Uitvinders - circuit in groep 3

Uitvinders circuit in groep 3

Door Marjan. We zijn vier weken lang bijna alle middagen op de een of andere manier aan de slag met het thema uitvinders. Het circuit in groep 3 bestaat uit de leesschrijfhoek, de rekenhoek, werken met allerlei constructiematerialen, tekenlessen en een ontdeklab.

Uitvinders circuit in groep 3

We werken in circuitvorm met onze groepen 3, bijvoorbeeld bij het kerst circuit. We werken met alle kinderen van beide groepen 3 gemixt. Alle kinderen zitten in één van de vier groepjes die we hebben samengesteld. Eén van de vier middagen hebben de kinderen tekenles. Twee middagen beginnen twee groepen met de computer. Een half uur werkt de ene groep dan aan de software van Veilig Leren Lezen en de andere groep aan rekenen. Na dat half uur mogen ze in de hoeken gaan werken. De laatste groep mag de hele middag in hoeken werken. Deze groep mag als eerste kiezen, dus alle mogelijkheden zijn dan nog open. We hebben een kiesbord, dat voor de kinderen herkenbaar is van de groepen 1 en 2. Tijdens dit thema gaat groep 4 ook gebruik maken van het circuit.

Handige uitvinders

Het thema ‘Handige uitvinders’ is het onderwerp dat we behandelen vanuit de methode Blink geïntegreerd. Deze methode hebben we vorig schooljaar ingevoerd op onze school, maar dit is het eerste thema waarbij groep 3 ook werkt met Blink. We waren ook een beetje huiverig om met groep 3 aan de slag gaan met een thema vanuit deze methode. Het hele schooljaar werken we al met thema’s die gekoppeld zijn aan de tijd van het jaar. Die werken we dan uit in ons circuit en in de teken- en handvaardigheid lessen. We besloten om naast de lessen van Blink rondom dit thema ook ons circuit en de tekenlessen in dit thema op te zetten. Nu worden de kinderen helemaal ondergedompeld in het thema uitvinders.

De opening van ons thema uitvinders

Voor de opening van ons thema hebben we twee leraren van een nabijgelegen school voor voortgezet onderwijs benaderd. Zij hebben voor de groepen 3 en 4 een leuke opening verzorgd met heel veel proefjes. In dezelfde week kwam ook nog de moeder van een leerkling in alle groepen vertellen over de werking van elektrische auto’s. Super enthousiaste kinderen, die stonden te popelen om aan de slag te gaan!

Uitvinders circuit

In de leesschrijfhoek

In de leesschrijfhoek hebben we deze periode drie opties. Op het Rad van Fortuin staan de beginletters van ou en au woorden. Het kind draait aan het rad en bedenkt dan of het woord met ou of au moet en schrijft dat in de juiste rij op. Dit heeft niets met uitvinders te maken, maar sommige kinderen vinden dit een heerlijke activiteit om te doen.

Bij de tweede opdracht liggen 4 plaatjes: een wasmachine, een stofzuiger, een computer en een vliegtuig. De leerling knipt een plaatje naar keuze uit en plakt dat bovenaan het opdrachtblad. Hierbij is de opdracht om te beschrijven wat er is uitgevonden, wat deze uitvinding doet en wat mensen deden voor deze uitvinding er was. Waarom is deze uitvinding zo handig?

Bij de laatste opdracht gaan de kinderen zelf een uitvinding bedenken en helemaal beschrijven. Hoe heet de uitvinding, waar is het voor bedoeld en hoe werkt het? Daarna mogen ze er een tekening bij maken. Iets voor de echte creatievelingen!

De rekenhoek

In de rekenhoek staat een sommenmachine. Een leerling pakt een sommenkaartje en rekent de som uit. Dan stopt de leerling het kaartje in de sommenmachine met de som naar boven. Het kaartje komt ondersteboven aan de onderkant uit de machine en dan zien ze het antwoord staan.

Verder zijn we vooral bezig met rekentaken rondom geld en sommen, die minder met het thema te maken hebben. Bij de beebotmat liggen kaartjes met bedragen en de kinderen programmeren de beebot zo dat hij naar het juiste vakje met munten en biljetten gaat.

Verder ligt er een portemonnee met geld. In tweetallen gaan kinderen aan de slag. Ze zien op een blaadje hoeveel geld ze in de portemonnee moeten stoppen, wat ze gaan kopen en wat het kost. Daarna gaat de verkoper het geld teruggeven. Ze schrijven hun antwoord met op met een wisbordstift. Daarna wisselen ze van rol.

Tot slot staat het spel Jenga er met daarop de sommen tot 10. Het spel wordt gespeeld zoals het hoort, maar nu staat er een som op het blokje. Als de som is uitgerekend, mag je pas verder gaan.

Uitvinders in het ontdeklab

Na een oproep voor oude apparaten, hebben we nu heel veel spullen die uit elkaar gedraaid mogen worden. De kinderen gaan met schroevendraaiers en tangen aan de slag om te zien hoe dingen er van binnen uitzien. We hebben 5 plekken in het ontdeklab, maar eigenlijk zouden ze er allemaal het liefste de hele dag zitten!

Uitvinders aan de slag met de materialen

We hebben een aantal opdrachten met constructie materialen.

Knikkerbaan: Zo staan er kratten voor met buizen, rolletjes, flessen, enzovoorts, waarvan de kinderen zelf een knikkerbaan mogen bouwen. Er staat ook een plastic knikkerbaan, voor kinderen die liever wat meer structuur willen in het bouwen.

K’nex: Bouw je eigen robot. Ook hier twee moeilijkheidsgraden. Kinderen van groep 7 hebben robots gebouwd en hier zijn stap voor stap foto’s van gemaakt. Deze kunnen ze dus nabouwen. Er ligt ook een ontwerpblad, waarbij de leerling alles eerst zelf tekent en dan gaat bouwen.

Lego: Hier is de opdracht om je eigen uitvinding te bouwen. Ze mogen dit ook tekenen en beschrijven.

Onderuit: Het bekende spel met in elkaar grijpende tandwielen past perfect in het thema ‘uitvinders’.

De tekenles

Tijdens de tekenles gaan we apparaten natekenen, maar dan gedeeltelijk onder het vergrootglas. Er liggen afbeeldingen van allerlei apparaten. Eerst wordt besproken wat een vergrootglas doet en bekijken we samen wat er dan gebeurt met de randen van de apparaten. Daarna gaan ze dit zelf proberen te tekenen. Goed kijken en nadenken, maar de resultaten zijn er leuk! Als ze klaar zijn met tekenen wordt het nog gekleurd met kleurpotlood.

Onze mindmap ‘Handige uitvinders’

We zitten met groep 3a, groep 3b en groep 4 aan een gang tegenover een grote verwerkingsruimte. In die verwerkingsruimte vindt ons circuit plaats. Nu we met alle drie de groepen samen aan hetzelfde thema werken, hebben we besloten om een grote (lees gang vullende) mindmap te maken op de ramen van de verwerkingsruimte.  Met neon krijtstiften, bekijk ze hier, staat het thema op het raam en per raam komt de verwerking van een les. Zo hangt er al een wereldkaart met daarom heen alle uitvindingen die in de introductieles zijn behandeld, met daarbij de naam van de uitvinders en waar ze vandaan komen.  Afbeeldingen zorgen dat het ook duidelijk is voor de kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen. Dit is uiteraard een groeiproject, na iedere les komt er weer een deel bij.

 

Uitvinders circuit groep 3

Juf Maike