Door als ouder de juiste woorden te kiezen in alledaagse thuissituaties, leert je kind ontzettend veel extra. Zo geef je je kleuter een extra steuntje in de rug. Het derde blog in de serie Thuis leren: 20 leermomenten tijdens het tafeldekken. 

Thuis leren tijdens het tafeldekken

20 leermomenten tijdens het tafeldekken

Je helpt je kind in de ontwikkeling door het thuis te stimuleren. Vooral voorlezen en praten met je kind levert veel op. Dit blijkt uit een aantal onderzoeken. Zo gaat dit onderzoek in op de invloed van ouders op schoolprestaties. Er is een onderzoek naar betrokkenheid thuis. En een Amerikaanse studie gaat in op het effect van ouders op goede cijfers halen op school.

Natuurlijk leert het kind veel op school. Wellicht kan je kind iets al, of weet hij het na een keer laten zien. Maar door het te herhalen wordt het ingebed in het brein. Kinderen vinden het vaak juist prettig om zaken meerdere keren te horen. Je kind herkent het geleerde op school ook thuis en maakt het eigen.
Maar hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld door er spelletjes mee te spelen.

Deze week een blog over wat je kunt leren tijdens het tafel dekken.
Sommige onderdelen kosten wat meer tijd. Je zult op een drukke doordeweekse dag niet overal tijd voor hebben. Maar je kunt altijd wat dingen benoemen. Op de dagen dat je wat meer tijd hebt, ga je wat dieper op zaken in. Je kunt van ieder moment een leermoment maken. Soms is dat kort, als je haast hebt.

Wat je kunt leren tijdens het tafeldekken

Tafeldekken

Met het tafeldekken kan je kind veel tellen. Voor eind groep 2 moet je kind tot en met 20 kunnen tellen. Ook de rangtelwoorden, zoals eerste, tweede, derde, etc. zijn belangrijk. Je kind kan ook in sprongen van 2 leren tellen. Ook de begrippen komen voorbij. Aan het eind van groep 2 moeten de kinderen het volgende kunnen: voorwerpen kunnen groeperen op basis van vorm, kleur en grootte, weinig en veel en links en rechts kunnen benoemen. Dit is belangrijk voor het voorwerpen kunnen orderen op basis van kenmerken.

1. Vraag je kind de borden en het bestek te tellen dat je hebt klaar gezet.
2. Vraag je kind borden klaar te zetten voor het gezin. Hoeveel zijn er dan nodig?
3. Oma en opa komen ook op bezoek. Hoeveel borden zijn er dan nodig? Laat je kind de borden uittellen. En als je oom en tante met nichtjes en neefjes ook nog komen?
4. Zet tijdens het tafel dekken te weinig borden neer. Vraag je kind hoeveel borden er te weinig zijn.
5. Zet tijdens het tafel dekken te veel borden neer. Vraag je kind hoeveel borden er te veel zijn.
6. Zet aan de linkerkant van de tafel meer borden dan aan de rechterkant. Vraag je kind waar er meer staan. En waar staan er minder?
7. Leg bestek neer op tafel. Vraag je kinderen iedereen genoeg bestek te geven. Laat je kind van tevoren vertellen hoeveel hij van elk nodig heeft. Hoeveel vorken? Hoeveel messen en hoeveel lepels?
8. Leg een bord neer en het bestek dat erbij hoort. Zet de overige borden en het bestek dat nodig is op een stapel erbij. Laat je kind het bord en bestek tellen. Laat je kind daarna de andere borden en het bestek verder tellen. Voorbeeld je kind telt 4: een bord, een lepel, een vork en een mes. Hij telt de overige borden en bestek dan verder vanaf de vier.
9. Met de bekers op tafel kan je kind tellen in sprongen van twee. Zet de bekers twee aan twee in rijen achter elkaar. Laat je kind de sprongen tellen.
10. Met wat oudere kinderen kun je de keersommen oefenen. Laat je kind de onderdelen van de gedekte tafel keer twee doen, of keer vier.

Menukaart maken

Als je een speciaal menu hebt, bijvoorbeeld voor kerst of een verjaardag, kan je kind een menukaart maken. Hier leren de kinderen hun naam te herkennen en zelf te kunnen schrijven. Kinderen leren ook letters herkennen, aan het eind van groep 2 moet je kind er zestien herkennen.

1. Laat je kind tekeningen maken van het menu op de menukaart.
2. Schrijf de namen van de onderdelen van het menu voor. Laat je kind de letters naschrijven of stempelen (bijvoorbeeld met de stempels van de HEMA).
3. Laat je kind zijn naam schrijven of stempelen op de menukaarten.
4. Schrijf de namen van je familieleden voor, laat je kind deze naschrijven of stempelen op de menukaart voor die persoon. Je kind kan ook mooie naamlabels maken voor de tafelindeling.
5. Laat je kind de namen van de personen lezen op de menukaarten of naamlabels. Voor wie is welke kaart? Vaak herkent je kind de namen wel als je ze veel herhaalt. Daar hoeft hij nog niet alle letters voor te kennen.
6. Welke letters herkent je kind uit zijn eigen naam?
7. Laat je kind kijken op de menukaart welke letters hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld: hoeveel keer de s ziet hij of zij en de n? Of de letters uit zijn eigen naam?

Leuke extra’s

1. Laat je kind de muziek uitzoeken voor bij het menu.
2. Laat je kind een tekening maken van de bovenkant van de tafelindeling. Hij leert hiermee plattegronden tekenen.
3. Maak zelf een schematische voorstelling van het tafeldekken. Laat je kind deze voorstelling namaken tijdens het tafel dekken.
4. Laat je kind bouwen met (plastic) borden en bekers. Met bekers kan hij hiervoor bijvoorbeeld verschillende rijen op elkaar bouwen, zoals in een restaurant.

Meer weten over thuis leren? 

Thuis leren: 20 leermomenten tijdens het opstaan

Thuis leren: 25 leermomenten voor onderweg

Hoe je je kind thuis vooruit helpt in de ontwikkeling

Het belang van spelen

Hoe je je kind thuis aan het lezen krijgt. Tips per leeftijdscategorie