Wetenschappelijk onderzoek eng? Welnee!

Wetenschappelijk onderzoek eng? Welnee!

Wetenschappelijk onderzoek eng? Welnee! Eind oktober ging ik voor het eerst naar het NRO-congres. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. En in het congres stond Samen op koers centraal. Met onderzoek onderwijs vernieuwen. Ik heb veel inzichten opgedaan en geef je een grote tip om zelf gratis onderzoeksartikelen te kunnen lezen.

Ik ben altijd op zoek naar hoe ik zo goed mogelijk kan lesgeven. Onderzoek daarbij gebruiken vind ik een fijne manier om te kunnen doen wat werkt. Het maakt mijn werk wat makkelijker in de zin dat ik dan ook dingen, waarvan duidelijk is dat ze niet werken, niet hoef te doen. Ook in mijn blogs probeer ik regelmatig onderzoek te verwerken. Het moet wel kloppen wat ik schrijf en zeg.

Wetenschappelijk onderzoek eng? Welnee!

Dat dacht ik altijd: wetenschappelijk onderzoek is eng, te moeilijk, ik kan daar toch niets mee? Ik heb geen universitaire achtergrond, geen master, dus die onderzoeken kan ik vast niet lezen. Totdat ik de kennisrotonde van NRO ontdekte waarin vragen van lezers (en dus docenten!) eenvoudig en to the point worden uitgelegd. Ook werkte ik een tijdje op een school waar onderwijsonderzoek heilig was. Zo leerde ik het vanzelf lezen dus. Dat werd overigens zo heilig dat je eigenlijk niks meer mocht uitproberen of je eigen ideeën over mocht hebben, dus werk ik daar niet meer ;).

Maar op het congres merkte ik dat ik gelukkig alles begreep. Ik ben een onderwijsprofessional en ik houd mijn vak bij. En dat is helemaal goed.

Kritisch blijven

Wat ik wel leerde op het congres en wat me eigenlijk wel in verwarring bracht is dat je altijd kritisch moet blijven. Zo volgde ik als eerste een lezing van Paul Kirschner, hoogleraar Onderwijspsychologie, wat echt heel interessant was! Om daarna een lezing te krijgen van Jan Bransen, hoogleraar Filosofie, die bijna het tegenovergestelde betoogde.

Het is dus echt heel belangrijk om je eigen visie op onderwijs te ontwikkelen en samen met je team je school te bouwen.

Doen wat werkt

Wat ik wel leerde van Paul Kirschner waren een aantal praktische punten waarvan ik ook wel denk dat ze werken. Hij vertelde namelijk dat als tig onderzoeken dezelfde uitkomst hebben, je er wel vanuit kunt gaan dat het werkt. En dat lijkt mij ook. Zijn betoog was dan wellicht kort door de bocht, deze punten probeer ik wel mee te nemen de klas in:

  • Oefentoetsen doen
    Quizzen, vragen stellen. Geen tentamens, maar vragen stellen aan kinderen.
  • Gespreid oefenen
    Niet in één keer heel veel van dezelfde informatie en de volgende dag weer iets anders. Maar elke dag een beetje van dit en een beetje van dat leren. Dan slaat je geheugen het beter op in je lange termijngeheugen.
  • Ook jonge kinderen instructie geven
    Hier stoei ik ook altijd mee als kleuterleerkracht. Want daar zegt iemand dat je instructie moet geven en aan de andere kant hoor je: ze leren door spel. Ik doe altijd allebei. Ik geef heldere en korte instructies aan mijn klas met inoefening, maar ik zorg ook voor een rijke leeromgeving. Ik denk ook dat het samen moet gaan. Het lijkt me bijvoorbeeld niet dat je leert hakken en plakken door te spelen.

Wil je meer lezen over wat werkt? Er staan nu twee boeken gratis online, waarvan ik Op de schouders van reuzen gelezen heb. Ook kun je Wijze lessen gratis downloaden.

Wetenschappelijk onderzoek eng? Welnee!
fotograaf Edwin Weers

Gratis toegang tot wetenschappelijke literatuur

Op het congres was er een primeur. Als leerkracht heb je nu een jaar lang gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties. Op voordeleraar.nl vind je meer informatie en kun je je aanmelden.

Fotograaf Edwin Weers.