Als je kindje slecht slaapt, ondervindt niet alleen de kleine daar hinder van. Maar jij als ouder ook. Een goed bed ritueel is essentieel voor een goede nachtrust van je kleine. Begin hier dan ook tijdig mee zodat er gewenning ontstaat. Is je kindje al een peuter en ben je hier nog niet mee begonnen? Het is nooit te laat. Wij geven je een paar tips 

Goede nachtrust is essentieel

Een goede nachtrust voor je kind is een van de allerbelangrijkste dingen die er zijn wanneer ze opgroeien. Als een kind slaapt rust het uit, groeit het en verwerkt het alle indrukken van de dag. Als een kind slaaptekort heeft kan dit vele nadelige effecten hebben. Dit betekent niet alleen dat ze overdag moe en ongeconcentreerd zijn, het brengt ook gezondheidsrisico’s met ze mee. Diverse (internationale) wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het risico’s als overgewicht en hoge bloeddruk vergroten. Ook kan het bijdragen aan depressieve klachten en te weinig zelfvertrouwen.

Zorg voor een goed bed ritueel

Een goed bed ritueel zorgt ervoor dat je kind zich klaarmaakt voor de nacht, dat het tijd is om te gaan slapen. Niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk bereid je ze op deze wijze hierop voor.

  • Kondig het aan dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. Misschien moet je kleintje nog wat speelgoed opruimen. Laat het daar dan mee beginnen, daarna is het tijd om naar boven te gaan. Bij echte kleintjes helpt het om het gewoon te vertellen dat het tijd is om naar bed te gaan.
  • Afhankelijk wat jullie prettig vinden: alleen tandjes poetsen en pyjama aan of lekker douchen of badderen. Bij een bad ritueeltje voor het slapen gaan, kan je heerlijk badschuim met lavendel toevoegen aan het bad. Dat draagt bij aan een heerlijke nachtrust. Bovendien is je kindje badderen een gezellig 1-op-1 momentje ter afsluiting van de dag. Heb je een peuter die nogal eens eigenwijs en een tikkeltje stout kan zijn bij het badderen? Lees dan deze handige tips over het in bad doen van je peuter. Dan voorkom je een heleboel ergernissen en blijft het badderen een gezellige aangelegenheid.
  • Na het badderen of douchen, pyjamaatje aan, tandjes poetsen, misschien nog even plassen en naar de slaapkamer of ander lekker plekje voor het verhaaltje. Dim alvast het licht zoveel mogelijk. Dit helpt al bij het ‘klaarmaken’ van het lichaam voor de nachtrust. Het helpt bij het aanmaken van melatonine, het hormoon dat essentieel is om te kunnen inslapen.
  • Ga niet meer wild stoeien of spelen. Het is nu tijd voor rust. Pak een voorleesboekje en lees een verhaaltje voor.
  • Na het verhaaltje kan je nog even samen de dag doornemen: vond je het een fijne dag, wat vond je het leukste vandaag? Knuffel je kleintje nog even lekker.
  • Als ze nog erg klein zijn, kun je eventueel nog een flesje melk geven.
  • Dan is het echt tijd om te gaan slapen. Wens ze welterusten en verlaat de kamer.

Lees ook: REVIEW: SLAAPKLETS!

Houd vol!

Het belangrijkste voor het doen slagen van een bed ritueel is volhouden. Je begint met een vaste structuur. Houd je hier dus aan. Geef dus niet toe aan nog een verhaaltje of een stoeipartijtje. Als het ritueel duidelijk is voor je kind, zal het goed inslapen. Na verloop van tijd is het echt wel mogelijk om er incidenteel van af te wijken.

Het inbouwen van structuur is voor kinderen erg belangrijk. Door deze houvast weten ze waar ze dagelijks aan toe zijn. Zo ook bij het dagelijkse bedritueel. Je zult zien, ze gaan dan ook echt niet meer lopen rekken en allerlei smoesjes verzinnen om later naar bed te hoeven. Zeker als je het bed ritueel door het lekker badderen en een leuk verhaaltje gezellig voor ze maakt. En als je kind goed slaapt, slaap jij ook goed. Zeker bij kleintjes van nul tot een jaar of vier is een ononderbroken nachtrust iets waar veel ouders heel erg naar verlangen.