(Door Judith) We staan aan de start van 2018, de tijd voor goede voornemens. De meeste goede voornemens gaan vooral over afvallen, sporten, stoppen met roken e.d. Ook zullen mensen het voornemen hebben om meer tijd te besteden aan hun gezin. Voor ons als leerkrachten zal dit vooral betekenen: aandacht voor time-management…

(Taak)uren

Hoeveel uren moet jij werken wanneer je kijkt naar je contract? Bekijk dit eens en bekijk daarnaast hoeveel uren je werkelijk werkt. Lukt het je om je taken binnen de hoeveelheid uren die je moet werken te doen, of loop je achter de feiten aan? Ben je ’s avonds bezig met je werk, heb je weinig energie of heb je nog voldoende tijd en energie over voor privé-activiteiten?

Het kan helpen om voor jezelf te bepalen hoeveel tijd je aan een taak wilt besteden en je hier ook echt aan te houden. Ook helpt het om taken te standaardiseren en ze meerdere jaren achter elkaar uit te voeren. Op die manier kun je meerdere keren gebruik maken van je eigen standaard en scheelt dit je tijd.

Lees ook: ZO KRIJG JE ALS DOCENT INZICHT IN JE UREN

Na schooltijd

Uit onderzoek (Borst, 2012) blijkt dat multitasken niet kan. Het menselijk werkgeheugen kan slechts één element tegelijk bevatten. Wanneer we meer elementen moeten onthouden, slaan we deze op in ons langetermijngeheugen. Het gevolg hiervan is dat het terughalen van die informatie meer tijd kost en leidt tot meer fouten. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat je drie tot zeven minuten nodig hebt om na iedere werkonderbreking je concentratie weer te vinden. Deze tijdsduur tussen de drie en de zeven minuten hangt af van de taken. Bij relatief eenvoudige taken zoals nakijken en invoeren van gegevens kun je je concentratie weer eerder vinden dan bij ingewikkelde concentratieklussen.

Het kan daarom helpen om maar één taak tegelijk te doen en concentratietijd in te plannen om gefocust te kunnen werken. Sluit hierbij ook eens je lokaaldeur, zodat collega’s je niet storen. Zorg ervoor dat je niet ziet (of hoort) wanneer er een nieuwe e-mail binnenkomt, zodat je je kunt blijven concentreren. Ook helpt het om actielijstjes te maken, zodat je hoofd leeg is en je je concentratie kan behouden. Natuurlijk is het ook belangrijk om bij te kletsen en te overleggen met collega’s. Maak hierover afspraken of plan dit bijvoorbeeld in tijdens koffiemomenten.

Punten om tijd mee te winnen

  • Vertel aan het begin van een oudergesprek hoeveel tijd er is voor dit gesprek en zorg ervoor dat het doel van het gesprek wordt gedeeld, zowel door de ouders als door jezelf
  • Probeer je overdracht zo kort en bondig mogelijk te houden. Accepteer dat je niet alle ervaringen en observaties kunt delen.
  • Zorg voor een duidelijke en goede taakverdeling in commissies en werkgroepen.
  • Verwerk (CITO) resultaten, ouder- en kindgesprekken direct en laat geen stapels groeien.
  • Kerst-, paas- en sinterklaasvieringen zijn heel leuk, maar kijk ook naar de haalbaarheid van de activiteiten die je wilt organiseren.
  • Sla je digitale bestanden direct op de juiste plek op en ruim je papieren dagelijks en overzichtelijk op.
  • Houd een actielijstje bij. Zorg ervoor dat je dagelijks drie taken doet: één waar je weerstand tegen hebt, één neutrale taak en één klus die je leuk vind.
  • Gebruik formats voor overzichten die je vaak en veel gebruikt. Dit scheelt telkens opnieuw maken.
  • Kijk na wanneer dit een doel heeft en zorg ervoor dat je je manier van nakijken hierop aanpast: corrigeren, niveau beoordelen, werktempo beoordelen, belonen, nauwkeurigheid stimuleren.

Lees ook: HOE HERKEN JE EEN BURN-OUT BIJ JEZELF?

Balans tussen werk en privé

Hoe je je werkdag en werkweken indeelt, dat is per persoon verschillend. Zorg wel voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Noteer in je agenda wanneer je werkt en wanneer je niet werkt. Creëer een werkplek waar je zoveel mogelijk ongestoord kunt werken. Sluit je werk af door zoveel mogelijk openstaande acties te noteren en waar mogelijk in te plannen. Stop uiterlijk een uur voordat je gaat slapen met werken, je hersens moeten tot rust komen.

Meer lezen en bron:

Holtkamp, Marleen (2015) Timemanagement voor leerkrachten.

Heb jij als leerkracht een goed voornemen? Of heb je een tip voor ons als je collega’s om tijd te besparen? 

 

Uitgelichte foto: Shutterstock