{"id":53405,"date":"2023-01-12T11:20:57","date_gmt":"2023-01-12T10:20:57","guid":{"rendered":"https:\/\/jufmaike.nl\/?p=53405"},"modified":"2023-01-12T11:20:57","modified_gmt":"2023-01-12T10:20:57","slug":"problemen-leren-oplossen-met-global-childrens-designathon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/jufmaike.nl\/problemen-leren-oplossen-met-global-childrens-designathon\/","title":{"rendered":"Problemen leren oplossen met Global Children\u2019s Designathon"},"content":{"rendered":"
Kinderen maken zich vaak zorgen over het klimaat en willen er graag over leren. Met de gratis wedstrijd en workshop bij Global Children\u2019s Designathon leren kinderen problemen op dit gebied oplossen met als onderwerp\u00a0Biodiversiteit: groot en klein.\u00a0<\/strong><\/p>\n Tijdens de Global Children’s Designathon<\/a><\/span> (GCD) 2023 leren kinderen van 8 t\/m 12 jaar over biodiversiteit. Wat het is, wat de belangrijkste oorzaken zijn van het verlies aan biodiversiteit en hoe het de planeet en de toekomst van alle levende wezens be\u00efnvloedt. Zo begrijpen ze de biodiversiteit op aarde<\/a> <\/span>beter en helpen deze te herstellen.<\/p>\n <\/p>\n Het verlies aan biodiversiteit op planeet Aarde is misschien wel een even groot probleem als de opwarming van de aarde en is er natuurlijk sterk mee verbonden. De wereld heeft sinds 1970 een gemiddelde daling van 68% gezien in de populaties zoogdieren, vogels, vissen en insecten. Deze kwestie gaat kinderen zeer na aan het hart vanwege de verbondenheid die ze voelen met alle levende wezens, groot en klein. Bijna de helft van de kinderen in Nederland (42%) maakt zich zorgen over het uitsterven van planten en dieren. Veel kinderen (62%) willen leren wat ze kunnen doen aan de klimaatproblemen en een derde denkt met goede oplossingen te kunnen komen.<\/p>\n <\/p>\n Al het lesmateriaal is digitaal,\u00a0inclusief een lesscript voor jou als leerkracht. Je kunt de workshop zelf aan je klas geven, op een moment dat het jullie uitkomt (de workshop duurt ongeveer 2 uur). Je stuurt de schets (als foto) in dat de kinderen gemaakt hebben. De tien beste mogen dit prototype uitbouwen tijdens de finale in maart.<\/p>\n Kerndoelen op het gebied van taal: mondeling<\/em><\/p>\n Kerndoelen op het gebied van ori\u00ebntatie op jezelf en de wereld: Mens en Samenleving<\/em><\/p>\nWat is Global Children\u2019s Designathon?<\/h2>\n
Waarom meedoen?<\/h3>\n
Hoe werkt het?<\/h3>\n
\n
\n2. Na afloop presenteren ze hun bevindingen en oplossingen.<\/li>\n<\/ol>\nLesdoelen<\/h3>\n
\n
\n
Zo meld je je groep aan<\/h3>\n