We houden van alle kinderen. Ook van de kinderen die stuiterend het klaslokaal door gaan en niet stil kunnen zijn. 

We houden van alle kinderen

Ook van de kinderen die stuiterend door het klaslokaal gaan. De kinderen die een kort lontje hebben. De jongens en meiden die constant wiebelen op hun stoel en overal doorheen kletsen. De kinderen die niet goed kunnen luisteren en heel druk zijn.

Misschien houden we er wel meer van

Omdat we willen weten waar het gedrag vandaan komt. We het graag willen helpen. Omdat we ook zien dat het kind zo creatief, enthousiast en zo talentvol is. Zo lief kan zijn voor jongere kinderen. Of zo graag de leerkracht wil helpen.

Lees ook: LEERKRACHT KNAPT AF OP PASSEND ONDERWIJS

We houden ook van de stillere kinderen

De kinderen die het liefst in een hoekje van de klas hun ding doen. De kinderen waarvan gezegd wordt ‘Daar kun je er wel tien van hebben.’ Die altijd precies doen wat de leerkracht zegt. We zien ze ook. En geven hen ook zoveel mogelijk aandacht.

En we houden van ze allemaal

We zien alle talenten, de creativiteit en het enthousiasme. We zien ook de grillen, wat moeilijk gaat en wat er nog geleerd kan worden.

Lees ook: RESPECT VOOR LEERKRACHTEN

En we willen ze allemaal bedienen

We werken er hard voor. Om alle (meestal dertig) kinderen in de klas te zien. Ze te geven wat ze nodig hebben. (En dat is vaak voor elk individueel kind wat anders.) We willen het beste voor het kind, altijd. Ook als dat betekent als dat misschien niet in deze klas is. Als een andere school wellicht een betere plek voor ze is.

Lees ook: WERKDRUK IN HET ONDERWIJS

En dat is soms moeilijk

Omdat we het zelf niet kunnen. Omdat we er de tijd niet voor hebben. Omdat er nog zoveel moet gebeuren. Omdat we geen begeleiding of hulp krijgen in de klas. Omdat ons kunnen ook een grens heeft.

Maar we doen ons uiterste best.

Uitgelichte foto:  Shutterstock