Na de kerstvakantie starten wij met thema winter en sluiten hier het thema Noord- en Zuidpool op aan. Ik bedacht een leuke en simpele themaopening thema winter en thema Noord- en Zuidpool die je in je eigen klas kunt doen. 

Themaopening thema winter en thema Noord- en Zuidpool

Benodigdheden

Knuffel pinguïn of een knuffel ijsbeer.
Een atlas, wereldbol of de wereldbol op de computer.

Lees ook: THEMA WINTER

De kring

Zet de knuffel ijsbeer of de knuffel pinguïn in het midden van de kring. Ga met de kinderen in de kring zitten.
Vertel dat er ineens een nieuw vriendje in de klas is. Hij was er plotseling. Zeg dat je wel benieuwd bent wat het vriendje te vertellen heeft.

Laat tijdens het vertellen van het verhaal zien waar de Noordpool en de Zuidpool is. Wijs ook Nederland aan als de ijsbeer (of de pinguïn) vertelt over het plekje in de klas.

Lees ook: SPELEND LEREN IN DE WINTER

Vertel het verhaal met de stem van de ijsbeer (het verhaal van de pinguïn staat verderop). 

‘Hai, ik ben IJse de ijsbeer. Ik woon op de Noordpool met mijn vriendjes en mijn familie. Ik had zin om te wandelen, maar toen ben ik helemaal verdwaald! Ik liep maar en ik liep maar. En toen kwam ik ook weer op een plek waar heel veel ijs lag en waar het lekker koud was. Ik dacht dat ik mijn huis gevonden had. Maar er liepen alleen pinguïns en helemaal geen ijsberen. Ik vroeg aan de pinguïns waar ik was en ik bleek op de Zuidpool te zijn. Helemaal aan de andere kant van de wereld! Ik ben snel begonnen aan de terugtocht, maar ik werd heel erg moe. In jullie klas vond ik een lekker plekje om te slapen. Maar nu weet ik niet meer hoe ik naar huis kon komen. Kunnen jullie me helpen?

Lees ook: THEMA WINTER EN SNEEUW

Themaopening Noord- en Zuidpool

Vertel het verhaal met de stem van de pinguïn. 

‘Hai, ik ben Pico de pinguïn. Ik woon op de Zuidpool met mijn vriendjes en mijn familie. Ik had zin om te wandelen, maar toen ben ik helemaal verdwaald! Ik liep maar en ik liep maar. En toen kwam ik ook weer op een plek waar heel veel ijs lag en waar het lekker koud was. Ik dacht dat ik mijn huis gevonden had. Maar er liepen alleen ijsberen en helemaal geen pinguïns. Ik vroeg aan de ijsberen waar ik was en ik bleek op de Noordpool te zijn. Helemaal aan de andere kant van de wereld! Ik ben snel begonnen aan de terugtocht, maar ik werd heel erg moe. In jullie klas vond ik een lekker plekje om te slapen. Maar nu weet ik niet meer hoe ik naar huis kon komen. Kunnen jullie me helpen?

Hulp voor de ijsbeer (of de pinguïn)

Vraag de kinderen om ideeën hoe ze de ijsbeer (of de pinguïn) kunnen helpen. Een aantal van die activiteiten kun je wellicht uitvoeren binnen je thema.

Tekening

Laat de kinderen als afsluiting een tekening maken van de leefomgeving van de ijsbeer of die pinguïn.