Stimuleren van intellect en verbeeldingskracht terwijl lichaam, geest en ziel tot rust komen. Tangle maar raak!

(Door Helga) In mijn praktijk maak ik gebruik van tangles en ook op scholen zie ik ze steeds vaker verschijnen. Mijn oudste zoon heeft een TOS (en sensitief) en vindt het heerlijk om ermee te friemelen. Tangles zijn onweerstaanbaar. Het zijn verfrissende, grappige speeltjes en serieus hersengereedschap. Het is dus niet alleen leuk, maar je kan nog veel meer doen met tangles!

We love to tangle

Friemelen om te focussen

“Zit eens stil en let eens op”. Stilzitten stimuleert het op zoek gaan naar interessante gebeurtenissen in het klaslokaal. Kinderen komen over als afgeleid en rusteloos. Recent onderzoek suggereert dat fijn- en grof- motorische bewegingen essentieel zijn voor het verbeteren van cognitieve functies zoals concentreren, onthouden en kritisch nadenken. Beweging speelt bovendien een grote rol in het verbeteren van emoties als genot, plezier en tevredenheid. Door te bewegen (terwijl ze luisteren, kijken en aanraken) kunnen ze alternatieven aansnijden voor de gebruikelijke manier van informatie opnemen. Door kinderen toe te staan een Tangle vast te houden als het tijd is om te leren of luisteren zal:

  • Hun bekaamheid op te letten;
  • Informatie te begrijpen- verwerken- vast te houden en te gebruiken toenemen!

Kinderen en volwassenen met ADHD hebben het meeste baat bij strategieën waarbij ze kunnen ‘friemelen om te focussen’. Onrustige kinderen die mogen friemelen met een Tangle (tijdens de instructie) zijn beter is staat te luisteren en informatie te onthouden dan wanneer ze stil moeten zitten. Niet alleen helpen Tangles bij het focussen maar ook om te kunnen ontspannen. Tangles biedt kinderen de perfecte mogelijkheid tot rustige, stille, omgevingsvriendelijke beweging. Een kans om meer betrokken te raken bij zijn of haar eigen leerproces en hun meest ontvankelijke en creatieve zelf kunnen zijn.

Lees ook: ONTDEKKEND LEREN MET PEUTERS: DOPPEN EN DEKSELS

Spelen en leren met de Tangle

Een Tangle is een serie gebogen deeltjes met hoeken van 90 die aan elkaar vastzitten en bij elk koppelingspunt kunnen draaien. Het heeft geen begin en geen einde. Het is een kunstvorm die je in je hand kunt houden; als je hem eenmaal hebt vastgepakt, wil je hem niet meer loslaten. Tangles inspireren en dagen kinderen uit om creatief na te denken en zich iets nieuws en unieks voor te stellen. Je kunt de Tangle- segmenten van elkaar los halen en vervolgens met een kleuren- of texturenpatroon weer aan elkaar vast maken. Andere gebruiken Tangles als afleiding, waarbij ze ritmische en herhaalde bewegingen maken. Contact maken met de Tangle biedt een belangrijke sensorische stimulus die kinderen helpt zich beter te concentreren. Daarnaast is er ook nog van alles te ontdekken, van patronen tot wiskundige vaardigheden, van ruimtelijk inzicht tot motoriek, van taal tot muziek. Sensorische processen zoals luisteren vinden gemakkelijk, geïnspireerd en vol verbeeldingskracht plaats.

Thuis aan de gang met de Tangle

Deze activiteit is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar:
Haal de Tangle uit elkaar. Gebruik de segmenten om samen met je kind op te tellen en af te trekken. Schrijf de sommen om de beurt ook op. Bijvoorbeeld: 2 + 3 = 5, maak je eerste een bergje met twee en een met drie Tangles. Laat je kind elk stapeltje tellen. Maak de segmenten aan elkaar vast en zeg: ‘Twee Tangles erbij of plus drie Tangles is vijf Tangles’. Mijn oudste zoon heeft veel baat bij het visueel maken van sommen.

Lees ook: DE KUNST VAN HET VERWONDEREN

Op school aan de gang met de Tangle

Vraag jezelf om te beginnen af hoe je Tangles met je kinderen wilt gaan gebruiken. Concentreer je op één toepassing tegelijk. Beslis welke Tangle je gaat gebruiken. Dan is het tijd om de kinderen bekend te maken met Tangles en maak afspraken. Deze activiteit is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar:

  1. Laat de leerlingen hun Tangle zo lang en recht mogelijk maken en op tafel leggen.
  2. Laat de leerlingen met hun wijsvinger de binnen- en buitenrand van de Tangle volgen,
    nauwkeurig langs de bochten in de Tangle.
  3. Laat de leerlingen hetzelfde nogmaals doen, maar nu met hun ogen dicht, of met hun
    andere hand.
  4. Laat de leerlingen de binnenkant en de buitenkant van de Tangle omtrekken met een
    potlood of stift.

Deze blog ging al een beetje over het bevorderen van de concentratie. Mijn volgende blog zal dit als onderwerp gaan hebben. Daarin zal ik andere spelletjes aan bod laten komen die je kunt gebruiken om de concentratie bij kinderen te bevorderen. Zie ik je dan?

Lees vorig bericht:
Vind de autoverzekering die bij je past
Vind de autoverzekering die bij je past

Voordat onze dochter werd geboren, kochten we een grotere auto. Voor mij welteverstaan. We wonen in een plaats wat achteraf,...

Sluiten