Door Judith. Tijdens de Kinderboekenweek is er natuurlijk veel aandacht voor lezen en voorlezen. Het is echter ook heel erg leuk om in deze periode een verhalenwedstrijd te organiseren!

Verhalenwedstrijd organiseren

Verhalen schrijven

Leerlingen lezen veel verschillende boeken en verhalen vanaf het moment dat ze in groep 3 zitten. Sommige leerlingen vinden lezen erg leuk, sommigen hebben hier wat meer moeite mee. Daarnaast zullen leerlingen ook regelmatig een verhaal schrijven op school. Een verhaal dat hoort bij de taalmethode, of dat gaat over een vakantie, schoolreisje of het schooljaar.

Verhalen in de kinderboekenweek

Tijdens de Kinderboekenweek 2019 is het natuurlijk erg leuk om een verhaal te laten schrijven over het onderwerp van de Kinderboekenweek, ‘Reis mee’. Als leerkracht kun je de leerlingen inspireren door een verhaal voor te lezen uit ‘Pech Onderweg’ van Tosca Menten en Jozua Douglas.

Bekijk het boek hier. 

Ook kun je leerlingen inspireren door het voorlezen van een stukje uit ‘Haaientanden’, het kinderboekenweekgeschenk van Anna Woltz of ‘De reis van Yarim’ van Hans Hagen.

Bekijk het boek hier

Vervolgens geef je de leerlingen de opdracht om zelf een verhaal te schrijven dat met reizen te maken heeft. Dit kan een fantasieverhaal zijn of een verhaal dat op waarheid is gebaseerd, zoals een eigen reisverhaal. Zet een deadline neer voor het verhaal, bijvoorbeeld een aantal dagen voor de afsluiting van de Kinderboekenweek.

Of bekijk de kerntitels hier.

Groepswinnaars

Daarna is het aan de leerkracht of een jury van leerkrachten om alle verhalen door te lezen. Wij kozen altijd per groep één winnaar uit van deze verhalenwedstrijd. Deze winnaars waren origineel, hadden een fijn en goed lopend verhaal en hadden een leuk verhaal geschreven. De verhalen van deze winnaars werden gekopieerd.

De afsluiting van de kinderboekenweek

Op de school waar ik werk sloten we de Kinderboekenweek altijd af in het speellokaal. Alle leerlingen van groep 5 tot en met 8 waren hierbij aanwezig. In deze afsluiting was er een sketch van het personeel, passend bij het thema van de kinderboekenweek. Werden er liederen gezongen die pasten bij de kinderboekenweek en was de finale van de voorleeswedstrijd. Daarnaast hadden we, in de jury van de voorleeswedstrijd, ook ‘de dame met de Gouden Stem’ zitten. Iemand uit de stad die enorm mooi kon voorlezen. Tijdens de afsluiting van de Kinderboekenweek las zij de verhalen van de winnaars voor. Ze had de kopieën van de verhalen twee dagen voor de wedstrijd gekregen, zodat zij zich voor kon bereiden op het voorlezen.

We hebben jaren gehad waarin de dame met de Gouden Stem voorlas en aan het einde gevraagd werd wie dit verhaal had geschreven, maar we hebben ook jaren de schrijver eerst op een mooie stoel neergezet en daarna werd het verhaal voorgelezen. Natuurlijk ontving de winnaar een prijs. Soms was dat een boekenbon, soms een boek en soms een heel mooi schrift met een mooie pen erbij voor alle nieuwe verhalen die de leerling zou gaan schrijven.

Afbeelding van mirtmirt/Shutterstock