Door Karlien. Regelmatig schrijf ik voor Juf Maike een blog over mijn hoogbegaafde dochter. Mijn laatste blog over 2 jaar versnellen riep vragen op. Ik ga in op deze vragen over mijn hoogbegaafde dochter.

Naar aanleiding van mijn blog over 2 jaar versnellen in 1 keer, werd ik aangesproken door een leerkracht van de school van mijn dochter. Zij gaf aan dat de meeste lezers van die blog zich waarschijnlijk niet kunnen voorstellen hoe goed deze versnelling is geweest voor haar. Van een ontzettend angstig en verdrietig meisje, bloeide zij op tot een kind dat ontzettend goed ligt in de groep. Een kind dat met plezier naar school gaat, docenten  uitnodigt voor haar verjaardag en ook aangeeft welk cadeau ze dan moeten meenemen.

Waarom de versnelling

Waarom moest zij zo nodig versneld worden? Waren er geen andere mogelijkheden, cognitieve uitdaging bieden kan toch ook in een lagere groep?

Voor ons als ouder is dit echt geen makkelijke beslissing geweest. Je twijfelt, totdat je kind overal vastloopt (thuis, op school e.d.). Dat ze zich niet goed voelde, had absoluut niet met school te maken. Het kwam doordat zij niet op haar plek zat, en veel meer uitdaging nodig had, thuis en op school. Na een didactisch onderzoek kregen wij het advies voor deze versnelling.

Onze hoogbegaafde dochter na de versnelling

De expert gaf aan dat onze dochter een didactische voorsprong heeft van meerdere jaren, en deze voorsprong wordt waarschijnlijk steeds groter. Daarom stelde ze de versnelling voor.

Op het moment dat je kind zo verdrietig en angstig is, denk je echt niet: die versnelling, die doet vast en zeker wonderen. Je twijfelt, vraagt je af of je wel het goede doet. En nog steeds vragen we ons dat soms af.

De versnelling pakt erg goed uit, onze dochter is uitzonderlijk begaafd, houdt van de extra leerstof en heeft veel meer aansluiting bij de kinderen uit haar nieuwe klas. Het snelle denken richt zich dus niet alleen op wat extra leerstof, ook in sociaal opzicht heeft ze andere behoeftes dan de meeste kinderen van haar leeftijd.

Overigens heeft Renata van Ieku.nl het niet over versnellen, maar over de ontwikkeling volgen. Zij gaat in dit artikel ook in op wat dat doet voor onder andere het zelfbeeld van het kind.

Ook geven veel hoogbegaafde kinderen gemixte signalen af, waardoor het gedrag niet goed wordt begrepen. Fanny Cattenstart is wel een specialist op dit gebied en deelt haar ervaringen en geeft tips aan ouders en leerkrachten in deze blog.

Is versnelling bij ieder hoogbegaafd kind nodig?

Ieder kind is anders, ieder hoogbegaafd kind is anders. Versnellen hangt dus af van het kind. Wij hebben een specialist betrokken bij de vraag of versnelling goed zou zijn.

Leren spelen met leeftijdsgenoten is belangrijk

Er zijn een aantal vragen die altijd gesteld worden als mensen horen dat ons kind versneld is. Zo maken veel mensen zich zorgen over het spelen met oudere kinderen. Ze geven aan dat spelen met leeftijdsgenoten belangrijk is. Ik denk dat het gaat om spelen met ontwikkelingsgelijken. Stel dat je een persoon met een IQ van 100 in een klas zet waarin kinderen met een laag IQ zitten. Je zegt: ja, maar deze kinderen zijn wel even oud, dus daar moet je mee spelen. Zo werkt het niet. Kinderen zoeken gelijken op. Onze dochter gedijt erg goed in een klas met kinderen van 8 en 9 jaar.

Speelt ze nog wel met leeftijdsgenoten

Hoe het op school gaat, of ze in de pauze met leeftijdsgenoten optrekt, dat weet ik niet 100% zeker. Ik merkte dat ze aan het begin van dit schooljaar nog best vaak iets vertelde over de kinderen uit haar vorige klas. Dat is nu helemaal niet meer zo. Ze zei laatst ook dat ze met buiten spelen alleen nog maar met haar huidige klasgenoten speelt. Maar het kan goed zijn dat ze soms wel met leeftijdsgenoten buitenspeelt.

Na school speelt ze bijna altijd met kinderen uit haar klas. Er is een meisje in de kleuterklas dat ze al kent sinds ze 1 jaar is. Daarmee speelt ze soms. Ook zijn er in de buurt een aantal leeftijdsgenoten met wie ze soms speelt.

Automatiseren bij hoogbegaafde kinderen

Er kwam een vraag over waarom automatiseren bij hoogbegaafde kinderen lastig gaat. Renata legt dit uit in dit artikel. Hierin staat heel goed uitgelegd hoe dit werkt.

Lees ook: TOEN BLEEK PEUTER OOK HOOGBEGAAFD

Hoe gaat ze om met dingen die ze niet in één keer kan?

Dat is een goede vraag! Hoogbegaafde kinderen leren nieuwe dingen vaak heel snel. Het gevaar is dat ze niet voldoende worden uitgedaagd, en dat ze daarom niet leren omgaan met iets niet kunnen. Het beeld bestaat daarom van hoogbegaafden die vastlopen zodra ze iets niet direct snappen.

Een van de redenen dat er een grote versnelling werd voorgesteld bij onze dochter, was omdat ze moest leren omgaan met dit situaties waarin ze iets niet direct snapt. Dat ze vanaf een jonge leeftijd inziet dat je niet altijd alles gelijk kan, en dat je daarmee om leert gaan. Ik heb het idee dat dit haar goed heeft gedaan, ze komt nu vaker in aanraking met dingen die ze nog niet beheerst.

Gymles

Hoe zit het dan met gymles, ze is zoveel jonger. De meester sprak zijn bewondering uit: ze doet hartstikke goed mee. We hebben hier vooraf over nagedacht. Zou gymles met groep 4/5 te moeilijk zijn, dan zou ze meedoen met groep 3 of de kleuters.

Middelbare school/toekomst

Hoe doen jullie dat met jullie hoogbegaafde dochter als ze klaar is op de basisschool? Hier zijn we nog niet over uit. Wellicht dat we via de wereldschool vanuit huis les gaan geven, misschien kan ze vakken van de middelbare school volgen op de basisschool. Ze zal in ieder geval niet met 7, 8 of 9 jaar naar een middelbare school gaan om daar fulltime lessen te volgen. Wij zien dat niet zitten.

Heb je nog meer vragen over mijn hoogbegaafde dochter? Stel ze gerust! Ik ben geen expert, maar ik doe mijn best om ze te beantwoorden vanuit onze ervaringen.

Lees ook:  2 JAAR VERSNELD IN 1 KEER – HOE GAAT HET NU

Herken jij zo’n kind op school? Een kind waarvan de ouders zeggen dat hij of zij wellicht hoogbegaafd is, maar waarbij jij alleen maar gedrag ziet waaruit blijkt dat een kind zich niet goed voelt? Ik raad je aan om op zoek te gaan naar een expert op het gebied van hoogbegaafdheid! Gewoon een test in de klas is vaak niet voldoende, hoogbegaafde kinderen die zich niet goed voelen laten dan echt niets zien. Een expert herkent de signalen.

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren