Door Niels. De musical in groep 8 is heel leuk, maar voor de leerkracht veel werk. Wat moet je nu wel en niet doen? Waar moet je rekening mee houden? Wanneer begin je met oefenen? In dit tijdspad voor de musical groep 8 leg ik uit hoe ik het aanpak in mijn groep.  

De musical in groep 8 is elk jaar weer een prachtige afsluiter van de basisschool. Voor sommige kinderen een vrolijke avond waarna hun blik vooruit kan richting het VO, voor anderen een emotionele avond waar zij afscheid nemen van een plek waar zij zich jaren vertrouwd hebben gevoeld. Het is dus een heel bijzondere avond, maar voor de leerkracht is het ook gewoon veel werk. Hoe pak je het aan?

Tijdspad musical groep 8

Start van het jaar 

‘Welke musical doen we dit jaar?’ ‘Gaan we al oefenen voor de musical?’ Deze vragen krijg ik vaak al in de eerste weken van het schooljaar. Het enthousiasme is dus groot, wat bij de meeste kinderen ook zeker zal blijven. Helaas is voor sommigen het oefenen ook iets teveel, dus te vroeg starten is geen goed idee. Maar wanneer dan wel? In deze blog probeer ik vooral ons tijdspad voor de musical weer te geven, met een enkele tip. Wil je meer inhoudelijke tips voor het maken/oefenen van de musical, lees dan hier verder.  

Kerstvakantie 

Net voor de kerstvakantie bepaal ik samen met mijn collega (parallelgroep) welke musical groep 8 we dit jaar spelen. Meestal kiezen we een nieuwe musical, maar soms ook één van enkele jaren geleden. (Tip: let op of er geen broers of zussen diezelfde musical ook al gedaan hebben) We bestellen de musical en schrijven onze ideeën voor het decor op. Ook nemen we het tijdspad voor de musical alvast kort door. 

Dit jaar heb ik op de school van mijn dochter overigens fantastische inspiratie opgedaan. Groep 8 speelde het kerstverhaal uit in ongeveer 8 korte scènes. De liedjes tussendoor werden verzorgd door de andere groepen. Zo was groep 1 t/m 8 betrokken bij het optreden. Wellicht neem ik dit idee mee naar volgend jaar, zodat de dames en heren al wat meer podiumervaring opdoen bij de kerstviering.

Rond de eindtoets 

De eindtoets is altijd een spannend moment voor kinderen. Voor sommige hangt er niet zo veel meer vanaf, maar anderen willen hier nog één keer laten zien wat ze in huis hebben. Om de druk een beetje weg te halen maken we de week ervoor de rollenverdeling. Ook kijken we voorstukjes van de musical en bespreken alle rollen kort. 

De rolverdeling van de musical groep 8 maak ik zelf als leerkracht, maar de kinderen mogen hun voorkeur opgeven. Ze krijgen een briefje waarop ze drie voorkeuren op mogen geven en één rol die ze zeker niet willen. In Excel maak ik een overzicht van de namen (in de kolommen) van leerlingen en de namen van rollen (in de rijen). Door middel van kruisjes krijg je een snel overzicht welke rollen of leerlingen nog niet zijn ingedeeld.  

Een dag na het bespreken krijgen de kinderen al te horen wat hun rol is (of misschien zelfs een dubbelrol). In de handleiding van de musical staat vaak wel aangegeven welke dubbelrollen aan te raden zijn. Hierdoor blijven de kinderen niet te lang in spanning welke rol het uiteindelijk wordt. Ook krijgen de kinderen het tijdspad voor de musical te horen, zoals hieronder beschreven. 

Tip: De kinderen die iets minder goed met vrijheid om kunnen gaan heb ik een dubbelrol gegeven. Hierdoor zijn ze vaak op het podium of met de leerkracht erbij aan het oefenen en hebben ze minder gelegenheid om zich te gaan vervelen.  

Tijdspad musical groep 8

Na de eindtoets start het oefenen. Door de datum van de eindtoets (bij ons 15 en 16 april) en wanneer de muscial is kan de oefenperiode iets verschillen per jaar. Hierdoor hebben wij dit jaar elf weken de tijd om de musical voor te bereiden. Mijn ervaring is dat dit ruim voldoende is voor alle leerlingen om de tekst te leren en het acteren eigen te maken. Maar voor sommige kinderen kan de periode zelfs al iets te lang zijn. Houd daarom dus goed in de gaten of iedereen met plezier blijft werken. De musical moet vooral leuk zijn!  

Week 1 t/m 3

We starten met de teksten uit het hoofd te leren en gezamenlijk de liedjes en dansjes te oefenen. Daarnaast maken we met de klas per personage een lijst met materialen die we moeten maken of van huis mee kunnen nemen. Denk aan kostuum, accessoires en decorstukken. Afgelopen jaar hadden wij bijvoorbeeld voor één rol een plaksnor, jachtgeweer en politie-uniform nodig. De lijsten hangen achterin de klas en de kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen lijst. Regelmatig kijken we wie nog iets nodig heeft en of we daarbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld door het van iemand anders te lenen of het met een klein groepje samen te maken.  

In deze fase van het tijdspad voor de musical groep 8 werken de kinderen deels zelfstandig (ik verwerk dit in de weektaak) en deels klassikaal. Klassikaal oefenen we ongeveer 5 à 8 uur per week. Mocht het nodig zijn, kun je de planning voor de musical altijd iets bijstellen. Heb je veel moeilijke liedjes en dansjes, trek daar dan gerust een week extra voor uit.

Week 4 t/m 8 

Deze periode gebruik ik om de musical per scène te oefenen. De kinderen raken goed op elkaar ingespeeld. Belangrijk zijn de timing, hard praten, de toon etc. Het gaat alleen om het acteren. Dit doen we nog zonder de materialen. In de eerste twee weken laat ik alle scènes evenveel aan bod komen. Daarna kijken we vooral naar de uitdagende scènes. Naast het oefenen zijn we nog altijd bezig met de materialen. Tijdens het oefenen komen vaak nieuwe ideeën naar boven die we op de lijsten noteren.  

In deze weken gaat de tijd die we aan de musical besteden flink omhoog. In de ochtend geef ik normaal les en de middagen oefenen we voor de musical. Op woensdag oefenen we ook één of twee uur. We oefenen dus acht à tien uur per week.

Decor

Behalve het oefenen met de kinderen moet er ook gedacht worden aan het decor. Deze ontwerp ik zelf, maar de kinderen maken het af. In voorgaande jaren hebben we dit ook weleens met het team gedaan, maar ik vind het leuker als het van de kinderen zelf is. Onze achtergrond is altijd een rol wit papier. Met de beamer projecteer ik de achtergrond, zodat ik de omlijning kan overtrekken. De kinderen gaan met verf aan de slag om dit in te vullen. Tijdens het oefenen kunnen de kinderen die op dat moment geen aandeel hebben in de scènes dus kiezen uit: dansjes oefenen, accessoires maken of het decor schilderen. Afhankelijk van de tijd en ruimte kun je het decor maken ook eerder of later in je tijdspad voor de musical zetten.

Week en 10 

Nu gaan we alle geoefende scènes testen en perfectioneren. Lopen de scènes goed achter elkaar door? Wie zet het decor klaar? Wie regelt het geluid? Dit soort vragen worden gesteld. Aan het einde van week 10 moet de groep het gevoel hebben er klaar voor te zijn. In deze twee weken kijken we ook naar wie welke spullen gaat klaarzetten op het podium. Je hebt in de meeste musicals veel rollen die alleen in het begin veel spelen. Deze personages kunnen aan het einde af en toe iets op het podium aanpassen (tussen twee scènes door).  

In de laatste weken kan de tijd voor het oefenen erg verschillen. Als alles goed gaat dan zal de tijd iets minder zijn dan de weken ervoor. Gaat het nog niet heel soepel dan kan het ook gerust iets meer zijn.

Week 11 

Nu is het eindelijk moment voor de generale repetities en de musical. Op maandag oefenen we voor de onderbouw alleen de liedjes. Op dinsdag doen we de hele musical nog eens voor de midden- en bovenbouw. In de middag is er tijd voor een korte evaluatie en het opnieuw klaarzetten van de materialen. ‘s Avonds spelen we de musical voor de ouders, opa’s, oma’s, broers, zussen en alle andere geïnteresseerden.  

Tot slot

Aan het einde van het jaar evalueer ik uiteraard hoe het oefenen is gegaan en tot welk eindresultaat we zijn gekomen. Klopte het tijdspad voor de musical? Hadden we voldoende tijd voor het oefenen van de liedjes en het maken van het decor? Op deze manier kun je ieder jaar weer een beetje bijstellen om het nog beter te doen. En dat alles voor een prachtige afscheidsavond en de hoop om ooit één van je leerlingen te zien in een professionele musical.

 

Bovenbouw; Tijdspad musical groep 8; Voorbereiden van de leerkracht/docent

Uitgelichte Afbeelding van Speedkingz/Shutterstock