Door Yvonne. Voor ik de VVE (Kaleidoscoop) cursus ging doen, maakte ik op de peuterspeelzaal vooral gebruik van leermateriaal wat je kon kopen bij de gebruikelijke leveranciers.

Wat een inspiratie om vanaf cursusdag 1 kennis te maken om leermateriaal zelf te verzamelen en in te zetten bij de verschillende ontwikkelgebieden (bij Kaleidoscoop sleutelervaringen genoemd).

De cursusleidster had van alles meegenomen: doppen, knopen, stenen, schelpen etc.

DoppenAls opdracht kregen we mee om met materiaal aanwezig een activiteit met de peuters te verzinnen die je normaal niet met dat materiaal doet. Ik nam de kralen van de kralenplank, eierdozen (1 per kind) en bakjes. Ik legde wat kralen in het bakje en bood dit de kinderen aan samen met de eierdoos.

Kralen in een eierdoos
Wat een eye-opener! De kinderen gingen allemaal wat anders met de kralen en de eierdoos doen. De een kieperde de hele bak kralen in een keer in de eierdoos, anderen deed de kralen er een voor een in; waarbij de een echt op kleur sorteerde en de ander dat niet deed, maar ontdekte dat je de doos ook dicht kon doen en dan kon rammelen met de kralen.

Het mooiste was nog dat een normaal heel stil jongetje ging praten en heel enthousiast was. Vanaf dat moment begon ik overal wat ik zag en waar ik liep (in kringloopwinkel, doe-het-zelf-winkel, rommelmarkt, thuis, etc.) te bedenken waar ik het voor kon gebruiken op de peuterspeelzaal. En eigenlijk doe ik dat nog steeds 😉

Doppen in bak

Inmiddels hebben we een grote verzameling aan materiaal verzameld: doppen, kroonkurken, knopen, stenen etc. We gebruiken ze voor verschillende activiteiten. Het mooie is ook dat ze voor veel verschillende sleutelervaringen bruikbaar zijn, maar we zetten ze vooral in als we een activiteit verzinnen voor classificatie (sorteren) en seriatie (o.a. tegenstellingen, van groot naar klein leggen)

We bieden deze activiteit aan in de kleine groep (de groep van normaal 16 peuters wordt dan verdeeld in twee groepen van 8 kinderen), beide leidsters gaan dan bij hun groepje zitten en spelen mee. We vertellen wat we zien dat de kinderen doen en proberen door ons eigen ‘spel’ de kinderen te stimuleren. Bijv. door de rode doppen bij elkaar te zoeken en dit te benoemen. Kinderen die er aan toe zijn gaan dan mee doen en zoeken bijv. alle blauwe doppen bij elkaar. Duidelijk zie je dat kinderen die er niet aan toe zijn dit wel observeren, maar dan door gaan met hun rijtjes maken of te proberen of de doppen in elkaar passen.

Soms verzinnen kinderen zelf hun spel. Op de foto kun je zien dat 2 jongens de deksel van de bak met kroonkurken spontaan gebruikt hebben om op te sorteren (vooral de chocomel doppen zijn errug populair!) Op de andere foto het resultaat van het sorteren van een meisje uit de 3+ groep, een mengsel van witte bonen, macaroni en koffiebonen, ook meteen een mooie oefening in de fijne motoriek! Zo’n activiteit in de kleine groep duurt zo’n 15 minuten. Of langer natuurlijk als ze er niet mee uitgespeeld raken! 

In een van mijn volgende blogs vast meer over materiaal dat wij door de jaren heen hebben verzameld en waar de kinderen heerlijk spelend mee leren!