(Door Danielle) Ik las onlangs een artikel van Trouw dat wisbordjes plaats gaan maken voor de traditionele opgestoken vinger. Eerder stak je je vinger op in de klas als je wat wilde vragen, een opmerking of antwoord had. Een duidelijker signaal kan volgens mij niet. Toch wel, als we onderzoekers moeten geloven. Wisbordjes i.p.v. vinger opsteken, mee eens of niet!?

Witte wisbordjes, hype of doeltreffend

De witte wisbordjes worden tegenwoordig steeds meer gebruikt op scholen. Is het een hype of is het echt doeltreffend? De wisbordjes worden in het onderwijsboek ‘Expliciete directe instructie’ van John Hollingsworth en Silvia Ybarra uitvoerig beschreven. Onderwijsadviseur Marcel Schmeier, die de Nederlandse versie schreef, heeft met zijn adviesbureau ‘Onderwijsgek’ meer dan honderd scholen getraind. Volgens Marcel Schmeier is het opsteken van een vinger geen duidelijke aanwijzing of kinderen de lesstof goed begrepen hebben. Met de witte wisbordjes kunnen kinderen duidelijk aangeven of ze de lesstof begrijpen en als dat niet het geval is waarom dan niet.

Lees ook: HOE IK EXPLICIETE DIRECTE INSTRUCTIE INZET IN DE KLEUTERKLAS

Verlegen kinderen of kinderen met faalangst mogen ook gezien worden 

Kinderen kunnen met wisbordjes in alle rust aangeven wat ze niet snappen zonder dat ze in het middelpunt van belangstelling staan en daardoor kunnen dichtklappen of niet precies durven aan te geven wat ze niet begrijpen. Kinderen schrikken, gaan stamelen, blozen en stotteren als ze onverwacht de beurt krijgen iets te vertellen. Dat is voor niemand leuk! Kinderen die verlegen zijn of faalangst hebben zullen daardoor nog meer in hun schulpje kruipen. De wisbordjes zorgen voor een eerlijke verdeling en de juf kan precies zien wanneer iemand meer tijd nodig heeft, het niet begrijpt of juist direct begrijpt. De bijdehandjes die graag gezien willen worden geven automatisch verlegen kinderen meer de kans ook aan bod te komen. Klinkt helemaal niet zo gek die wisbordjes!

Lees ook: TIPS OM DE DAG TE EVALUEREN

Alle kinderen krijgen gelijke kansen

Door alle kinderen individueel een kans te geven zullen ze zich beter ontwikkelen. Iedereen moet tegelijkertijd luisteren, opletten en antwoord geven. Zonder dat alle ogen gericht zijn op één persoon. Er is meer eenheid in de groep doordat iedereen een gelijke kans krijgt. Zo kunnen leerkrachten ook beter inzicht krijgen of een kind extra aandacht nodig heeft wat betreft bepaalde vakken. ‘De betrokkenheid van leerlingen bij de les is veel groter. Ze weten dat ze een antwoord moeten geven, dus letten ze goed op’ aldus juf Glandorf, die al negen jaar voor de klas staat. Alle kinderen krijgen gelijke kansen, dat verdienen ze!

Lees ook: KAARTJES COÖPERATIEVE WERKVORMEN

Ik ben benieuwd wat jij als leerkracht van de wisbordjes vindt!