Tessa staat voor de klas en is onlangs de studie creatief schrijven begonnen. Hoe was haar start? Werken en studeren

Door Tessa. Het was me het weekje wel. De nodige dingen zijn op m’n werk gebeurd. En we zijn pas drie weken bezig. Toch is het me redelijke gelukt om elke dag te schrijven.

Nog wel, want studeren en werken, dat is een hele uitdaging. Na ruim 12 jaar voor de klas te hebben gestaan (met elk jaar studiemomenten vanuit school en voor m’n werk nog een éénjarige opleiding gevolgd te hebben), heb ik vorig schooljaar besloten om nogmaals een opleiding te gaan volgen. En nu eens niet voor m’n werk, maar lekker voor mijzelf. Iets wat ik leuk vind om te doen.

Hoe het begon

Al twee jaar ben ik aan het bedenken of ik mijzelf over 20 jaar nog steeds voor de klas zie staan. Het antwoord daarop was: ‘Ik weet het nog niet.’ Ik ben gaan bedenken wat ik leuk vind om te doen en kwam uit bij of creatief schrijven of iets met gebarentaal gaan doen. Voor beide ben ik op zoek gegaan naar een opleidingsmogelijkheid. Dit begon nadat we bij ons op school, in het kleine team dat we zijn, twee collega’s ziek thuis hadden zitten. Het plotseling overlijden van een collega, was de laatste zet. In twee jaar tijd ben ik van idee naar werkelijkheid gegaan.

Van idee naar werkelijkheid

Kijkend naar de opleiding voor o.a. gebarentolk, kwam ik er al snel achter dat dit het niet zou worden. Niet omdat het niets voor mij zou zijn, maar omdat een tweede HBO opleiding aan een hoge school gewoonweg belachelijk duur is. Collegegeld tussen de €6.000 en €10.000 voor een tweede opleiding schijnt normaal te zijn. Ik vind het absurd. Met mijn leerkrachtensalaris is dit onbetaalbaar. Studeren aan een ‘erkende’ hogeschool zit er dan ook niet in.

Zodoende ben ik gaan zoeken naar colleges voor creatief schrijven. En er zijn zowaar opleidingen tot schrijver. Mijn keus viel al snel op de Schrijversvakschool in Amsterdam. Nog niet helemaal zeker, heb ik eerst een cursus schrijftraining gevolgd. Al gauw merkte ik dat ik op die zaterdagmiddagen graag de reis naar Den Haag maakte om bezig te gaan met schrijven. Toch weerhield het idee van een selecties en dus eigen werk opsturen mij er in eerste instantie van om me aan te melden. Uiteindelijk heb ik dit toch gedaan. De eerste dag van mijn zomervakantie kreeg ik de mededeling te zijn aangenomen voor het basisjaar.

Wat wordt er verwacht

Bijna hele jaar door heb ik in het basisjaar schrijftraining. Verder heb ik dit eerste semester poëzie. In de volgende semesters komen verder aan bod: toneel, scenario, proza en essay. Verder zijn de lees- en kijkblokavonden verplicht en zijn er verschillende lezingen die je vrijblijvend kunt volgen. Zelf kijk ik enorm uit naar de prozalessen, maar ook de toneel- en scenariolessen lijken mij interessant. Ik heb zo’n vermoeden dat ik in één van die drie onderdelen verder ga, als ik verder mag.

Mijn ervaringen tot nu toe

Ik heb nu twee lessen gehad. En ik ben twee zaterdagen met een enorme inzet en zin naar Amsterdam gegaan. De start van het college jaar was tegelijkertijd met het DoeDans Festival waar ik elke keer naar toe ga. Beide aanmeldingen waren rond dezelfde tijd. Aangezien ik toen nog geen idee had of ik aangenomen zou worden. Die zaterdag ben ik van Vierhouten naar Amsterdam gegaan. Wel ben ik die eerste lesdag eerder terug gegaan, het was ruim twee uur reizen en ik wilde toch wel erg graag de voorstelling zien die avond.

Schrijftraining vind ik fijn; duidelijke opdrachten om er voor te zorgen dat ik ook echt getraind word in het schrijven. Ik had bij deze lessen door de cursus al een duidelijk beeld wat ik kon verwachten. En ondanks dat ik de cursus gevolgd heb, leer ik nog zoveel meer tijdens deze lessen.

Poëzie… tja, wat zal ik daar over zeggen… Ik ben er nog niet uit. De enige poëzie die ik heb gelezen in mijn leven is kinderpoëzie voor mijn werk en Engelse poëzie voor de middelbare school . Conclusie: ik ben niet echt het type dat poëzie in haar vrije tijd leest. Het is een onderdeel dat erbij hoort en ik ben vol goede moed en open-minded naar de les gegaan. En ook naar de tweede les. Ik heb voor het eerst in mijn leven een gedicht geschreven wat niet lijkt op een Sinterklaasgedicht. De feedback die ik heb gekregen op mijn gedicht is heel nuttig. De manier waarop de feedback gegeven wordt… ik heb daar een andere mening over. Ik ben van plan vol goede moed de gekregen feedback toe te gaan passen op de nieuwe gedichten die ik moet gaan schrijven en kijk hoe de derde les zal gaan.

(Deze post is ook te vinden op mijn persoonlijke blog: tessa-online.nl)