Door Miranda. In de loop der jaren heb ik een aantal leuke manieren verzameld om woordrijtjes lezen wat leuker te maken voor groep 3. 

In het begin van het jaar vinden de kinderen van groep 3 het lezen van de woordrijtjes nog heel erg leuk. Eigenlijk vinden ze alles leuk wat je ze aanreikt, want het is nieuw en spannend. Naar mate het jaar vordert, merk ik altijd meer weerstand tegen de woordrijtjes. Ergens kan ik ze daar ook wel gelijk in geven. Het is ook saai als je elke dag stil op je stoel, of met z’n allen in koor de woordjes moet lezen.

Maar in groep 3 is het wel goed om te oefenen met woordrijtjes lezen. Ze oefenen daarmee technisch lezen: de vaardigheid van het omzetten van letters in klank.

Woordrijtjes lezen; zo maak je het leuk!

Werkvormen voor de groepssfeer

Bij de onderstaande werkvormen maak ik veel gebruik van duo’s. Het is hierbij wel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen bij elkaar, zeker de wat zwakkere lezers. Het moet kunnen dat ze fouten maken bij elkaar, zonder dat ze uitgelachen worden. Ik benoem altijd dat er fouten gemaakt mogen worden. Als je samenwerkt, mag je elkaar op een vriendelijke manier op de foutjes wijzen.

Stopdans

Elk kind heeft een boekje of blad met woordrijtjes. Zet een swingend muziekje aan en laat de kinderen bewegen door de klas. Als de muziek stopt, ga je de rijtjes lezen met het kind wat het dichts bij je staat. Je kunt de kinderen om en om een woordje laten lezen, of om en om een rijtje. Als de muziek weer start, lopen de kinderen weer verder. Dit kun je zo een aantal keer herhalen.

Buiten woordrijtjes lezen

Kinderen vinden het heerlijk om een deel van de les buiten te doen.
Met deze activiteit maak je als leerkracht van te voren stroken met woordrijtjes. Deze stroken leg je op een verzamelplek. Laat de kinderen in duo’s 20 grote stappen bij de verzamelplek vandaan gaan. Hier markeren ze een punt met een steen of stoepkrijt. De kinderen krijgen 3 minuten de tijd om zo veel mogelijk woordrijtjes te lezen. Vanaf het startsein, rennen ze naar de verzamelplek, nemen een strook mee terug. Eén kind leest de woordjes voor, de ander controleert. Strook klaar? Terug rennen en een nieuwe strook pakken, ook deze weer gaan lezen. Net zo lang tot de tijd op is.

Lees ook: Buitenles: 5x les met stoepkrijt

Dobbelsteen lezen

Dit doe ik op verschillende manieren. Soms gebruik ik een grote dobbelsteen. De hele groep leest dan het woordrijtje wat ik heb gegooid. Een andere keer doen we het in duo’s. Elk duo krijgt een dobbelsteen, de rijtjes worden genummerd. Het ene kind gooit en het andere kind leest het rijtje voor. Deze werkvorm kunnen kinderen ook alleen doen. Er zijn ook speciale kaarten gemaakt voor dobbelsteenlezen, die vind je bijvoorbeeld hier.

Woordrijtjes met gekke stemmen

Woordrijtjes lezen met gekke stemmen zorgt altijd voor veel lol. De kinderen gebruiken hiervoor hun deftige, boze, blije, rare stem. Zo kun je de rijtjes meerdere keren lezen.

Memory

Eigenlijk vooral een manier om duo’s te maken, maar door de vorm zijn de kinderen even in beweging. Deel kaartjes van een memoryspel uit. Vervolgens gaan de kinderen lezen met degene die hetzelfde kaartje heeft. Hier kun je kiezen voor om de beurt een rijtje of om de beurt een bladzijde.

Bewegend lezen

Zet de woordrijtjes waarmee de kinderen moeten oefenen op het bord. Laat ze vervolgens de woordjes hardop in koor lezen. Bij elk woordje wat de kinderen lezen maken ze een beweging. Spreek vooraf af welke beweging ze bij het woordrijtje doen. Denk bijvoorbeeld aan: klappen, springen en de grond aantikken.

Veel leesplezier!

Afbeelding van Weedizign/Shutterstock

 

Woordrijtjes lezen, zo maak je het leuk!