(Door Danielle) Het is een feit, kinderen krijgen teveel aan suikers binnen. Lekkere snoepjes, koekjes, ijsjes enz. bevatten veel suiker. Op z’n tijd mag het natuurlijk best, zolang het maar binnen de perken blijft. Wat niet iedereen weet is dat pakjes drinken ook behoorlijk veel suiker bevat. Ze zijn wel super handig, voor onderweg maar ook voor school. Wat geef jij je kind te drinken mee naar school?

Pakjes drinken handig maar boordevol suiker 

Pakjes drinken zijn super handig voor onderweg en op school. Ideaal! Geen gedoe met vullen van bekers, lekkende bekers en veel gemors. Maar wat niet iedereen weet is dat in die heerlijke pakjes drinken behoorlijk veel suikers zitten. Soms al meer dan zes tot 10 suikerklontjes per pakje. Niet normaal! Nou moet ik heel eerlijk bekennen dat ik zelf op z’n tijd ook een behoorlijk zoetekauw kan zijn en echt niet doorsla in verpakkingen lezen en geen suikers maar nu ik weet wat deze pakjes drinken zo onwijs veel suikers bevatten, denk ik toch stiekem nog een keertje na voor ik ze koop.

Lees ook: WAT VOOR DRINKEN MEE NAAR SCHOOL?

Kinderen kunnen klachten krijgen

Je hoort veel kinderen klagen over buikpijn en moe zijn. Kijk eens naar het voedingspatroon en de nodige drankjes die naar binnen gewerkt worden. Soms sta je er niet bij stil en denk je direct aan snoep en koek. Maar ook sapjes en andere drankjes zijn tegenwoordig zo flink gezoet dat het de nodige klachten kan opleveren. Suikers geven je op het moment van inname een boost maar daarna resulteert het in moeheid, buikpijn en andere klachten.

Wat kan je het beste drinken?

Er zijn tal aan sapjes en drankjes zonder suiker verkrijgbaar. Maar de suiker wordt meestal vervangen door zoetstoffen. Helaas zijn deze ook niet altijd even gezond. Lastig! Soms weet je gewoon niet meer wat wel en niet gezond is. Wil je graag een sapje op z’n tijd, leng het dan aan met water! Wat je het beste kan drinken is natuurlijk water. Water is gezond! Water saai? Nee hoor, maak water lekker op smaak door vers fruit, komkommer, aardbeien, meloen of andere fruitsoorten toe te voegen. Of maak een lekkere smoothie van vers fruit! Lekker en nog gezond ook!

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock