Ai ai kapitein! Wat een fascinerend thema stelletje landrotten! Je vindt hier lestips en activiteiten bij de leerlijnen voor de onderbouw van de basisschool, de kleuters bij het thema PIRATEN.

Thema-opening

Leg een schatkaart in het midden van een klas met de plattegrond van de klas. Bij een kruis op de kaart leg je ook een schatkist neer. Bijvoorbeeld een Schatkist van speelgoed. Stop hier een ooglapje, een verrekijker, een hoofddoek, een piratenvlag en goudstukken in. Bekijk samen met de kinderen de kist en bespreek de materialen die erin zitten.

Taal

  • Praat met de kinderen over de voorwerpen uit de schatkist. Laat de kinderen allemaal een voorwerp pakken waar ze een zin over mogen zeggen.
  • Laat de kinderen een verhaaltje maken met de voorwerpen in de kring, schrijf dit verhaal op en lees het voor in de kring (bijvoorbeeld tijdens het fruit eten).
  • Herkennen de kinderen de voorwerpen? Laat ze vertellen waar ze de voorwerpen van kennen. Hebben ze de voorwerpen wel eens zelf gezien? Wat kunnen ze erover vertellen?
  • Maak een woordweb met de kinderen in het thema piraten. Zoek er samen plaatjes bij op de computer/digibord en plak deze erbij. Je kunt ook een woordweb maken over verschillende woorden van het thema, bijv. zee, schip, eiland, schat, etc.
  • Maak samen met de kinderen een logboek van de zeereizen. Bespreek elke dag met de klas wat ze hebben beleefd die dag op zee (bijvoorbeeld in de huishoek) en schrijf dat op. Aan het einde van het thema heb je een mooi dagboek van alle belevenissen.
  • Praat zo af en toe op de dag in piratentaal, zoals ‘Man overboord’, ‘Schip ahoy!’ en ‘Land in zicht’!

Beginnende geletterdheid

Doel: Letterklanken herkennen

  • Laat de kinderen woorden die met piraat te maken hebben bedenken. Laat ze allerlei woorden bedenken met een bepaalde beginletter. Bijvoorbeeld de p van piraat of de aa die in piraat zit. Je kunt hier een woordspin met plaatjes van maken.
  • Als je een letter van de week hebt, kun je de kinderen deze letter laten leggen van allemaal muntstukken van de piraten. Teken deze zelf, laat de kinderen ze tekenen of print ze van het internet.
  • Verzamel allerlei spullen die met piraten te maken hebben, zie ook het onderdeel taal. Maak samen met de kinderen groepjes van deze spullen met de beginletters. Leg deze beginletter er groot bij.
  • Laat de kinderen zelf briefjes schrijven of stempelen naar de piraten en verstuur deze in flessenpost (in de huishoek).
  • Maak een verrekijker met de kinderen. Laat de kinderen met de verrekijker door de klas kijken en de letters opnoemen die ze zien. Weten de kinderen er ook een woord mee?

Doel: Positie van een letter in een woord oefenen. (de leerkracht ontleedt het woord) K-l-a-s. Wat is de laatste letter? De middelste letter? Auditieve discriminatie

  • Verander de eerste, de middelste, of de laatste letter van woorden die met piraten te maken hebben. Weten de kinderen welk woord je bedoelt? Maak bijvoorbeeld van het woord munt, het woord mand. Welk woord wordt bedoeld? En welke letter is veranderd?
  • Verzamel allerlei spullen die met piraten te maken hebben in de kring. Hak de woorden van de attributen met de klas. Oefen daarbij de positie van de verschillende letters. Bijv. het woord schat. Benoem ook de goed dat de eerste klank de sch  is, de middelste letter de a en de laatste letter de t.
  • Hak en plak de geschreven briefjes aan de piraten uit de taalactiviteit. Kunnen de kinderen raden wat er staat geschreven?

Doel: rijmen

  • Rijm met de kinderen op allerlei woorden die met piraten te maken hebben.
  • Kun je samen een versje maken met de kinderen? Een elfje is ook een leuk idee. Een voorbeeld van een versje:
    De piraat staat paraat.
    De papegaai maakt lawaai.
    Het schip vertrekt in een wip.
    De zee doet wild mee.

Rekenen

Doel: Voorwerpen ordenen op basis van kenmerken: groot-klein, hoog-laag, meer-minder, dun-dik, smal-breed

  • Gebruik de voorwerpen die over piraten gaan uit het voorbeeld bij taal. Maak allerlei groepjes met de kinderen in de kring. Grote en kleine voorwerpen, hoge en lage, meer en minder, dunne en dikke voorwerpen en smalle en brede.
    Zijn er ook verschillende groepjes van verschillende kleuren te maken?
  • Welke eigenschappen en overeenkomsten kunnen de kinderen nog meer bedenken met de voorwerpen? Laat ze het in die groepjes leggen.
  • Je kunt van tevoren munten maken van verschillende groottes en breedtes. Orden deze samen met de kinderen.

Doel: Vooruit- en terugtellen vanaf verschillende startpunten t/m 20

  • Leg de voorwerpen van de kring op een rij. Tel deze met de kinderen vanaf verschillende startpunten. Je kunt hier de getallen bij leggen, voor het getalbegrip.
  • Leg allerlei munten op een rij. Tel deze met de kinderen heen en ook weer terug. Haal er steeds een paar weg en stop die er later weer bij. Laat de kinderen elke keer tellen hoeveel er nog zijn. Misschien weten sommige kinderen al wel hoeveel je hebt weggehaald?

Doel: Koppelen van hoeveelheid aan hoeveelheid (leeftijd aan vingers, rondjes aan knikkers etc) en de cijfers

  • Maak groepjes van verschillende aantallen van de piratenvoorwerpen. Laat de kinderen de juiste cijfers bij de aantallen leggen.
  • Geef de kinderen allemaal een aantal plaatjes of voorwerpen van het thema piraten in de handen. Laat ze iemand zoeken die 1 meer of 1 juist 1 minder heeft. Je kunt ze ook een cijfer vertellen of geven dat ze moeten zoeken.

Doel: herkennen van nominale getallen: huisnummer, buslijn, etc.

  • Laat de kinderen door een verrekijker kijken die je samen met hen hebt gemaakt. Laat ze erdoor kijken en naar getallen zoeken. Welke getallen zien ze? En waar horen die getallen bij?

Doel: wegen door middel van een balans

  • Zorg voor allerlei stenen die je goud verft. De kinderen kunnen dan met de balans gaan wegen welke stenen licht en welke zwaar zijn.

Doel: ordenen van vol naar leeg en andersom

  • Je kunt water in de zandtafel doen. Dit is de zee. Leg hier allemaal ‘boten’ in die kunnen zinken en drijven. Wanneer blijft iets drijven en wanneer zinkt het?
  • Leg wat plastic bekers in de zee (watertafel) en laat de kinderen manipuleren met vol en leeg.

Andere activiteiten

  • Laat de kinderen zelf een schip maken. Dit kan van verschillende materialen, zoals kosteloos materiaal, maar ook van noppen en als schilderij.

verf schip

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

noppen boot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Laat de kinderen knopen maken van touw naar aanleiding van een voorbeeld. 
  • knopen

scheepsknoop

  • Idee van een collega: maak met allerlei doeken een zijl van het schip op speeltoestellen.

tent boot

 

Knutselen

Knutselen in thema piraten bij Juf Maike.  

Prentenboek

Recensie en (les)tips bij het boek Piraten uit de Willewete serie. 

Meer thema piraten?

Nieuw project Woeste Willem

Koop het project Woeste Willem bij Kleuteruniversiteit.

Websites:

Activiteiten bij Ik & Ko bij het thema Piraten
Kleutergroep
Juf Anke
Juf Janneke

Yurls:

Juffrouw Margot
Juffrouw Marita
Juf Florine
Juf Ria 

Pinterest

Juf Maike

Digibordlessen

Jasper Bloemsma 

 

Lees vorig bericht:
Win het boek ‘De Smoezels en de nieuwe oppas’

Win het boek 'De Smoezels en de nieuwe oppas'!Het tweede boek van De Smoezels is uit. Deze keer komt er...

Sluiten