De kinderboekenweek 2016 komt eraan. Vanaf nu plaats ik elke donderdag een bericht in aanloop naar deze fantastische tien dagen in thema ‘Voor altijd jong’. Vandaag: Tien openingen Kinderboekenweek 2016

Tien openingen Kinderboekenweek 2016

Op het plein

1. Opa en oma op het plein

Zorg voor een stapel aan leesboeken van vroeger. Laat twee leerkrachten zich verkleden tot oude opa en oma (of vraag de directeur). De leerkrachten lezen stukken voor uit de boeken van vroeger.

2. Ot en Sien

Laat een aantal leerkrachten een stuk uit het boek van Ot en Sien naspelen. Het is leuk om een scene te kiezen waar de oma ook een rol in speelt.

3. Opa’s en oma’s verzamelen

Zorg ervoor dat er veel opa’s en oma’s zijn bij de opening. Verwelkom ze en doe de dans van Kinderen voor kinderen met elkaar. Maak er meteen een feestdag van. Laat de opa’s en oma’s voorlezen in de klas, of laat ze doen waar ze goed in zijn. Misschien is een oma wel heel goed in koekjes bakken of een opa in koken? Vraag naar hun talenten en laat ze dat doen in de klas.

4. Boeken van vroeger

Verstop allerlei boeken van vroeger in de school, bibliotheek of huis. Stop ze in plastic tassen bij slecht weer. Laat de kinderen de boeken zoeken.
Je kunt van tevoren kaartjes maken met een tekening of een uitgeprint plaatje van de plant die bij het boek in de buurt staat.

5. Verkleedwedstrijd

Laat de kinderen verkleed als opa of oma naar school komen. De leerling (of leerlingen) met de beste outfit krijgt een prijs. Hij of zij mag bijvoorbeeld een ererondje door school lopen met een rollator, of komen voorlezen in de klassen.

6. Voorleeswedstrijd

Houd een voorleeswedstrijd met de kinderen. Ze moeten dan wel als opa of oma verkleed en een boek van vroeger kiezen, zoals Ot en Sien, Dik Trom of Kruimeltje.

Openingen Kinderboekenweek-4

In de klas, bibliotheek of thuis

1. Opa’s en oma’s in de klas

Vraag de opa’s en oma’s van de kinderen om te komen voorlezen in de klas. Maak er een feestdag van zoals hierboven genoemd.

2. Typemachine

Zorg voor een oude typemachine. Vertel dat er in de tijd van de opa’s en oma’s geen computer was. Laat de werking van de typemachine zien. Vertel dat schrijvers vroeger zo hun boeken typte, op een machine. Typ een stuk tekst. Praat over het typen en wat er gebeurt als je een foutje maakt. Laat de kinderen ook op de typemachine werken. Deze boeken gaan over typen en apparaten.

3. Net als vroeger

Bereid je dag voor zonder het gebruik van computer. Probeer bijvoorbeeld leitjes, krijtbordjes of ander materiaal te vinden waar de kinderen op kunnen krijten. Vertel de klas dat je net zoals vroeger werkt, toen hadden ze dus geen computer en zelfs geen schriftjes. Laat de kinderen met krijt werken. Laat ze bijvoorbeeld een verslag maken door het te schrijven en plaatjes te knippen uit tijdschriften.

4. Start met organiseren verwendag

Laat de kinderen een verwendag organiseren voor hun opa’s en oma’s. Plan een datum en laat de kinderen invulling geven aan de dag. Wat willen ze voor hun opa’s en oma’s doen? En hoe gaan ze dat organiseren?

Veel succes met de voorbereiding!