepels op de grond. Daarin hadden we de cijfers 1, 3, 5, 7 en 9 geschreven. De kinderen sprongen met twee voeten van hoepel naar hoepel en noemden de getallen. Onbewust leerden ze de oneven getallen. Een andere keer moesten ze onderweg tien keer hinkelen en ergens anders springen. Met sinterklaas hadden we een speciale pieten Daily Mile, met allerlei oefeningen en opdrachten onderweg. We merken dat juist die afwisseling het voor de kinderen nog leuker maakt.

Start en finish voor onze Daily Mile

The Daily Mile van onze school bleef niet onopgemerkt. De gemeente liet in het begin van dit schooljaar speciale belijning aanbrengen. Nu hebben we een echte startstreep en is ook duidelijk waar de finish is. De reacties van de kinderen, de collega’s, de ouders, maar ook de buurt zijn erg positief. Wij gaan hier zeker mee door!

Ben je op zoek naar meer tips voor actief bezig zijn op school? Kijk dan ook bij bewegend leren.

Uitgelichte Afbeelding van Monkey Business Images/Shutterstock