Topografie: werkvormen en tips

Topografie: werkvormen en tips

Topografie: werkvormen en tips door Kelly. Verschillende werkvormen en tips om topografie in de bovenbouw aan te bieden, zodat het niet alleen rijtjes leren is. 

Volgend schooljaar ga ik voor het eerst lesgeven in groep 7 en zal ik aardrijkskunde gaan geven. Bij ons op school wordt in groep 7 de topografie van Europa aangeleerd. Vanuit vroeger kan ik me herinneren dat wij de verschillende landen en steden in rijtjes uit ons hoofd moesten leren. Dit wil ik nu anders. Daarom ben ik op zoek gegaan naar verschillende werkvormen en tips om topografie in de bovenbouw aan te bieden. Wellicht inspireert dit je voor volgend schooljaar.

Topografie: werkvormen en tips

Topografie op de basisschool

Bij ons op school wordt, zoals op veel basisscholen, vanaf groep 6 topografie aangeboden. In groep 6 Nederland, in groep 7 Europa en in groep 8 de hele wereld. Het doel van topografie op de basisschool is het ontwikkelen van een kaartbeeld. Het is de bedoeling dat leerlingen de ligging van verschillende steden, rivieren, provincies en landen leren.

Werkvormen topografie

Toen ik met mijn duopartner afsprak dat ik het vak aardrijkskunde zou gaan geven volgend schooljaar, ben ik op zoek gegaan naar andere werkvormen om topografie aan te leren dan het leren van rijtjes. Hieronder deel ik deze werkvormen met jullie.

Topobingo

De leerlingen hebben een blad voor zich met de geleerde landen/plaatsen/rivieren (een blanco kaart). Ze zetten een rondje om bijvoorbeeld 10 van de 20 geleerde landen/plaatsen/rivieren. Vervolgens pakken ze een andere kleur potlood en noem je om de beurt een plaats op die de leerlingen hebben moeten leren. De leerling die als eerste de 10 omcirkelde plaatsnamen heeft aangekruist, heeft bingo.

Puzzelen met de kaart

Op internet zijn verschillende puzzels te bestellen met de kaart van Nederland, Europa en de hele wereld, bekijk de kaart hier. Hoe leuk is het om een groepje leerlingen te laten puzzelen en te kijken of ze eruit komen? Daarbij leren ze ook wat over bijvoorbeeld de grootte van het land of provincie en welke landen of provincies naast elkaar liggen.

Landen flitsen

Neem enkele blanco kaarten van Europa (vanuit de methode of van internet) en kleur op iedere kaart één ander land in. Laat de leerlingen met elkaar de landen flitsen, waarbij de ene leerling de kaart (met ingekleurd land) omhoog houdt en de andere leerling het juiste land noemt. Dit zou je ook klassikaal kunnen doen, wanneer voor de hele klas duidelijk te zien is om welk land het gaat. Deze werkvorm zou je natuurlijk ook kunnen toepassen voor de provincies in Nederland.

Wat raak je aan?

Op internet kun je een opblaasbare wereldbol bestellen, bekijk deze hier. Gooi ermee over in de klas. Degene die de bol vangt, noemt het land op waar zijn/haar rechter wijsvinger naar wijst. Mocht deze vinger op een zee staan, dan kun je ervoor kiezen om verder te gooien of de leerling de betreffende zee te laten benoemen.

Tips topografie

Naast verschillende werkvormen vind je hieronder nog enkele tips:

  • Google maps: Heb je er al eens aan gedacht om Google maps te openen op je digibord of smartbord? Leerlingen vinden dit vaak erg leuk.
  • Ik heb, wie heeft? Juf Yvon heeft het spel ‘Ik heb, wie heeft?’ gemaakt met de provincies van Nederland en de hoofdsteden van Europa.
  •  Op internet zijn enorm veel websites met spelletjes te vinden om topografie te oefenen. Zoek daartussen welke spelletjes je geschikt vindt om de leerlingen te laten spelen op laptops, tablets of de computers in de klas.

Afbeelding van frees/Shutterstock

Topografie werkvormen en tips