En hoe was die Valentijnsdag in de klas dan? Laat ik beginnen met mijn hoogtepunt van mijn dag. Na schooltijd werd in de lerarenkamer onder luid gebrul van het testen van het brandweeralarm een klein pakketje bezorgd. Het kleine pakketje bleken twee mooie rozen te zijn. En voor wie waren die rozen dan wel? Met blozende wangen hoorde ik het gejoel van collega’s aan. Nummers van de broers van mijn lief werden gevraagd, want die moesten dan ook wel zo romantisch zijn. Mijn Valentijnsdag kon in ieder geval niet meer stuk.

Maar dan, Valentijnsdag in de klas.

Voor de inloop had ik op elke tafel wat harten neergelegd (met dank aan kleutergroep). De leerlingen mochten ze uitknippen, de harten eruit prikken, ze versieren/kleuren, etc. Dit was een extraatje, want in elk groepje lag ook klei, een werkje of blokjes. Die werden niet aangeraakt. De harten vonden gretig aftrek, gelukkig had ik er wat extra gekopieerd.

Er moesten toch wel harten gemaakt worden voor vriendjes en vriendinnetjes in de klas, opa’s, oma’s, pappa’s en mamma’s. En o ja, ook een voor de logopediejuf. Dat toch niemand aan mij dacht verbaasde me enigszins ;). Ze waren druk bezig en de harten werden flink uitgewisseld. De harten die ze kregen, moesten meteen tentoongesteld op het bord. En zo hing binnen korte tijd de klas vol hartjes. Als voorbeeldje hing mijn gestempelde hart er tussen.

Op het bord ging dit nog even door. Ik heb een beloningssysteem op m’n whiteboard, maar in plaats van krullen, wilden de kids hartjes. Ik bedacht dan zelf maar de letters die ik herhaalde ook in Valentijnsthema te plaatsen. Woorden voor Valentijn beginnend met een b of een e bleken toch wat moeilijk. 

Later op de dag las ik een verhaaltje voor uit ‘Nog een nachtje slapen’ van Jacques Vriens en Dagmar Stam. Sowieso een aanrader, want hier staan alle feestdagen in met een verhaal. In dit verhaaltje had Mieke een bloem gemaakt voor de allerliefste. Thuis was ze in tranen, want ze wist niet of ze de bloem nou aan pappa of mamma moest geven. Waarop een kleuter later op de dag tegen me zei: ‘ik maak het hart gewoon voor mamma, want zij is net iets liever dan pappa. Maar dan maak ik wel een spook voor pappa, anders vind ik het zielig.’

Ook leerde ik de kinderen een versje: ‘Jij bent de liefste’ van Hans en Monique Hagen.

De dag eindigde met een kring over op wie je verliefd was. Ook hier kwam iedereen voorbij: pappa’s, mamma’s, vriendjes, vriendinnetjes. Sekse maakte niets uit, heerlijk dat vrije denken. Jammer dat ik wederom niet genoemd werd… Toen een aantal setjes ontdekten dat je elkaar ook op de mond kon kussen, vond ik het tijd om naar huis te gaan.

14 februari 2013

Na een week ziek op de bank/bed kon ik vandaag eindelijk weer naar de klas!

Wat een feest om al die lieverds te zien. De kinderen waren er ook blij mee dat ik er weer was, zag ik aan hun stralende gezichten. Wat is het fijn om in de klas te zijn en samen te werken! Er waren wel wat kinderen ziek, het heerst dus enorm.

 

 

fotoWe begonnen de dag met een woordweb. Wat is Valentijn eigenlijk?
Er kwam een mooi gesprek uit voort over Valentijnsdag. De kinderen vertelden: Ouders gaven elkaar cadeaus. De moeder kreeg bijvoorbeeld parfum van de vader van de leerling.
Een andere moeder kreeg een hart met chocolaatjes. Maar dat was dan wel dat hart met die koe erop, vertelde de leerling erbij.

Een leerling had een snoephart voor mij gekocht. Vol lekkere spekkies. Maar omdat ze niet dacht dat ik nog op school zou verschijnen voor de vakantie, had ze ‘m maar zelf op gegeten.

 

foto2

We gingen aan het werk. Ik had wat werkjes klaar gelegd die met Valentijn te maken hebben. Zo konden de kinderen hartjes uitprikken uit een groot hart. Ze plakten die dan mooi op met een versje, Jij bent de liefste’ van Hans en Monique Hagen. Leuk voor de ouders. De kinderen in de bouwhoek bedachten ook wat voor Valentijnsdag. Een hart in het midden met cadeautjes erom heen.

We oefenden het versje in de klas. Ik vroeg aan de leerlingen voor wie ze het versje zouden willen voordragen. De meesten toch wel voor hun vader of moeder. Een aantal oma’s en opa’s werden ook verrast met het versje. Maar een van de jongens wilde het voordragen aan drie jongens van groep 3, want dat waren toch wel zijn grootste vrienden. En daar gaat het toch om.

Vriendschap en liefde. Je verbonden voelen met elkaar en dat delen. Heerlijk dat die kinderen dat met elkaar kunnen delen.

foto3In de kring stond ineens een vreemde man in de klas. Met een een pakketje van drie prachtige grote rode rozen.
Ze kwamen van mijn aanstaande. Drie rozen, voor elk jaar dat we al samen Valentijn hebben. Bezorgd op school en in de klas. De kinderen vonden het fantastisch! Ze vroegen aan elkaar van wie het kwam en legden dit ook aan elkaar uit. Heerlijk!
Ik was helemaal verrast. Ik vond het een mooi moment om mijn klas te vertellen dat ik dit schooljaar nog ga trouwen. Ik kreeg grappige reacties: getsie, ieuw, en bah! Tot een leerling zei: ‘dat ga jij later ook doen hoor, en ik ga me heel mooi aankleden’. Want ik heb inderdaad het plan om de huwelijksvoltrekking ‘over te doen’ in de klas, op een andere dag. Zo heb ik echt goed de tijd voor mijn klas, lijkt me fantastisch! Ik ben heel benieuwd naar die tijd en beleef het graag, samen met mijn klas.

Na deze dag hebben de kinderen vakantie, wij hebben nog een dagje studiedag. Wel zo lekker voor de kinderen, er waren er zoveel ziek!

Na schooltijd heb ik nog vijf prettige rapportgesprekken gevoerd, scheelt toch weer wat voor na de vakantie. En er moest natuurlijk ook wat achterstallig werk gedaan worden.

En zo kon ik uiteindelijk naar huis en met een romantische film op de bank. Mijn laatste Valentijn als vriendin, in plaats van vrouw. Mooie, liefdevolle tijd, komt eraan.

Bekijk ook: BLOG: VALENTIJNSDAG OP SCHOOL

BewarenBewaren

BewarenBewaren