Verteltips van Hans van Woerkom

Verteltips van Hans van Woerkom: verhalenverteller, verteltrainer en schrijver 

Wat is verhalen vertellen toch een heerlijke bezigheid!
Verhalen kun je in veel verschillende situaties vertellen. In de zomervakantie vertelde ik twee keer op een fort Robin Hood en De Groene Ridder. Buiten in de zon en binnen in het fort: een boeiend verschil. Veel enthousiaste mensen. Ook in de vakantie een keer bij een kampvuur en een keer voor ouderen tijdens een diaconieweek. Er was een man van 95 die met tranen in de ogen meedeelde hoe geboeid hij was. Op een studiedag trainde ik leerkrachten in het beter vertellen van verhalen. Mooi om te zien hoe snel mensen stappen kunnen maken.
Vorige week bij demente ouderen: bijzonder hoe ze genoten van de verhalen. En afgelopen donderdag kwamen bij drie voorstellingen zo’n 500 kinderen langs om te genieten van sprookjes. En gisteren twee nieuwe verhalen bij workshops over cyberpesten. De verhalen hadden geen eind. Die bedachten de kinderen zelf en speelden dat uit in toneelstukjes.

vertelchallenge

In welke situaties vertel je zelf verhalen?
Zou je zelf nieuwe vertelsituaties kunnen bedenken? Misschien flitst er ineens een idee door je hoofd. Gelijk opschrijven!
Of zie je er tegenop om verhalen te vertellen? Misschien omdat je denkt dat het teveel tijd kost. Na een verteltraining merken deelnemers bijna altijd dat de voorbereiding sneller kan.
De kans dat je meer gaat vertellen lijkt me dan groter.
Tip: zoek en kies KORTE VERHALEN. In mijn boek ‘Een Schatkist vol Vertelgeheimen’ staan vele korte verhalen. Je kunt het boek vinden in de bibliotheek. Je kunt het kopen op mijn website en je kunt het zelfs winnen als je meedoet aan de Vertelchallenge die ik van 19-23 september organiseer. De vorige keer was een groot succes. Er werd veel gereageerd in een besloten Facebookgroep. Er waren veel bruikbare suggesties bij. Veel weten meer dan één.

Verteltips: Hoe begin je een verhaal zo boeiend dat kinderen aan je lippen hangen?

7x beter dan ‘Er was eens’

  1. Begin met het stellen van een vraag – Ben je wel eens bang in het donker? Iemand zegt: Ja. Verteller: Dit verhaal gaat over een meisje dat nooit bang was in het donker. Nou ja, totdat …
  2. Begin met je verhaal, maar vertel nog niet wie de hoofdpersoon is‘De man leefde in het noorden van Zuid-Afrika. De man was vroeg wakker. Hij was bloednerveus. Vandaag zou het gaan gebeuren.’ Spannend, hè?
  3. Begin met een zin van de hoofdpersoon met emotie‘Ik heb geen verhaal.’ ‘Maar Jimmy, iedereen heeft een verhaal.’ ‘Ik niet.’ In Schotland bij het beroemde Meer van Loch Ness woonde een man …’
  4. Begin met een persoon die over een ander vertelt – b.v. een lakei vertelt over de koning. In een ver land woonde een vreemde koning. Een lakei kan je veel over hem vertellen. (verander van plaats en word de deftige lakei) ‘Moet je luisteren. Die koning is een heel raar mannetje. Hij is klein en heeft een heel lange neus. Op die neus zit een dikke pukkel en daaruit groeit een lange haar. De koning is ongelofelijk lelijk.’ Daarna vertelt de lakei over de beeldschone dochter en over de gevaarlijke maarschalk! Echt een pakkende intro.
  5. Begin met een liedje‘Steenreuzen bestaan niet. (3x) Lekker flauwekul.’ (2x) Na het zingen de vraag: Steenreuzen? Bestaan die? Kinderen roepen: nee. Zing dan maar met me mee! Je gaat zingen en meteen na het zingen start je je verhaal. Werkt prima.
  6. Begin met een geluid – Een Amerikaanse verteller begint altijd met een mysterieus geluid: iets als de wind of? Hij doet dat zo goed dat iedereen op het puntje van zijn stoel zit. Je kunt ook een voorwerp / instrument nemen waarop je tikt of slaat of? Maak ze nieuwsgierig.
  7. Begin met muziek – Als je zelf een instrument bespeelt, kun je dat gebruiken als inleiding op je verhaal. Gitaar, blokfluit e.d. Ik ben niet super muzikaal, maar ik kan blokfluit spelen. En … djembé. Daarbij laat ik ze een ritme meeklappen op hun benen en in hun handen. Steeds harder, dan steeds zachter en ik begin met vertellen.

Speciaal voor leerkrachten: Een Vertelchallenge
Van maandag t/m vrijdag 19-23 september kun je meedoen aan een gratis challenge.
Je krijgt 5 dagen lang van mij een video met een kort en mooi verhaal met drie opdrachten. Kies één opdracht uit. Je kunt je reactie plaatsen in een besloten Facebookgroep.
Voorbeelden van opdrachten:
* Maak het verhaal spannender?
* Hoe loopt dit verhaal af?
* Hoe maak je dit verhaal grappiger?
Alleen de verhalen bekijken kan ook. (ze vertellen is nog leuker!)
O ja: er doen ook vertellers mee: dus er valt veel te leren!

Aanmelden challenge: Vertelchallenge (op deze blz. veel info over de Challenge!)
Lid worden van groep: Facebookgroep (echt leuk als je hieraan meedoet)

een-schatkist-vol-vertelgeheimen

 

Die Vertelchallenge wordt nog leuker want er is een winactie:
Als je meedoet aan de challenge kun je een prachtig geschenk winnen. Onder de aanmelders verloot ik één exemplaar van mijn boek ‘Een Schatkist vol Vertelgeheimen’ t.w.v. € 29,95. Het boek helpt leerkrachten sneller en beter een verhaal voor te bereiden en te vertellen. In het boek bevinden zich ook een CD en een DVD.
En twee CD’s: ‘Tijd voor een Verhaal’ en ‘Schatten van Piraten’.
Als je echt een prijs wilt winnen: stuur dan een aparte email naar [email protected] en schrijf dan: Ik doe mee met de Vertelchallenge via juf Maike.
Onder die aanmelders verloot ik de prijzen. Veel vertelplezier!!