Verhaalkaarten zet ik in om het verhaalbegrip te ondersteunen. Ik lees eerst het verhaal in zijn geheel voor. De tweede keer voorlezen gebruik ik om dieper op het verhaal in te gaan. Download de verhaalkaarten. 

Ik heb weinig onderzoek kunnen vinden naar de effecten van interactief voorlezen. Het verhaalbegrip wordt niet verbeterd, maar er is wel meer interactie en kinderen leren en gebruiken meer taal.

Ik zet vaak verhaalkaarten in zodat de kinderen nog meer te weten komen over het verhaal. Ze duiken de diepere laag in door te achterhalen wie er in het boek voorkomt, wat het probleem is en hoe het opgelost wordt.

Lees het boek meerdere keren voor

Ik lees altijd eerst het boek in zijn geheel voor. Voordat ik start met voorlezen, laat ik de kaft zien en bespreken we de titel, schrijver en illustrator. Samen met de kinderen voorspel ik het verhaal. Ik lees het boek in zijn geheel voor, zonder vragen of onderbrekingen om het verhaal niet te doorbreken. Het gaat dus als eerste om het beleven van het verhaal.

Verhaalkaarten

De dag erna laat ik de verhaalkaarten zien. Ik vertel dat de kinderen goed moeten opletten wat er in het boek gebeurt. Wie komt er in het boek voor? Wat is het probleem? En de oplossing. Dan lees ik het boek voor de tweede keer voor.

Modelen

De eerste keren dat ik de verhaalkaarten gebruik, model ik de kaarten. Ik lees het boek voor en benoem gaandeweg bijvoorbeeld: “Ik hoor nu de egel wel heel vaak in het boek. Dat zal wel de hoofdpersoon zijn. Dat past bij wie!” terwijl ik de wie-kaart aanwijs. Hetzelfde doe ik met het probleem: “De mol wil graag weten wie er op zijn kop gepoept heeft, maar dat weet hij niet! Dat zal wel het probleem zijn”, terwijl ik wijs naar de probleem-kaart. Na het voorlezen van het verhaal vraag ik met de beurtenstokjes wat er bij de verhaalkaarten past. Dus wie? waar? probleem? en oplossing?

Soms stel ik het boek een hele week centraal tijdens prentenboek van de week.

Download de verhaalkaartenVerhaalkaarten

Download de kaarten

Hoe lees jij een prentenboek voor in de klas?