Tips voor de startende leerkracht

Tips voor de startende leerkracht

Ik werk al heel wat jaartjes als leerkracht. Ik weet nog goed hoe pittig ik het vond om te starten en wat er allemaal op me af kwam de eerste jaren. Een aantal goede tips die ik heb gekregen en ervaren heb tijdens deze jaren, deel ik graag met jullie. Tips voor de startende leerkracht

Tips voor de startende leerkracht

1. Wees consequent

Met stip op nummer 1, je zult het al vaak gehoord hebben. Het is heel belangrijk om te doen wat je zegt en je te houden aan de regels die je met en voor de klas hebt.

2. Vertel het gewenste gedrag

Vertel regelmatig welk gedrag je van de kinderen of van een leerling wilt zien. En dus niet wat je niet wilt zien, want dat gaan ze dan juist vaak doen.

3. Basisregels

Stel basisregels op waar de kinderen in je klas zich aan kunnen houden. Je kunt de regels ook samen met je leerlingen opstellen en ze hun handtekening eronder laten zetten. Zo is iedereen erbij betrokken.

Wat regels die ik zelf heb opgesteld

(Deze regels hanteer ik in de kleuterklas)

1. als de juf praat, ben je stil en luister je naar de juf.
2. je bent stil als de juf het stilteteken laat zien.
3. als andere kinderen de beurt hebben gekregen, ben je stil en luister je naar het kind.
4. je ruimt je eigen werk op voordat je iets anders kiest.
5. als je je jas haalt, loop je rustig naar de gang. Op de gang pak je rustig je jas. Je loopt weer naar binnen en bij je plaats doe je je jas aan.
6. in de kring blijf je op je plek zitten totdat de juf zegt dat je mag lopen.
7. binnen vijf tellen kom je bij de deur met een maatje in de rij staan. als de juf het stilteteken laat zien, ben je stil.

Kijk ook op ‘Inoefenen van regels’.

Mijn beloningssysteem in de klas heb ik hier (trap beloningssysteem) uitgebreid beschreven.
Straffen vind ik zelf best lastig en doe ik ook niet veel. Ik heb wel wat straffen uitgedacht.

In de kring krijgt een leerling een waarschuwing als hij of zij door de andere leerlingen heen kletst. Bij de tweede waarschuwing moet de leerling zijn stoel omdraaien. Gaat hij of zij dan nog door, dan komt de leerling op de nadenkstoel. Deze is omgedraaid, zodat de leerlingen niet meer kan deelnemen aan de klassenactiviteit. Een tip hiervoor kan zijn om de een time-timer bij de stoel neer te zetten. Zet deze bijvoorbeeld op 5 minuten. Na de 5 minuten bespreek je kort met de leerling waarom hij of zij daar zat en hoe de leerling het nu verder gaat aanpakken.

Je kunt ook de hele klas ‘straf’ geven. Bij niet stil zijn als de juf praat, weer allemaal in de kring. Als ze in de kring kletsen, juist aan de tafel gaan zitten. Ik laat ze ook wel eens allemaal met de armen over elkaar zitten en de mond op slot. Dat laat ik maar eventjes duren.

4. Persoonlijke benadering

Benader kinderen persoonlijk. Zorg dat je een band hebt met alle kinderen, probeer ook alle kinderen te zien. Een klein hulpmiddel daarbij is bijvoorbeeld, ga ‘s morgens bij de deur staan en geef alle kinderen een hand. Zeg iets over wat ze aan hebben, vraag naar hun weekend of als je weet wat ze hebben gedaan de dag ervoor, vraag daar naar. Ook als kinderen storen, werkt het heel goed om even naar het kind te lopen en aan hem of haar te vertellen welk gedrag je wel wilt zien.

5. Doe af en toe eens gek.

Zet een rare hoed op, lees een verhaal voor met een gekke stem, doe een dansje, speel een toneelstukje. Kinderen smullen van een leerkracht die af en toe even van haar voetstuk valt en onverwachte dingen doet. Je hebt ze meteen te pakken.

6. Stel vragen!

Kom je er even niet uit? Vraag hulp van een collega. Ik heb veel tips van collega’s gekregen hoe zij iets deden in hun klas. Ik heb hier veel aan gehad! Leg de situatie voor aan je collega’s, wees niet bang, het is geen falen! Juist niet, kan ik wel zeggen. Ik vind om hulp vragen juist heel krachtig, je kan er alleen maar beter van worden.

Boekentips voor de startende leerkracht:

Lessen in orde

Lessen in orde basisschool

Vakbekwaam onderwijzen

Bekijk ook: DIKKE DUIMENKAARTEN, BELONINGSSYSTEEM

BewarenBewaren

BewarenBewaren