(Door Karlien) Als moeder van een hoogbegaafde dochter merk ik dat er redelijk wat ideeën over hoogbegaafdheid zijn die niet helemaal juist zijn. En dat is natuurlijk niet alleen op school zo. Voor jufmaike.nl deel ik een aantal vooroordelen over hoogbegaafde leerlingen en geef ik aan hoe ik het zie. Ik ben geen expert maar ervaringsdeskundige. Als je meer wilt lezen over dit onderwerp, kijk dan op ieku.nl.

Vooroordelen over hoogbegaafde leerlingen

1. Hoogbegaafde leerlingen hebben geen uitleg nodig
Als je hoogbegaafd bent dan kan je heel snel verbanden leggen. Waar een “gemiddeld” kind meerdere keren uitleg nodig heeft om iets te begrijpen, is dat voor een hoogbegaafde leerling vaak minder nodig. Maar dit betekent niet dat ze geen uitleg nodig hebben. Ze hebben net als ieder kind uitleg nodig. Wat wel anders is, is dat ze veel minder herhaling nodig. Na één of twee keer snappen ze het principe en zijn ze toe aan verdieping.

2. Hoogbegaafde leerlingen kunnen alles
Hoogbegaafde leerlingen hebben, net als ieder kind, voorkeuren voor bepaalde vakken en onderwerpen. En het kan goed zijn dat ze voor een bepaalt vak juist wat meer begeleiding nodig hebben. Wel is het zo dat een hoogbegaafde leerling, bij interesse in een bepaalt onderwerp, direct alles erover wil weten. Hierop weet ik als ouder de antwoorden haast nooit en als leerkracht is dat in veel gevallen waarschijnlijk niet anders. Wat je kan doen is het kind de kans geven om achter het antwoord te komen. Samen, of in een groep met (oudere) leerlingen, op zoek gaan naar bronnen. Ze krijgt het kind de verdieping waar hij naar op zoek is.

Lees ook: HOOGBEGAAFD: HOE MIJN DOCHTER VERANDERDE NADAT ZE MOCHT VERSNELLEN

3. Versnellen is niet goed
Heel lang werd er gedacht dat versnellen niet goed is voor een kind. Maar uit onderzoek blijkt dat dit niet juist is. En aan mijn dochter zie ik dit ook: als een kind zich moet aanpassen aan het niveau van de groep is hij daar meer mee bezig dan met zijn eigen ontwikkeling. Een hoogbegaafd kind, en zeker de meisjes, kunnen zich razendsnel aanpassen. Daardoor vallen ze niet meer op in de groep. Wij hebben veel profijt gehad aan contacten met expert over hoogbegaafdheid.

4. Sociaal-emotioneel zijn ze heel jong
Sociaal-emotioneel zijn ze jong, dit vooroordeel hoor ik helaas vaak. Hierover is een mooi voorbeeld: “Een hoogbegaafd kind vraagt om een blauw blokje. Een klasgenoot geeft een rood blokje; hij kent de kleuren nog niet. Het hoogbegaafde kind reageert boos: dit is niet blauw. Vervolgens zeggen de volwassen: wat is dit kind nog jong zeg. Als een kind op een andere manier denkt dan andere kinderen dan is het niet jong. Vaak zijn ze juist veel verder en hebben ze contact met ontwikkelingsgelijken nodig om zich beter te voelen.

Lees ook: HIJ IS ‘GEWOON HOOGBEGAAFD’

Hoe kijk jij aan tegen de vooroordelen over hoogbegaafde leerlingen?

Uitgelichte foto: Shutterstock