Het is maandagmiddag net voordat we naar huis gaan. Ze hangen aan mijn lippen. ‘Juf doe je nog een verhaaltje?’ Ik doe het eigenlijk te weinig, verhalen vertellen in de klas. 

Mijn man vertelde verhaaltjes aan mijn zoontje (2,5). Onze peuter vroeg aan mij of ik ook verhaaltjes kon vertellen. O ja, dat kan ik natuurlijk wel!
Ik liet hem de hoofdpersonen bedenken, waar het zich afspeelde en wat het probleem was. Uiteindelijk kwamen we samen op een verhaal van de olifant die met zijn slurf in de knoop zat om een boom. Opa kon hem wel redden.

Verhalen vertellen in de klas

We hadden nog net even tijd voordat we naar huis zouden gaan. 20 (ja het is nog een kleine klas) koppies keken me verwachtingsvol aan. Wat zou de juf nu gaan doen? Meestal lees ik voor, maar nu besloot ik om zelf een verhaal te bedenken.

Wie-wat-waar

Ik liet de kinderen de hoofdpersonen noemen en de plek waar het zich afspeelde. We werken over thema herfst, dus het kwam al snel op het bos. Een egel, een muis, een eekhoorn en Jantje moesten er in voorkomen.

Het verhaal

Ik begon uit mijn hoofd te vertellen. De kinderen waren meteen geboeid, alle 20 keken naar mij, pure betrokkenheid.
Ik geef je de samenvatting van ons verhaal:
Jantje liep naar het bos en hoorde een gepiep. Het bleek van een muis te zijn die vast zat met haar staart aan een blaadje. Jantje kon het met zijn grote vingers niet open krijgen en egel kreeg met de stekels alleen het blaadje aan flarden. Egel riep eekhoorn erbij die eerst geen zin had, maar uiteindelijk toch hielp. Iedereen mocht een kopje thee drinken bij Jantje op de goede afloop.

Interactie

Onder het verhaal vroeg ik zo nu en dan wat aan de kinderen. Ze kregen input in het verhaal, maar wel snel en kort, zodat ik ze niet uit het verhaal zou halen.

Maar hoe dan?

En denk je nu niets voor mij? Iedereen kan verhaaltjes bedenken!
Kies wat hoofdpersonen, een probleem en een oplossing en begin gewoon te vertellen. Een kwestie van oefenen en proberen.

Veel vertelplezier!

Uitgelichte afbeelding via Shutterstock.